Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 24/01-2006, 11:46
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 2 - "QUOVIS" diskusjon

Diskuter spillet "QUOVIS" av kandidat 542 her.

Forfatteren vil svare gjennom meg under stemmeperioden for å ivareta anonymetet under denne perioden. Forfatteren bes om å sende meg en PM-er dersom han ønsker å svare. Jeg vil poste inn svarene hans.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Les dette om spillet først.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 24/01-2006, 13:36
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 2 - "QUOVIS" diskusjon

Førsteinntrykk: Fantasy Heartbreaker?

Konsept: Spillskaperen har tatt på seg en voldsom utfordring. Lage et veldig klassisk fantasyspill. Det finnes allerede utallige spill der ute med omtrent identisk konsept, så det er naturlig å spørre seg spørmålet: "trenger vi enda et?"

Leseopplevelse: Layout bør renses litt opp i. En del overskrifter har en strek rett over.

Teksten går rett på rollesnekringen uten noen introduksjon. Jeg savner et sammendrag og presentasjon av visjonen med spillet (utover at det skal være gøy og lettvint å sette seg inn i) Spillet tjener veldig på å ha noen illustrasjoner - de hjelper til med å etablere stemning og uten dem ville jeg mistet interessen svært fort. Miljøet blir presentert indirekte via handlelister - spillet handler om en gruppe helter på eventyr.

Regler: Spillet bruker et kortbasert system, men utnytter ikke de særtrekkene som kort har framfor terninger. Kort kan spares på hånden, kombineres og har fire farger - ikke noe av dette blir utnyttet i regelverket. Jeg finner ingen regler som ikke likegjerne kunne brukt terning, og noen ting ville fungert langt raskere og lettere med terning.

Spillet er et lettvektsystem. Det inneholder alle elementer man forventer i et fantasyspill - trollmenn, krigere, jeger, ferdigheter, trylleformler, hitpoints etc. Formålet med å slanke spill ned til lettvektere er å gjøre reglene håndterbare. Lett å lære og tar kort tid å bruke, men samtidig risikerer man å miste en intelektuell utfordring som mange mer kompliserte systemer har i å fordele poeng, fordeler og ulemper og å sakte men sikkert overvinne reglene og utvikle rollene. Dette er typiske spillistiske agendaer.

I QUOVIS mangler dette gamistiske elementet, selv om mange gamistiske rekvisitter fremdeles er der. Jeg synes det er et tomrom som ikke er fylt.

Spillopplevelse: Ikke prøvd, men mistenker at spillopplevelsen er omtrent den samme som svært mange andre fantasyspill der ute.

Konklusjon: Fantasy Heartbreaker.
I følge en del kloke hoder på the Forge bør alle spillskapere en eller annen gang lage en fantasy heartbreaker fordi det er en svært lærerik prosess uansett hvor elendig resultatet måtte bli. På bakgrunn av det må spillet sies å være en suksess, selv om det kanskje aldri kommer til å bli spilt - det har for mange sterke konkurrenter innen sin sjanger.
You have been pwned by a grue.

Sist endret av Håken; 24/01-2006 kl 13:43
Svar med sitat
Gammel 24/01-2006, 16:37
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

QUOVIS rammes selvsagt av det gamle spørsmålet: Trenger vi egentlig nok et fantasyrollespill?

Svaret her er JA!

Dette er et sjarmerende enkelt spill! Det er godt introdusert i en eksemplarisk kort innledning. Det er flott gjennomført, med en oversikt og entusiasme som gir lyst til å teste det. Spillet er fullstendig tradisjonelt i oppsett, men det er gjort på en lett og ledig måte, så det blir aldri kjedelig å lese.

Jeg sitter igjen med følelsen av at dette gir akkurat det en rollespiller trenger, og gjør det så enkelt at hvemsomhelst kan plukke det opp og sette avgårde på den lange veien mot innsikt! Innsikt i hva rollespill kan være for deg og gjøre med deg!

Bravo! QUOVIS er et flott spill som applauderes hjertelig!
Gammel 24/01-2006, 19:09
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Det er gøy å holde på med kort, men her virker det som om kortene egentlig ikke bringer spillet noe nytt. De er vanskeligere i bruk enn terninger, rett og slett; man må ha så mange kortstokker, stokke om, holde rede på 10 kort for hit points i stedet for bare å skrive 10 på et ark, osv. Det er også ganske rotete forklart, selv om systemet virker enkelt nok i seg selv.

Navnet høres latin ut, men settingen er om alver og dverger? Det er heller lite bakgrunn; systemet er i bunn og grunn et generisk konflikt-system.

Det ser ut som om det har blitt lagt ned en del arbeid i dette spillet, det er alltid kult å se i en så kort konkurranse som dette!
Gammel 26/01-2006, 01:25
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Jeg har ikke fått lest grundig gjennom dette spillet ennå dessverre. Men det jeg synes er flott er at forfatteren virker å ha hatt en grunnleggende ide: å lage et rollespill som bruker vanlige kort kontra terninger. Uansett om dette forvikler spillet eller ei, så har forfatteren klart å få det til. Klapp klapp klapp!

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 6/02-2006, 18:02
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Får være den som bryter isen og sier noe uten noen hemmeligheter ute og går. (Skulle gjerne postet via Gorby mens konkurransen pågikk, men jeg fikk aldri tid til å sette meg ned og få gjort det). Om ikke annet kan jeg klargjøre en del ting.

Sitat:
Opprinnelig postet av Håken
Layout bør renses litt opp i. En del overskrifter har en strek rett over.
Dette har nok med konvertering til .pdf fra .doc. I word har overskriftene dobbel gjennomstreking (som jeg syntes så kult ut på store bokstaver og ikke det grann uoversiktlig ut. Innholdsfortegnelsen som er i konkurransebidraget er det forresten noe merkelig med, vet ikke hvorfor den er sånn, men, men. Har en riktig versjon selv, og har til og med fått konvertert en bedre .pdf-versjon også.

Sitat:
Teksten går rett på rollesnekringen uten noen introduksjon. Jeg savner et sammendrag og presentasjon av visjonen med spillet
Mulig du har et poeng her, men jeg føler ikke at det skader spillet i særlig stor grad, se under:

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs
Navnet høres latin ut, men settingen er om alver og dverger? Det er heller lite bakgrunn; systemet er i bunn og grunn et generisk konflikt-system.
Navnet er faktisk latin og kan oversettes til "hvorenn du vil" eller "hvorenn du går". Strevde lenge med å finne noe norsk navn. Spillet trenger ikke egentlig en lengre innføring i bakgrunn, la spillerne lage det selv, men jeg kan være enig at en bedre pekepinn til dette kunne vært en idé.

Sitat:
Spillet bruker et kortbasert system, men utnytter ikke de særtrekkene som kort har framfor terninger. Kort kan spares på hånden, kombineres og har fire farger - ikke noe av dette blir utnyttet i regelverket. Jeg finner ingen regler som ikke likegjerne kunne brukt terning, og noen ting ville fungert langt raskere og lettere med terning.
Sitat:
Det er gøy å holde på med kort, men her virker det som om kortene egentlig ikke bringer spillet noe nytt. De er vanskeligere i bruk enn terninger, rett og slett; man må ha så mange kortstokker, stokke om, holde rede på 10 kort for hit points i stedet for bare å skrive 10 på et ark, osv.
Sitat:
Opprinnelig postet av Gorby
Men det jeg synes er flott er at forfatteren virker å ha hatt en grunnleggende ide: å lage et rollespill som bruker vanlige kort kontra terninger. Uansett om dette forvikler spillet eller ei, så har forfatteren klart å få det til.
Her er det flere svarmuligheter, og alle er gyldige:
1. Jeg ville gjøre noe annet enn terninger, syntes det virket morsomt. Gjennomsnittshusholdningen inneholder pent lite terninger bortsett fra til yatzy. Kortstokker er ingen mangelvare, derimot. Som de drevne rollespillerne dere på forumene her er så kan dere bruke 10-sidede og 12-sidede terninger om ønskelig.

2. Som Håken sier, så ja, kort kan putte på hånda også. Jeg må innrømme at jeg synset innom dette, men falt på det jeg har her av den enkle grunnen at jeg antok at jeg ikke ville få tid til noe mer avansert på tiden jeg ga meg selv (bestemte meg for å delta etter en samtale med Gorby på torsdagskveld og startet å skrive fredag etter skolen - strømbruddproblene skapte jo også problemer siden jeg selvsagt hadde gjort de fleste notatene på PC denne gangen).

3. Jeg kunne godt gjorte en versjon som støtter å ha kort på hånda, og kanskje få laget egne kort til spillet og innføre terninger der det kunne passe, men egentlig ser jeg ingen umiddelbar grunn til det.

Sitat:
Det ser ut som om det har blitt lagt ned en del arbeid i dette spillet, det er alltid kult å se i en så kort konkurranse som dette!
Ikke så mye som jeg ville, men tilstrekkelig, og jeg er fornøyd.

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid
Bravo! QUOVIS er et flott spill som applauderes hjertelig!
Takker.

Til slutt: Takk til Marit Solum for de fine tegningene.

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Svar med sitat
Gammel 14/02-2006, 21:49
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Forresten, det slo meg akkurat at man over alt utelukkende bruker store bokstaver i navnet Quovis, men det er altså da mulig å skrive Quovis bare med stor forbokstav som i normale egennavn, bare så det er sagt. Jeg har ikke tenkt å vifte med fingeren verken for det ene eller andre.

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:30.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia