Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Trådverktøy Visningsmoduser
Prev Forrige innlegg   Neste innlegg Next
Melding fra Hyperion:
Gammel 13/02-2012, 22:01
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Standard RISK-designtråd: Isødet

"Jeg skjønte at noe var galt lenge før det smalt. Kanskje var det en sjette sans, kanskje var det den svake dirringen i kapteinens stemme da han varslet om litt "lett turbulens", kanskje var det følelsen av deja vu som overveldet meg lik ekkoet av en fjern drøm. Jeg rakk aldri å reflektere ferdig, før smellet kom. Det neste pustet jeg husker, kom da jeg brøt overflaten, og trakk inn den iskalde luften. Jeg sparket febrilsk i vannet for å holde meg flytende, og fikk tak i et isflak som drev forbi. Det var først da jeg så de andre."

Et fly styrter i Barentshavet like sør for Frans Josefs Land, og en gruppe overlevende klamrer seg til et isflak for å overleve. De kan såvidt skimte et lys langt borte - Et skip? Land? Innbilning? - og vurderer hvordan de kan komme seg dit. Legge direkte på svøm? For langt. Vente på hjelp? For kaldt. Komme seg dit i etapper mellom isflakene? Antakelig den beste løsningen. Men, hvordan skal de sikre at alle kommer seg frem, og hvordan vet de at alle isflakene er solide nok til å bære dem? Og kan de i det hele tatt holde varmen lenge nok til å overleve?

Dette blir premissene for mitt R.I.S.K.-bidrag i år. Men så kommer det vanskelige:
* Hvordan unngå at dette blir et verbalt brettspill?
* Hvordan belønne rollespill, i form av tilbakelagte meter?
* Hvordan engasjere spillerne slik at de er villig til å ofre noe (eller noen?) for å komme seg i land?
* Og hvordan gjøre det hele smidig nok til at det blir spillbart?

Noen strøtanker kverner rundt i nøtta mi, men jeg tror jeg trenger en natt/dag på å prosessere dem, før jeg setter meg ned for å skrive.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:10.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia