Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13/02-2008, 20:02
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 4 - Beistet

Godt spørsmål. Jeg mener først og fremst at skal man skrive noe for fullstendige nybegynnere, må man gjøre ting så enkelt som mulig på alle nivåer. Det betyr blant annet at tekstmengden må kuttes ned så den ikke er skremmende stor - i Lærelyst har vi gjort dette ved å gå for "learning by doing": Man leser ca 10 sider før hver økt, som inneholder alt man trenger til den økten. (Kampsystemet lærer man f. eks. ikke før femte økt).

Jeg ser at du har gått for en verbal stil i regelforklaringen. Jeg lurer på om det ikke hadde vært bedre å gå for en mer brettspill-aktig konsis forklaring, hvor eksemplene var det eneste som var verbalt? "Gjør dette. Trill slik. Eksempel: Så var vi på vei ned i de mørke hulene igjen, og det dryppet syre rundt oss..." Nybegynnere er jo først og fremst ikke vant til mange sider med regelforklaring; de er vant til Monopol, hvor alle reglene er trykket på innsiden av lokket på boksen.
Gammel 15/02-2008, 15:23
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Teksten er omstendelig og går for mye rundt grauten. Jeg holdt på å falle av allerede i introduksjonen.

I rollelagingsdelen fulgte jeg instruksene fortløpende slik det er foreslått:

Vigoland
Personlighet: Likegyldig, Splittet
Ferdigheter: Smidighet, Hode, Ta dekning
Utstyr: Uknekkbare nøtter, Mekanisk klokke

Doran
Personlighet: Glad, Syngende
Magi: Hjelping, Følelser, Energi
Utstyr: Supereffektiv hakke, Dragefell

Hehe. Ganske artig sålangt.

Hulen innholder teleportasjons sirkler og et ondt alter. Beistets første handling er å dele seg i to!

Resten ble litt rart å spille solo, men virker i grunn som en innfløkt måte å skrive "finn på hva som skjer videre og slutt når dere synes det passer"

Konseptet i spillet er artig - det er rett og slett en bossfight. Teksten litt ugjennomtrengelig, og reglene virker sammenruskede. Jeg tror også det fort blir for lite dynamikk når det bare er to spillere.

Spillet hadde vekket min interesse hvis det var flere spillere (men to hovedpersoner holder) og større fokus på konkurranse. Poengene og tabellene virker i grunn som unødvendig staffasje.

Jeg kunne tenke meg å prøve spillet, men jeg tviler på at det blir en klassiker.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 15/02-2008, 17:15
Arvid Falch Arvid Falch er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 4 - Beistet

Hadde den bossfight estetikken blitt underbygget av et poengsystem som var enkelt og velfungerende kunne dette blitt veldig morsomt.
Hvis man fikk 1 poeng pr. egenskap/gjenstand man klarte å bruke i en rundes kampbeskrivelse (gjerne ha kun 1 minutt på å beskrive hendelsene) kunne det blitt litt vennskapelig kjegling mellom spillerne også. Hver rolle ender jo opp med 2 egenskaper, 3 magi/ferdigheter og 2 gjenstander, i tillegg har rommet 2 gjenstander, så hvis man skal følge reglene om at man ikke kan beskrive noe som angår den andres rolle så er toppscoren for en scene 9 poeng, og det krever litt å få satt sammen en slik beskrivelse på ett minutt.
Det kunne blitt litt mer gameboy-moro i mine øyne.
På den annen side så kan man jo bare spille gameboy i stedet, vet ikke hvor mye forfatteren hadde den "bossfight" /tv-spill parallellen i tankene da spillet ble skrevet, jeg bare kommer med et forslag ut i fra de tingene jeg likte med spillet.
Svar med sitat
Gammel 16/02-2008, 16:05
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Spilltestraport:

Fikk spilltestet Beistet. Jeg spillte Vigoland, kjæresten min (som spillte rollespill for første gang) spillte Doran. Vi fikk kastet frem følgende roller: Doran ble sleip og åndsfraværende. Magispesialitetene var Monster Forbedring og Transport. Vigoland var en usikker lesehest med spesialisering på Kniver, graving og knusing. Utstyret vi fikk med oss var rulleskøyter, røykgranater, aksjeandeler, og fryseboks. Inventaret ble våpenstativ og kjøkken. Ingen av oss syntes at selve tabellkastingen var særlig spennende. Den gikk an, men ble kanskje litt mye av det. Valentina mente det ville være en god ide med kort i stedet.

Første manøveren til monsteret ble å sprøyte ut giftig grønn tåke. Papir-saks-sten metoden gjorde til at Valentina startet, noe som kanksje var litt uheldig. Hun brukte ganske lang tid på å finne ut hva hun skulle si, men kom til slutt frem til at Doran enkelt og greit innkapslet gassen i en kule. Vigoland hadde da grei tid til å kunne komme seg til kjøkkenet, og lete etter kokebøker med gode ideer til hva han kunne gjøre. Vi glemte poengene i første runde.

Spillet fortsatte stødig fremover. Rundene ble litt kortere enn hva jeg hadde regnet med at de ville bli. Kanskje et til to minutter på beskrivelse, og 10 sekunder poenggivning. Vi opplevde også at vi ikke fikk spillt noe særlig på hverandre. Mesteparten av historien foregikk på kjøkkenet, med lite offansive handlinger fra rollene. Det var først da monsteret knabbet alt utstyret til heltene at Vigoland gravde en grav under den med en spade fra våpenstativet. Og etter det bestemte vi oss for å avslutte.

Vi endte på 1,5 og 2,5 i snittscore. Ingen av oss syntes poengsystemet virket særlig viktig, men det ødela på en måte heller ikke. Kunne fungere som en grei tenkepause for oss.

I det hele tatt syntes jeg ikke dette ble noen stor rollespill-opplevelse, men det fungerte. Mulig jeg kan ha vært uinspirert nå, mulig det ikke er så egnet for nybegynnere, eller kanskje spillet ikke er så bra. I allefall var det ikke avskrekkende, og begge kunne tenkt seg å kanskje spillt det en gang til, bare denne omgangen kommer på litt avstand.

Om det virker som et vellykket forsøk på å lage et tabell-drevet rollespill? Til en viss grad. Om vi sto fast var stort sett personlighetene, egenskapene, eller utstyret nok til å komme med ett eller annet kort innspill. Men det greide ikke å inspirere til de helt lange utgreiningene. Monsterhandlingene var også med på å drive historien fremover, ved at det hele tiden ble nye ting å forholde seg til, hvis ikke hadde nok det hele stagnert ganske fort.

Avsluttende kommentarer fra Valentina: Har egentlig lite å legge til, men Rune tvinger meg . Det var greit å spille, men føler at jeg var litt dårlig til å fortelle og å finne på kreative ting for Doran, men det går kansje bedre neste gang; dette var tross alt første gang jeg spillte rollespill ^^
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:42.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia