Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 24/01-2006, 18:49
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Spill jeg gjerne skulle sett videreutviklet

Jeg skulle gjerne sett en ny kategori:

Spill jeg gjerne skulle sett videreutviklet.

Det er et par spill som kanskje ikke kommer til å gjøre det best i konkurransen, men som har potensiale til å bli noe veldig bra - men de krever til dels mye mer jobbing en det som er mulig å få inn på en uke.

Derfor er mine kandidater til Spill Med Størst Utviklingspotensiale (ikke i noen bestemt rekkefølge):

Huldra, fordi settingen har et enormt potensiale som ikke blir innfridd i denne versjonen, og forfatteren virker som han har noe på hjertet om temaet;

og Dreiebok, fordi systemet har mange muligheter til å gjøre nye og spennende ting, men det trenger sjarm og motivasjon rent bortsett fra det rent tekniske.
Gammel 26/01-2006, 00:21
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard Re: Spill jeg gjerne skulle sett videreutviklet

Sitat:
Huldra, fordi settingen har et enormt potensiale som ikke blir innfridd i denne versjonen, og forfatteren virker som han har noe på hjertet om temaet;
Takk Matthijs. Det varmer. Jeg skal se hva jeg får gjort med spillet. Jeg har nok tråkket litt i salaten ved å lage et konfliktsystem som etteraper DITV, uten at jeg har lest boken, men bare spilt spillet.

Jeg er enig med deg om Dreiebok. Dette spillet virker veldig bra, men trenger en opprydning og en omskrivning hvor vi får litt mer glede i teksten. Jeg tror det vil la seg ordne helt fint.

Jeg synes også "Det var ikke meg" har mye for seg. Skulle likt å se dette i en revidert utgave etterhvert.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 26/01-2006, 00:48
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Det var ikke meg fortjener å redigeres og få en finere innpakking, kanskje en kan forenkle reglene noe også.

Ego fortjener også videreutvikling. Grunnstammen er god , men terningsystemet virker litt overvektig og kan trolig forenkles. Dette er et spill som først og fremst må spilltestes. Jeg tror også det har potensiale for å nå ut til andre enn gamere.

Kjeglespillet bør lages til en helaftens tegnefilm. Et samlekortspill, tv-serie og massevis av kosedyr.

Inntil øya synker... har potensiale for mange søsterspill bygget over samme lest. Men ville kanskje miste noe av sjarmen på den måten?

Og vi venter vel alle i spenning på Indianarane Kjem! med over ti tusen nye roller til Krutrøyk.
You have been pwned by a grue.

Sist endret av Håken; 26/01-2006 kl 00:50
Svar med sitat
Gammel 27/01-2006, 02:30
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Forfatteren av dreiebok svarer:

Litt komentarer fra tråden spill jeg gjerne skulle sett videreutviklet.
Quote:
Originally Posted by matthijs
men det trenger sjarm og motivasjon rent bortsett fra det rent tekniske.

Jeg er smigret over å havne på en slik liste, og jeg setter veldig pris på alle innspill om hva jeg kan gjøre for å forbedre det. Men her hadde jeg satt pris på om du var litt mer spesifikk. Er det du mener at jeg burde skaffe meg en reklameagent som kan skrive ting som:
"Dette er det råkule megaspillet som kan spilles av hvem som helst, når som helst! Hva vil du være? Barsk barbar? Skummel Pirat? Eller noe helt annet? Uansett er dette spillet for deg! Garantert moro!"
Eller er det noe annet du tenker på?

Quote:
Originally Posted by gorby
men trenger en opprydning og en omskrivning hvor vi får litt mer glede i teksten.

Dette gjør jeg mer enn gjerne! Men jeg trenger mer innspill fra dere på helt konkret, hva er det som kan gjøres? For meg som har skrevet spillet fremstår det selvfølgelig som fullstendig logisk, og så ryddig at jeg kan si i hvilket avsnitt en gitt regel befinner seg i fra hode.

En ting jeg uansett ikke vil gjøre er å pressentere det som et spesialspill for en eller annen sjanger som foreslått av Håken. Jeg ser at det vil kunne fremstå som mer "normalt", og "inspirerende". Men det er så alt for mye som går tapt i prosessen.

En grundigere presantasjon vil også typisk ta mer plass, så spørsmålet er hvor mange sider er dette spillet verdt?

I tillegg må det innrømmes at jeg generelt er dårlig til å pressentere ting (og dette var i tillegg var hastverksarbeid presantasjonsmessig). Så om noen kunne tenke seg å hjelpe til er de meget velkomne!

Men still spørsmål! Jeg har mye innsikt i spillet. Jeg har brukt store deler av tiden siden konkuransen startet på å analysere hvordan spillet skal fungere i spill.
Utenom at jeg gjærne skulle hatt en litt tydligere spenningskurve (se over), er det eneste jeg har funnet som kan være klandreværdig i det hele tatt at de innbyrdes plaseringene dersom en ikke taper har et vist tilfeldighetsellement innebakt (dette skal helst være minst mulig, det er allerede lite, men ikke lite nok etter min smak).
Det er altså stor sannsynlighet for at dersom dere mener å finne en eller annen svikt, så kan jeg forklare hvordan det er rettet opp, eller hva som er poenget med den tilsynlatende svikten.

Og for all del kom med fler konkrete forslag til forbedringer! Hvis jeg ikke er helt på jordet er dette et utrolig kraftig spill allerede, og jeg er mer enn intressert i å bringe det nærmere perfeksjon (om mulig ).

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 27/01-2006, 09:19
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Den Hemmelige Forfatteren av Dreiebok
"...men det trenger sjarm og motivasjon rent bortsett fra det rent tekniske."

Jeg er smigret over å havne på en slik liste, og jeg setter veldig pris på alle innspill om hva jeg kan gjøre for å forbedre det. Men her hadde jeg satt pris på om du var litt mer spesifikk.
Det går mye på selve teksten - hvor brukervennlig den er, og i hvor stor grad man klarer å inspirere leseren til å synes at dette er kult.

- Flere og kortere eksempler
- Navn på spillere i eksemplene
- Mer oppdelt tekst, for økt lesevennlighet
- Mer fokus på de sentrale poengene i teksten
- Flere kraftige formuleringer som understreker sentrale poenger (som i Dogs in the Vineyard: "Roll the dice or say yes!", eller i bakgrunns-seksjonen: "I'm just making stuff up!")
- Hovedsak: Vis hvor entusiastisk du selv er for spillet! Hvis du liker det selv, vil andre like det! Akkurat nå er fokus veldig på å få med alle reglene på en nøytral og objektiv måte - men (og det er dette jeg også har som innvending mot Universalis): Selv om systemet er generisk og komplisert, må man ikke framstille det som om man programmerer en datamaskin. Tenk at du prater til noen som skal forstå reglene dine!

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Konstruktiv kritikk Tomas HV Mørkrid Spillskaping 28 6/08-2004 06:13

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:59.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia