Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 30/01-2009, 20:21
Achilles Achilles er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 5 - Hamartia

Nok en gang tusen takk til alle dere som tok dere bryet med å lese førsteutkastet rablet ned i all hast. Jeg vil beklage at jeg ikke kunne yte R.I.S.K. ordentlig rettferdighet, og ser at skylappene med "idèen er så bra og populistisk at den må trøkkes ut før fristen" verken tjente idèen, eller noen av oss andre til noen nytte. Jeg har håp om at dere som tok dere bryet til å lese (og ikke minst gi tilbakemeldinger) kan se på det som en liten reklamesnutt i likhet med anti-hypen til Cloverfield.

Viktige ting:

Spilltest: Ja, helt klart. Selv uferdig tror jeg det kan være greit å spille igjennom.

(Jeg har håp om å få middagsbesøk av en kamerat, som kan hjelpe meg med et par designmessige ting. F.eks. så tror jeg 60-70% av "konfliktsystemet" ligger i kortene, uten dem ferdige og leselige er det vanskelig å se hvordan spillet er ment å fungere.)

Språk: Språket i den leverte teksten er hastverksspråk preget av angolspråklige fjernsynsserier og en del teknisk vissvasseri fra en samlekortserie. Håken har selvfølgelig gjennomskuet at det er en viss språkdrakt og verseform som passer spillet best. (Håken er mesterhjernen bak Krutrøyk, spillet hvis føringer på spillernes språkbruk er et brilliant eksempel.)

Machismosen Dette er grunnen til at jeg mener teksten i sin nåværende form bør fjernes. Biten i kapittel tre skulle vært en påminnelse om at spillet skal ha egne kvinneroller og skulle aldri vært tatt med, selv i et sammensurium av et førsteutkast. Å ha en tekst som oppfattes som sjåvinistisk, selv om det ikke var ment sånn, (Nemivitsingen gjorde ting enda verre), så bør det ikke stå tilgjengelig.

Fortellerstemmen det var svært hyggelig at så mange syntes dette var en idè å bygge videre på.

Nok en gang, tusen takk til alle som har lest og lest og gitt tilbakemelding. Jeg håper det ikke tok fokus vekk fra de andre bidragene, i så fall vil jeg sende en unnskyldning til dem. Jeg håper å kunne gi litt tilbake ved å utvikle Hamartia til noe mer en noen feberskapte idèer rablet ned i siste liten. Jeg vil sikkert være freidig nok til å benytte meg av forumets ekspertise også ved senere anledninger.

merk: pga en feiltagelse mistet jeg det jeg første skrev, og merket at Enrahim hadde skrevet i mellomtiden. Det var svært vakkert og hyggelig skrevet, og i tråd med Hamartias utgangnspunkt.
Svar med sitat
Gammel 31/01-2009, 01:50
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Artig utganspunkt for et spill, der man rollespiller på flere nivåer. Et par tanker rundt det:

* I rolleeksemplene står det bare "alder" på en av de fire eksemplene. Bør vel også sies noe om de andres?
* Kapittel IV, om utstyr, opplever jeg som uklart. Forklaringen på hvordan utstyr deles ut bør omskrives og gjøres enklere. Jeg savner også en bedre forklaring på hvordan utstyr brukes i strid. Dette nevnes senere, men på sett og vis bare i en bisetning.

Dette var bare et par konkrete tilbakemeldinger, da jeg ser at det er kommentert ekstensivt også av spillskaperen tidligere. Jeg håper dette spillet blir videreutviklet, da jeg synes konseptet er meget interessant. Slik spillet står nå, tror jeg at en spilltest måtte inkludere spillskaperen for at spillet skulle bli spilt etter skaperens intensjon, men kimen er der. Reglene må tydeliggjøres litt her og der for å gjøre det mer tilgjengelig for uinvidde, men jeg liker som sagt premisset. Gleder meg til å se mer.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 1/02-2009, 14:20
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Hmjo. Er nok litt sent ute med å kommentere, ser jeg. I denne teksten falt jeg kjapt av. Men fortellerstemmegrepet vekker interesse.

Forsøker man å skrive regeltekst med utgangspunkt i bronsealderens premisser ender man fort opp med provoserende utsagn (lesber er utstyr). Viktig å forklare sånt før feministrefleksen får leseren til å kaste boka i veggen, gjerne på Enkelt Norsk. Kankje ta utgangspunkt i og bruke begreper fra de greske helteeposene mest mulig, i stedet for klassiske rollespillbegreper?
Svar med sitat
Gammel 1/02-2009, 14:30
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Anders Nygaard Vis post
Viktig å forklare sånt før feministrefleksen får leseren til å kaste boka i veggen, gjerne på Enkelt Norsk.
Haha. Feminisme som rykning.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:53.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia