Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 23/01-2006, 02:31
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 2 - "Nøttekrigen" diskusjon

Diskuter spillet "Nøttekrigen" av kandidat 067 her.

Forfatteren vil svare gjennom meg under stemmeperioden for å ivareta anonymetet under denne perioden. Forfatteren bes om å sende meg en PM-er dersom han ønsker å svare. Jeg vil poste inn svarene hans.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 04:42
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 2 - "Nøttekrigen" diskusjon

Førsteinntrykk:
Smurfekrigen i hakkebakkeskogen?

Konsept: Dyr i skogen kan være et bra konsept. Watership Down, Hakkebakkeskogen etc. Kamp om mat, sex og territorium er ypperlig grobunn for drama. Men det virker som om du har havnet midtveis mellom et rollespill og et krigsspill. Hva slags grupper og eventyr kan man ha? Kan man gjøre noe annet enn å sloss?

Leseopplevelse: Spillet er lettlest, men gir ingen minneverdig leseopplevelse. Jeg savner mer tekst om hva spillet handler om og hva man gjør når man spiller. Det er oppramsing av grupper, nøttetyper og monstre, men ikke nok om hvordan disse skal brukes i spillet.

Regler: Dette er et tradisjonelt lettvektsrollespill. Reglene virker greie, men jeg forstår ikke poenget med å trille en ekstra terning for hver sekser - det har minimal innvirking på statistikken, og er en unødvendig komplisering.

Spillopplevelse: Ikke prøvd - jeg synes spillet virker ukomplett sånn som det er nå.

Konklusjon: Underlig nok kanskje det spillet i konkurransen som legger seg nærmest bildet av et tradisjonellt rollespill, med monstertabell, XP og det hele. Spillet har et morsomt miljø med bra muligheter, men jeg synes ikke du har truffet konseptets potensiale i utførelsen.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 21:08
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Det virker som om en prøvde å gape over for mye da en begynte på dette spillet. Resultatet ser ut til å dessverre ha vært at spillet ikke ser ut til å helt holde det den virker til å love i innledningen. I tillegg er det som er der forholdsvis tradisjonelt. Men det er i alle fall for min del en fin introduksjon. Konseptet var innbydende på meg, og jeg ville ikke hatt noe imot å se dette bli utdypet mer i fremtiden.
Svar med sitat
Gammel 24/01-2006, 13:00
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Spillet virker uferdig.

Det er en festlig idé å ha konkurrerende dyrestammer som har forskjellige grunner for å kapre nøttene, og det er et klassisk utgangspunkt for et konkurranseorientert rollespill; men det blir litt undergravd av at spillet i seg selv oppfordrer til ikke å konkurrere hardt, og det ikke egentlig kan kåres noen vinner.

Slik sett blir konkurranseelementet mer en "backdrop"; på samme måte som Star Wars ikke egentlig handler om romskipsteknologi, handler Nøttekrigen ikke egentlig om nøttekrigen. Men hva handler det om? Det er et halvtomt beger; man kan fylle det med ting man selv liker, men uten at deltagerne former det til sitt eget spill, er det ikke klart til spill.

En morsom idé, som trenger litt mer tid på å finne fokus.
Gammel 25/01-2006, 14:58
Null Seks Syv Null Seks Syv er offline
Medlem

Heisann. Da kommer det svar fra min side. Jeg begynner med Håken, siden han kommenterte først :

Sitat:
Opprinnelig postet av Håken
Førsteinntrykk:
Smurfekrigen i hakkebakkeskogen?
Hvis dette er førsteinntrykket, har jeg ihvertfall gjort noe riktig (med forbehold om at jeg aldri har spilt Smurfekrigen, bare hørt om den).

Sitat:
Konsept: Dyr i skogen kan være et bra konsept. Watership Down, Hakkebakkeskogen etc. Kamp om mat, sex og territorium er ypperlig grobunn for drama. Men det virker som om du har havnet midtveis mellom et rollespill og et krigsspill. Hva slags grupper og eventyr kan man ha? Kan man gjøre noe annet enn å sloss?
Dette vil nok være et av de mer kampfokuserte rollespillene i R.I.S.K., ja. I utgangspunket er det ikke åpnet for blandede grupper, så man må nok holde seg til en fraksjon. Eventyr vil fort være fokuserte rundt krigskonseptet. Dvs, angrep, snikeoppdrag, diplomati etc. Det finnes ferdigheter for alt dette i spillet.

Sitat:
Regler: Dette er et tradisjonelt lettvektsrollespill. Reglene virker greie, men jeg forstår ikke poenget med å trille en ekstra terning for hver sekser - det har minimal innvirking på statistikken, og er en unødvendig komplisering.
Den ekstra terningen var ment som en slags mulig "ekstra boost" til de som har mange poeng i noe. I og med at man velger høyeste, så er det fort liten forskjell mellom en sum på 4 terninger på en handling, og en sum på 7 terninger.

Sitat:
Konklusjon: Underlig nok kanskje det spillet i konkurransen som legger seg nærmest bildet av et tradisjonellt rollespill, med monstertabell, XP og det hele. Spillet har et morsomt miljø med bra muligheter, men jeg synes ikke du har truffet konseptets potensiale i utførelsen.
Nå er ikke tradisjonelt rollespill noe jeg mener man bør unngå da. Forsøket var å gjøre noe nytt med tradisjonelt rollespill, ikke å "go boldly where no man has gone before".

Sitat:
Opprinnelig postet av Enrahim
Det virker som om en prøvde å gape over for mye da en begynte på dette spillet. Resultatet ser ut til å dessverre ha vært at spillet ikke ser ut til å helt holde det den virker til å love i innledningen. I tillegg er det som er der forholdsvis tradisjonelt. Men det er i alle fall for min del en fin introduksjon. Konseptet var innbydende på meg, og jeg ville ikke hatt noe imot å se dette bli utdypet mer i fremtiden.
Litt usikker her, men jeg oppfatter at du bruker "tradisjonelt" som et negativt ord her. Hvorfor?

Sitat:
Opprinnelig postet av Matthijs
Det er en festlig idé å ha konkurrerende dyrestammer som har forskjellige grunner for å kapre nøttene, og det er et klassisk utgangspunkt for et konkurranseorientert rollespill; men det blir litt undergravd av at spillet i seg selv oppfordrer til ikke å konkurrere hardt, og det ikke egentlig kan kåres noen vinner.
Som du kommer inn på i neste avsnitt, så er ikke egentlig "konkurransen" (ihvertfall i den forstand man mener konkurranse mellom spillerne) det som er konseptet for spillet. Spillerne skal være fra samme fraksjon, og er dermed på "lag" i Nøttekrigen.

Sitat:
Opprinnelig postet av Matthijs
Slik sett blir konkurranseelementet mer en "backdrop"; på samme måte som Star Wars ikke egentlig handler om romskipsteknologi, handler Nøttekrigen ikke egentlig om nøttekrigen. Men hva handler det om? Det er et halvtomt beger; man kan fylle det med ting man selv liker, men uten at deltagerne former det til sitt eget spill, er det ikke klart til spill.
Spillet handler mer om hvordan spillerne velger å utføre Nøttekrigen, og de utfordringer de møter på veien. Som noen har nevnt tidligere, et veldig tradisjonalistisk synspunkt. Det kunne kanskje trengt litt mer eksempler på oppdrag for å vise hva slags spilling spillet legger opp til, det kan jeg si meg enig i.

Jeg vil til avslutning si takk til alle tre for å komme med innspill
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 16:20
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Angående ekstra terningkast.

Jeg kan ikke skjønne at det skal bli noen ekstra boost av noen betydning. Det er lurt å gjøre noen statistiske undersøkelser rundt slike regler. Jeg mistenker at forskjellen i sansynlighet er minimale med og uten boost-kast.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 16:31
Null Seks Syv Null Seks Syv er offline
Medlem

Sitat:
Angående ekstra terningkast.

Jeg kan ikke skjønne at det skal bli noen ekstra boost av noen betydning. Det er lurt å gjøre noen statistiske undersøkelser rundt slike regler. Jeg mistenker at forskjellen i sansynlighet er minimale med og uten boost-kast.
Det er et godt tips. Skal gjøre bedre undersøkelser for fremtidige kastemekanismer.

Hvis mine preliminære utregninger stemmer (er en stund siden jeg har hatt prosentregning på skolen, så jeg skal ikke garantere for dette), så øker sjansen for ekstra kast med rett i overkant 3 prosentpoeng for første ekstra terning, og økningen er litt større for hver ekstra terning.

Med 3 ekstra terninger er det over 10 prosentpoeng større sjanse for å få ekstra kast enn med ingen ekstra terninger.

Sjansen for at et ekstrakast resulterer i ekstrapoeng er 1/3.

Så du er nok inne på noe med at mekanismen kanskje skaper mer kast enn man får igjen for det. Men jeg tror uansett ikke det tar fryktelig lang tid å gjøre disse kastene. Det er tross alt ikke noen kompliserte utregninger som skal til for spillernes del.

Så.. en unødig detalj, men en som neppe vil påføre særlig mye bryderi, vil jeg tro.
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 19:10
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

I stedet for å spekulere er det greit å se til harde fakta. Under følger noen utvalgte forventingsverdier ut ifra datasimulasjon med forskjellige mengder terninger (100000 kast med hver terningmengde).

Snitt 1 er forventningsverdien uten å bruke omkasta.
Snitt 2 er økningen av forventningsverdi som følge av omkasta.

3:
Snitt 1: 8.44549
Snitt 2: 0.13977

4:
Snitt 1: 9.34308
Snitt 2: 0.2355

7:
Snitt 1: 10.64879
Snitt 2: 0.41698

15:
Snitt 1: 11.5974
Snitt 2: 0.65078

30:
Snitt 1: 11.96478
Snitt 2: 0.79085

100:
Snitt 1: 12.0
Snitt 2: 0.79985

Jeg er redd at konklusjonen av dette er at omtrent uansett terningmengde utgjør faktist det å gå opp med en terning gjør større utslag på det oprinnelige kastet enn på tilleggsverdien. Og i tillegg, slik simulasjonen antyder, er det rimelig greit å vise matematisk at forventet utslag av å ta med denne regelen aldri er mer enn 0.8. Å kalle dette en boost vil jeg si at er å ta noe hardt i.
Svar med sitat
Gammel 26/01-2006, 08:57
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Omsider lest dette.

Sitat:
Dette vil nok være et av de mer kampfokuserte rollespillene i R.I.S.K.,
Må nok lese dette på nytt for til å være et kampfokusert spill fant jeg ikke reglene for kamp. Jeg fant ikke reglene for skade eller helbredelse.

Så tenkte jeg kanskje dette er et spill om helvete med krig, men jeg fant ingenting som støttet dette.

Så jeg må si meg enig med Matthijs. Dette er et veldig uferdig spill.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Diskusjon av Arcon-moduler Tomas HV Mørkrid Spillskaping 6 6/07-2004 00:27
Systemer - En "systematisk" diskusjon HOT Rollespill generelt 12 14/02-2004 15:47
Mørkets frambrudd - diskusjon av spillet Sciurusaurus Rex Spillskaping 11 3/02-2004 22:07

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:01.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia