Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 11/02-2008, 02:38
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 4 - Avaterenes hevn

Diskuter Avatarenes hevn av kandidat 06

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommenter gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemningsperioden.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 04:33
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 4 - Avaterenes hevn

Dette spillet hører vel egentlig ikke hjemme i konkuransen? Dette er dessverre ikke et frittstående spill slik reglene krever.

Når det er sagt likte jeg presentasjonen, og det er mulig at den vil kunne virke som en vekker på endel som leser den. Men sitter med følelsen at den deler endel kvaliteter med et retorisk spørsmål. En tekst som er ment for å leses, men forhåpentligvis er det ingen som faktisk spiller det. (Et spill med en GM som reelt forbereder for kamp, med spillere som aktivt skal "sabotere" det, tror jeg ganske fort blir mer frustrerende enn morro for begge parter)
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 09:36
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Her er det vel litt om å gjøre å følge konkurransereglenes ånd, ikke sant. De er der for å hindre at folk skriver ned en D&D-klone. Dette er jo noe ganske annet.
Gammel 11/02-2008, 10:28
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Hehe. Slik jeg leser det, har dette spillet noen stikk mot nyere trender i norsk rollespillmiljø. "Freden og Filosofiens Folk fra Malbofunkel"...
Gammel 11/02-2008, 10:47
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Det virker for meg som et meta-spill ala PowerKill fra Hogshead. Ideen er interessang, men den fenger meg ikke egentlig. Det kan være at det at jeg har lest PowerKill forandrer ting for meg, men siden jeg har sett ideen utført bedre før klarer ikke avatarenes hevn helt å fange interessen min.
Gammel 11/02-2008, 14:49
TorAK sin avatar
TorAK TorAK er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 4 - Avaterenes hevn

Førsteinntrykk: vanskelig å si. Etter et raskt overblikk har jeg overhode ikke peiling på hva dette er for noe.

Interessant konsept. Jeg ble sittende og lese uten egentlig å vite hva jeg leste eller hva det dreide seg om.

Inntrykk: Etter å ha lest gjennom hele teksten er jeg fremdeles usikker på hvordan man skal "spille" dette. Har ikke helt forstått hva "ånden" skal gjøre. Hva er hans rolle i spillet og hvordan spiller man ånden?
Jeg sitter igjen med et inntrykk av at det ikke er et eget spill, men snarere en øvelse i sette seg inn i rollen (og kanskje til og med en øvelse i å ødelegge spillederens eventyr).
Har ikke så veldig lyst til å spille dette. Ikke at jeg vet hvordan jeg skulle gjøre det i det hele tatt.
Spillet krever utvilsomt mye forkunnskap til både rollespill og dataspill, så man kan glatt utelukke å presentere det for nye spillere.
Jeg syntes ideen er veldig god i utgangspunktet, men det skurrer litt ved gjennomføringen. Vet ikke om det vil fungere i det hele tatt. Trenger litt mer tid til å tenke på det.
Gammel 12/02-2008, 11:33
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Hm. Minner litt om en idé jeg lekte med et halvt minutt i forrige uke; en form for RPG-hacking alá det Eidsem Hansen snakker om for laiv. Subversjons-gaming. Men "spillet"/subsversjonen/de konkrete føringene kommer ikke før siste halvside. Og da er det for lite, og for lite konkret. Ideen subversivt rollespill/subversjon av rollespill er ok. Men det er gjort alt for lite ut av den.

Settingteksten er ok skrevet, idé-skapninger fanget i roller er ok. Men jeg skjønner ikke hvorfor man blander dataspill og rollespill. Et rent rpg-fokus ville gjort konseptet tydeligere ("Rollenes hevn").

Jeg synes heller ikke denne ånden virker særlig pedagogisk anlagt. Jeg kjenner ingen stor lyst til å hjelpe folk som skjeller meg ut....

Gi meg heller en tydelig oppskrift for rpg-hacking, snarere enn disse puddingaktige hjerte&smertetipsene vi uansett har lest før.
Svar med sitat
Gammel 15/02-2008, 13:49
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Anslaget er fint. Introduksjonen i mailen tenner min interesse.

Dessverre er mailen for lang og aggressiv i tonen. Man får ikke så mye sympati for avsenderen.

Det virker litt som om forfatteren ikke er helt sikker på hva spillet egentlig dreier seg om. Er det noe man gjør i WoW eller i god gammeldags D&D.

Konseptet med to spillere per rolle virker ikke fristende på meg. Jeg skjønner i grunn ikke poenget. Forslagene til slutt i teksten kan uansett brukes i spill uten å bruke "par"-teknikken. Skiller forslagene seg egentlig fra sånn mange spiller disse spillene allerede?

Alt i alt: Artig introduksjon, men jeg føler ikke at det blir fulgt opp med et interessant spill. Jeg har vanskeligheter med å se et spill i det hele tatt. Er i grunn ikke noe jeg har lyst å spille.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 15/02-2008, 15:58
RISK 08 Kandidat nr.6 RISK 08 Kandidat nr.6 er offline
Medlem

Egentlig var eksperimentet å skrive et helt rollespill kun gjennom denne slemme, agressive mailen; og det ligger noen få føringer inne i teksten om hvordan man kanskje kan spille dette spillet. Men så skjønte jeg at jeg ikke lyktes med det, og da måtte jeg skrive et lite tillegg på slutten, som jeg skal innrømme at lukter litt venstrehåndsarbeid (jmf debatten ) . Så rollespillet er nok ikke så morsomt å spille som det var å skrive det. Og det er jo en felle man kan falle i, det og.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:52.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia