Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 17/01-2007, 16:49
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 3 - Regler

Sitat:
Opprinnelig postet av Håken Vis post
Free for all. Hvis du synes at noen har jukset, så får du heller gi dine poeng til noen andre!

Original kunst blir ofte best, fordi den er spesialtilpasset...
... men ikke alle er visuelle kunstnere, Håken. Og ikke alle er alltid så glad i å be andre om hjelp.

Selv håper jeg sterkt at ingen vil mene at jeg jukser hvis jeg (dersom jeg får tid til det) bruker egne fotografier av andres kunst i håp om å kunne måle meg med de visuelle inntrykkene som noen av dere er i stand til å skape. Jeg håper det faktisk så sterkt at jeg vurderer å droppe hele greia hvis jeg skulle få signaler om noe annet.

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 17/01-2007 kl 19:08 Begrunnelse: Skrev navnet til Håken feil
Svar med sitat
Gammel 17/01-2007, 17:31
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Jeg synes det blir dumt hvis folk som allerede har ideer og planer dropper det fordi vi skal være strenge på dette med bilder.

Jeg tror heller at man bare får ha tro på at de som skal gi poeng klarer å bedømme spillet i seg selv uten å bli helt blendet at design og bilder. Det tror jeg skal gå.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 17/01-2007, 18:41
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Det er ingen pris som går til årets layout. Folk blir også gjort obs på at det ikke er layouten er et kriterie man skal ta hensyn til ved avstemmingen. Ikke heng dere helt opp i utseende på spillet. Det er ikke viktig.

Vi har hatt to tidligere risk konkurranser, og vinnerbidragene har sett veldig flotte ut. Men, de har også vært de beste spillene. Det var ikke grafikken som gjorde de til vinnere.

Sitat:
Jeg tror ikke poenget med illustrasjonsregelen først og fremst er opphavsrett, men at "dette spillet skal alene være ditt produkt", og at det skal lages på en uke. Du kan samarbeide med en illustratør (som krediteres i teksten), men da er det snakk om et samarbeid denne uken for dette spillet, ikke et samarbeid med Picasso fordi jeg har Guernica hengende i stua eller med Kittelsen fordi jeg har Asbjørnsen og Moe i bokhyllen (når det gjelder Kittelsen er vel til og med opphavsretten utgått). Spillet skal lages på en uke, og illustrasjonene er en del av spillet.
Hmmm.. Faktisk er begge ting deler av poenget mitt. Jeg ønsker ikke at man skal hente masse bilder fra nettet for å pimpe opp bidraget sitt. Det finner jeg uetisk, spesielt med tanke på opphavsrett. Du kan så klart spørre om lov til å bruke et bilde eller fler fra noen andre - dette er helt greit. Krediter personen, og alle er happy. Kunsten må ikke være lagd spesielt til denne konkurransen heller.

Men jeg ber dere: Ta ikke dette med illustrasjoner så alvorlig. Det er teksten vi skal få hakeslepp av, ikke coveret.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 17/01-2007, 22:49
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Med fare for osv...: Det er umulig å se bort fra et sterkt visuelt uttrykk. Det vil farge inntrykket av spillet, okke som. (Det er også noe man har begynt å ta seriøst i "Iron Game Chef"-konkurransen).
Gammel 17/01-2007, 23:35
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Er det ikke litt gammelmodig å påståd at et spill kun er teksten. Er ikke inspirasjonen gitt av bra illustrasjoner like viktig som inspirasjonen gitt av bra fiksjon.

Eller for den saks skyld av bra eksempler.

Eller valget av skrifttype.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 17/01-2007, 23:52
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Jeg synes at illustrasjoner er en naturlig del av et rollespill. De er med på å forme inntrykket av spillet, akkurat som bruk av mer literære virkemidler gjør det. Men et spill totalt uten illustrasjoner er ikke dermed dårligere enn et spill med illustrasjoner.

Hvis jeg fikk valget mellom Itras By og Dungeons & Dragons, så vinner Itras By soleklart, illustrasjoner eller ikke.

Selv om illustrasjoner er med på å forme inntrykket, tror jeg ikke de løfter inntrykket i større grad enn god skrivekunst eller, som Kaare påpeker, dyktig font-valg eller fin layout.

De er en del av opplevelsen, et verktøy for å gi folk assosiasjoner som passer til forfaterens visjon av spillet. Ikke mer.

Meine no æ.
Gammel 18/01-2007, 09:26
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Illustrasjoner er en viktig føring for spillet. Det å låne illustrasjoner fra andre, blir jo som å få noen andre til å skrive teksten til dine regler - du har riktignok laget spillet, men den som faktisk skriver teksten vil sette et helt eget preg på det.
Gammel 18/01-2007, 09:31
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Illustrasjoner er en viktig føring for spillet. Det å låne illustrasjoner fra andre, blir jo som å få noen andre til å skrive teksten til dine regler - du har riktignok laget spillet, men den som faktisk skriver teksten vil sette et helt eget preg på det.
Her er jeg uenig. Selv har jeg vist spillteksten min til en venn av meg, som har blitt inspirert av dette og gitt meg et par-tre illustrasjoner. Riktignok vil bildene sette farge på opplevelsen, men det er teksten som er hovedbudskapet, og som vil bli opplevd som "selve spillet." Bildene er bare farge, som hjelper til med å sette leseren i rett sinsstemning; akkurat som litterære virkemidler (rim, alliterasjon, metaforer osv.) kan gjøre. Ærlig talt ser jeg på illustrasjoner som bare nok et virkemiddel i en forfatters arsenal.

Sist endret av Temple; 18/01-2007 kl 09:32 Begrunnelse: Sinssmtening? Come on!
Svar med sitat
Gammel 18/01-2007, 09:38
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Temple Vis post
Hvis jeg fikk valget mellom Itras By og Dungeons & Dragons, så vinner Itras By soleklart, illustrasjoner eller ikke.
Noen Itras-by-illustrasjoner, ved vår alles Anders Nygaard.
Svar med sitat
Gammel 18/01-2007, 10:43
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Jeg stemmer for Itras By på trykk, NÅ!

Det jeg tror Matthijs tenker på er å låne i forstanden "låne" fra nettet eller plukke ut noe som ikke var myntet for spillet ved å spørre pent. Derimot å få noen til å tegne spesifikt for spillet (eller muligens også plukke elementer uten noen registrert opphavsrett - f.eks. fordi det har gått for lang tid siden forfatteren døde...) er noe litt annet igjen.

Jeg er enig i at illustrasjoner gir et visst inntrykk. Det setter hele stemningen i mange tilfeller. Illustrasjonene til Itras By er f.eks. noe diffuse, fantasifulle og setter igang assosiasjonsprosesser i hodet ditt. Dette virker igjen stimulerende for fantasien, noe som passer bra i et surrealistisk spill. Tegningene i Draug, f.eks., er med på å fastsette 1800-talls stemningen.

I en vanlig situasjon i butikken ville jeg latt meg styre i relativt stor grad av illustrasjonene. I dette tilfellet hjelper tegningene bare på det store bildet, som krydder. Det viktigste er tross alt teksten. Dermed vil, optimalt sett i mine øyne, et spill med god tekst få en fordel ovenfor et spill med litt mindre god tekst, men gode illustrasjoner. Illustrasjonene dytter kanskje spillet litt over andre spill med tilsvarende tekstkvalitet uten eller med mindre gode illustrasjoner, men bør ideelt sett ikke være et mål for tekstkvaliteten ellers.

Når det er sagt, ser jeg nok heller på layout/design i litt større grad. Jeg vil ikke se på om det er laget noe profft i .pdf, eller bare er et konvertert word dokument (alle mine spill er jo konverterte word dokumenter... Adobe er dyrt), men det er fint om avsnittene er gode, det er tydelige overskrifter, tekstenvalg, osv.

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 02:36.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia