Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 11/02-2008, 03:41
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 4 - Furet, værbitt

Diskuter Furet, værbitt av kandidat 12

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommenter gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemningsperioden.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 05:49
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 4 - Furet, værbitt

I det hele tatt sliter jeg litt med at dette spillet ikke virker særlig orginalt. Det er i stor grad en variasjon over en kjent og kjær formel, og forutsetter egentlig at en i alle fall har en spilleder med litt erfaring.

Men hvor godt spillet faktisk er blir da litt vanskelig å sette en skala på. Kan på en måte ikke peke ut noen opplagte "mangler" eller svake punkter. Har også veldig sansen for hvordan "typisk norske" ting er implementert. Som Mot, Vett, og Stål indelingen.

I det hele tatt sliter jeg litt med å dømme denne, og siden spilleder antageligvis vil ha mye å si for hvordan spillet føles, så vet jeg ikke om spilltesting vil hjelpe stort i dette tilfellet. Tror jeg bare får la det ligge en stund.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 12:44
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Jeg må ærlig innrømme at spillets setting tiltaler meg. Jeg er revolusjonsromantiker av natur, og hele den "gutta på skauen" mentaliteten er ganske kul.

Når det er sagt, så er Furet, Værbitt et meget tradisjonelt rollespill (i struktur). Det er ikke en negativ ting, bevares, men det er hva spillet er.
Jeg har et mentalt bilde av en skitten shantytown bygd i fjellheimen med kameraer på alle hustak og et nettverk av tuneller under hvor motstandsrøyrsla leger sine planer. Jeg er usikker på om det var et slikt post-apokalyptisk bilde forfatteren var ute etter, eller om det er et mer 1940-talls Oslo hen er ute etter, men men.

Jeg liker ordbruken i spillet. Kult med de helnorske referansene.

Men produktet er desverre mindre enn summen av delene. Det er mange flotte, kule ting her, men til sammen blir de til et (i mine øyne) middelmådig rollespill.
Gammel 11/02-2008, 16:55
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Errrrrrr ikke så rent lite lei av dystopier…..

Likerrrrrrr at det er satt til Norge.

Liker også 70-talls Bing/Bringsværd-sf preget på settingen (Vidkun Olsen, ”saft”, Åsgard).

Dette minner meg ganske mye om pitchen i NOR:2000, selv om det er bedre skrevet.

Vet ikke om jeg liker SV-geriljaen så godt. Men har litt sans for konseptet gerilja i dystopisk facist-Norge.

Liker den konsekvente tematiske bruken av mellomtitler etc.

Spillet er godt skrevet

Igrunnen sympatisk at det skrevet også med nybegynnere in mente (men det later kun til å gjelde spillere. SL får svært lite støtte, etter hva jeg kan se. Også usikker på om den korte forklaringen vil være tilstrekkelig for en faktisk nybegynner. Og da spørs det jo llitt om det er noen vits).

Selve metoden har jeg kun skumlest. Den gir meg ingen ting verken fra eller til. Det mest positive jeg kan si om den er at den virker enkel (og når det kommer fra meg er virkelig det positivt ment).

Ok med saftkonseptet, som gir en egen handlingsmotor i tillegg til fienden.

Summasummarum: en del gode takter, men litt gjesp.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 11/02-2008 kl 16:56
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 17:01
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

(Med illustrasjoner, eventyrideer, kart, mer settingbeskrivelse, karakterkonsepter etc... altså flere ting som et vanlig rollespill inneholder... type en 20-40 sider til sammen, tror jeg forresten dette kunne blitt et helt cleant lite spill. Ultra-tradd, men med særegen sjarme.)
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 19:06
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Dette er et uferdig spill. Det bærer preg av at spillskaperen har hatt en idee til et miljø og en lekende ironisk nasjonalromantikk.

Det er bra skrevet og bruken av 17.mai sangfraser i teksten er ikke bare litt sjarmerende, men gjør spillet til en fryd å lese.

Dette er også det eneste positive med spillet.

Spillet bruker realtivt lang tid på etablere ett miljø med en meget klar konflikt (onde nazister styrer landet, du er opprører). Dette er vel og bra. Problemet kommer når man så klistrer en spillmekanikk på som ikke har noen som helst knytning til miljøet i det hele tatt.

Det virker som spillskaperen har hatt enn ide til utforming (nasjonalromatikk ala 17.mai og "sunn patriotisme") og ett miljø, men at inspirasjonen sluttet der. Plutselig måtte spillskaperen lage spillmekanikk og han/henne har tydd til gammel og trofast mekanikk som spillskaperen da har klistret på som en ettertanke.

Og der er spillets store svakhet og hvorfor det faller flatt. Ta tanken rundt avhengiheten til Saft. Her ligger det mye god juice (ordspill tiltenkt) som kan tynes inn i ett revulosjons-spill. Hvordan kan du nedkjempe en fiende som du til syvende og sist er avhengi av? En fantastisk og konfliktladet problemstilling.
Men istedenfor å utnytte seg av dette har spillet en billig klone av bloddrikkingsystemet i Vampire. Drikk saft eller så går det deg ille. Tenk om det hadde vært: drikk saft ellers så blir alt så mye vanskligere?.

Bang! Et tematisk valg som understøtter hele problemstillingen. Istendfor står det nå som et nødvendig onde og er bare ett forstyrrende element til "å gjøre motstand".

Det samme med Revulsojons poeng. Et lite avsnitt helt på slutten som skal virke som ett belønningssystem. Dette er uferdig, fullt av problematiske elementer (SL sitt forgodtbefinnende når du får det, blant annet) og som resten av mekanikken er dette påklistret fordi det er en sånn ting man må ha med.

Så for å oppsumere er jeg imponert over den deilige småsarkastiske leken med nasjonalroamtiske elementer i et spill som omhandler motstandskamp mot neo-nasjonalisme. Og det er der det slutter. Dette er et svakt bidrag, og jeg ser ingen grunn til verken å spille dette eller for spillskaperen å utvikle mekanikken noe som helst videre.

Behold leken med språket og teamet, hiv resten og begynn på nytt. Og knytt det hele sammen i en solid pakke. Da har du kanskje noe her.

Med brutal kjærlighet...

Kaare
Svar med sitat
Gammel 12/02-2008, 04:26
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Jeg likte dette jeg. Fin miljøskildring med parodier av kjente elementer fra andre spill (f. eks: saft=blod i Vampire). Det har en deilig sjarme som gjør at jeg vil spille.

Jeg er litt enig med Kaare her. Metoden er ikke så veldig spennende. Om du velger å utvikle konseptet videre ville jeg gjerne sett et mer spenstig system. Ikke forandre navnene på egenskapene - de er herlige som fy! Helsenivået klein er også jævlig kult. Det kan godt være tradisjonelt, men Cyberpunk 2020 er et veldig gammelt spill, og jeg vil ikke gå tilbake til det.

Hvis du brenner for denne ideen må du ikke la deg fortvile av hard kritikk. Det er mye her å jobbe videre med. Jeg føler ideen kan pønkes ytterligere; kanskje noen troll hadde gjort seg her til og med? Kanskje folk som får i seg for mye Saft muterer og blir til Troll (får hale, crazy kroppshår, vorter og store neser) i NNNKPs tjeneste?

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 12/02-2008, 09:28
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Veldig kul kime til en idé. Dette er malt med brede strøk, men nesten alle idéer starter med klisjéer - inntil man finmeisler dem. Jeg tror dette spillet har stort utviklingspotensiale; den beste måten å lage det bedre på tror jeg ville vært å kjøre en liten kampanje i det, og så skrive en versjon 2 fra bunnen av.
Gammel 12/02-2008, 16:34
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Jeg synes mekanikken er for lite knyttet til spillet som helhet. Spillet er velskrevet, og tematikken går godt igjen i hele spillteksten. Det er bra, og et eksempel til etterfølgelse.

Jeg synes også at spillkonseptet er for svart/hvitt. Jeg synes det ville vært et mye bedre spill om man spilte agenter for Vidkun som ville opprettholde hans orden, uansett kostnad - se bare hva slags elendighet det tidligere demokratiet førte til! Eventuelt om nazistene var litt mindre endimensjonale, kanskje Saft krever en eller annen umoralsk handling å produsere slik at man ikke kan motarbeide Vidkun uten å risikere at hele Norge dør av Saft-mangel. Settingen festlig som en enkvelds action-greie, men tror ikke den hadde holdt i en lengre kampanje.
Gammel 15/02-2008, 14:35
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Dystopiparodi
En grei introduksjon. Ikke noe som tenner interessen veldig mye. Anslaget tyder på et humoristisk og litt tøysete spill. Minner meg litt om et ut-i-vår-hage-konsept.

Rollesnekringen og reglene er kortfattede og fint presentert, men litt uinteressante. Vi har sett mange lignende systemer før.

Alt i alt:
Spillet slutter svært brått. Det virker halvferdig. Settingen har sjarm og bruken av sangstrofer hever presentasjonen flere hakk. Likevel er dette mer en øvelse i å lage spill enn det er et ferdig og gjennomført produkt. Dette er i grunn ikke et spill jeg føler behov for å prøve.
You have been pwned by a grue.

Sist endret av Håken; 15/02-2008 kl 14:36
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:27.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia