Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11/02-2008, 15:08
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 4 - Magnhilds utvalgte

Rammeverket er helt greit, og "brevet fra Magnhild" var en morsom handout. Når det gjeldet Madeleine saken så er den delen smakløs og kunne med stort hell ha være erstattet med noe annet (jakte på John Fredriksens skatteundratte penger f.eks).
Gammel 15/02-2008, 14:59
Gomle sin avatar
Gomle Gomle er offline
Valgkomiteen

nå har jeg endelig fått lest gjennom alle spillene.

jeg var med på spilltest av dette spillet og det har forandret seg en del. Det eneste jeg vil nevne er at jeg aldri tenkte på det som smakløst at vi skulle finne madeleine, mulig det er noe galt med meg... tror heller ikke de andre spillerne tenkte så mye over det.
det er så mye annet som ligger i fokus i spillet at man ikke tenker så mye over det. Det var vel kanskje værre at det endte med at terje søviknes hadde kidnappet madeleine...

MvH Lasse Lundin
Svar med sitat
Gammel 18/02-2008, 21:44
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Klarer ikke helt å synes Madeleine er et morsomt tema. Et eller annet sted har ungen lidd en tragisk skjebne, og da vil jeg ikke se fjeset hennes på en rulett.
Sitat:
Opprinnelig postet av Erling
Jeg er fullstendig enig med Matthijs; dette spillet kommer jeg verken til å spille eller lese nøye gjennom.
Sitat:
Opprinnelig postet av Temple
Dette spillet byr meg imot. Jeg er rimelig sikker på hvem som har skrevet det, og jeg vet godt i hvilken ånd det er skrevet, men jeg synes det er smakløst.
Sitat:
Opprinnelig postet av Madame Temple
Som mor og voldsoffer håper jeg at den som har skrevet dette trekker den fra konkurransen. Det er smakløst.

Madeleine saken er en sak som fremdeles går i et rettssystem, den er ikke ferdig etterforsket og det hele innvolverer enn uskyldig liten jente som ingen vet hva har skjedd med. Det er respektløst ovenfor Madeleine, hennes foreldre og alle andre savnede barn og deres foreldre å lage et spill basert på dette. Om du som har skrevet dette ikke har lagt merke til det så er det faktisk ikke gått et år ennå siden Madeleine forsvant.

Hadde det vært et av mine barn som hadde vært savnet og blitt (mis)brukt på denne måten så hadde jeg anmeldt deg. Det hadde ikke tatt deg mange kaloriene å dikte opp en fiktiv hendelse og bruke den istede for, men det gjør du ikke. Du skor deg på andres smerte. I tillegg tviler jeg på at andre navngite personer i spille setter pris på at dette kommer opp når du googler navnet deres.
Mange har fordømt det nyeste spillet vårt, "Magnhilds Utvalgte", som er planlagt å være første del i en serie spill med liknende formål. Spillet er skrevet av Lasse Lundin og meg selv, og vi vil gjerne si litt om bakgrunnen for valget av tematikk. (Teksten under ble skrevet for en uke siden.) Selve spillmekanikken er vi veldig lystne på konstruktiv kritikk på, men vi tar det i neste post.

Spillet handler om utsendinger fra Terra-skandale-kommunene som skal finne Madeleine. Spillet er laget som en serie ganske tett definerte scener hvor utfallet ofte er gitt. Spillet ender som regel med at Madeleine finnes og deler sin livsvisdom. Sentralt i spillet er det såkalte "madeleinehjulet", et hjul med et bevegelig Madeleinehode som tjener som konfliktresolusjonsmekanisme.

Hvorfor er noe galt i å lage et spill hvor man finner en savnet jente? Burde ikke dette være årsak til glede, og et eksempel på at rollespill kan få en til å tenke positivt?

Vi skal ikke si at vi ikke forstår hvorfor folk reagerer. Forsvinningen av en liten jente er utvilsomt noe av det mest tragiske som kan hende, og usikkerheten omkring hva som skjedde gjør situasjonen til et kontinuerlig mareritt for de som er/var glad i henne. Vi kunne brukt en hvilken som helst annen situasjon i spillet vårt. Mekanikken, som vi mener er ganske solid og representerer en rollespillform med potensiale, kunne vært anvendt på alt fra sicience fiction til såpeopera. Men vi valgte å bruke Terra-skandalen og Madeleine-saken. Vi tok dette valget før vi begynte på mekanikken.

Madleine-saken er vår tids beste eksempel på misforholdet mellom indviduell smerte og offentlig reaksjon. Et smertelig eksempel massemedias evne til å la en sak være synlig i månedsvis. For ikke å snakke om en eksersis i overøsing av irrelevant informasjon. Tusenvis av barn forsvinner hvert år. Madeleine-saken kunne ha blitt et symbol for alle disse sakene og et banner man kunne samlet seg under for å gjøre noe, men dette har ikke skjedd. Saken er hinsides parodi, og det er ikke ende på alle de groteske vendinger saken har tatt.

"Magnhilds Utvalgte" er en forlengelse av de endeløse spekulasjonene: I spillet finner man bisarre spor som skal tolkes, og alle tolkninger er like gode når det gjelder å finne frem til ugjerningspersonene. Spillet er ikke skrevet bare for å leses, men for å spilles. Å spille det innebærer å gå gjennom de samme trinnene som media har gjort for oss allerede ved å tolke vage hentydninger som sannhet.

Del to av spillet er en ganske alminnelig jakt på de skyldige, og tjener mest som litt spenning. Her brukes "madeleinehjulet" flittig. Madeleinehjulet er lagt oppå et verdenskart og gir inntrykk av at Madeleine kan være hvor som helst - noe det ikke står så mye om i reglene.

I del tre finnes Madeleine. Her skal spillerne prate med henne og høre hva hun har lært som verdens mest kjente ikke-sette person. Jeg (Erlend) skrev avslutningen inspirert av forestillingen om at Madeleine har gått over fra å være menneske til å kun bli et symbol på skrekkelighet. Mon tro hva hun ville sagt? Spill spillet og finn det ut.

Er spillet smakløst? Kanskje, det er hvertfall ikke noe man spiller hverken med familien eller med fremmede. Er det å utnytte andres lidelse til egen vinning? Snarere det motsatte - vi ante at spillet ville vekke kontrovers og kommer nok ikke ut av dette hverken rikere eller mer populære, i motsetning til f.eks. det tyske PR-byrået som tjener millioner på å fronte foreldrene. Er det en forbilligelse av Madeleine-saken? Ikke at vi tror noe menneske kunne forbilliget saken ytterligere (se forøvrig www.findmadeleine.com for bevis), men dette spillet, med sin overtydelige parodiske ånd (med Terra-skandalen som parodimarkør, så å si) er ikke en forbilligelse. Det er en sunn og innbitt kommentar.

Vi mener rollespill har en unik mulighet til å være raske fortellingsmaskiner med skarpt innhold. Mekanikken i spillet vårt er nettopp slik - ta spillet opp, spill det og bli ferdig på en time. Med slike spill kan man improvisere omkring kontroversielle temaer og komme dypere inn i dem enn gjennom bøker, film eller dataspill. Rollespill som dette kan spilles før debattkvelder eller brukes som politiske verktøy eller som bedre underholdning enn vg.no. Vi skriver gjerne spill om å frikjenne Lommemannen, om å dømme Staff, om å være ihuga SS-menn i 1942 eller om å sperre psykiatriske pasienter inne. Slike spill er bra, de er sunne, de bør spilles og det bør skrives mer av dem.

-- Lasse og Erlend
Gammel 18/02-2008, 22:04
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Mekanikken:

Vi har ikke fått så mange konkrete innspill på mekanikken. Grunntanken er at spillerne får veldig strenger rammer og må improvisere innenfor disse. Utfallet av en scene er ofte gitt eller det er et begrenset antall mulige utfall.

Innad i en scene bestemmes utfall av en enkel randomisator (hjulet). Vi eksperimenterte med å la utfallene i scenene bestemmes av mer konkrete faktorer, som i poesiene våre Tesco Hell eller den bedre Mystery Loves Company.

Målet med systemet er å ha en enkel fortellingsmotor som kjører spillerne gjennom en serie scener hvor hver eneste scene er enten morsom eller meget ubehagelig å spille ut. Stoffet, materien, i spillet kommer fra spillernes reaksjoner på scenene og i ideene de lager innenfor rammene. I Magnhilds Utvalgte er for eksempel gjerningspersonene helt udefinerte. En del av spillet er å se hva spillerne finner på. Dette er viktig tematisk for spillet, men jeg tror også det er viktig med en udefinert faktor i det ellers strikte sceneregimet for å gi en arena hvor improvisasjonen og spilldynamikken kan ta litt av.

Målet er å ha en slik fortellingsmotor som fungerer bra og som vi kan bruke i andre spill. Om jeg skulle skrevet om spillet ville jeg prøvd å kutte ned på bruken av eller fjerne madeleinehjulet og heller ha "gimmicks" som løser hver scene; at rollene har spesialegenskaper som kan vinne over motstanderne, at førstemann til å skrive ut et reiseregnignsskjema vinner, at den som kan drikke mest vann på 10 sekunder vinner eller noe sånt. Noe som knytter seg direkte til scenene, som er aktiviserende og som har et klart utfall. Jeg finner bare ikke på nok gode slike...
Gammel 18/02-2008, 22:10
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Hør hør!

Fortsatt må det vel dessverre regnes som kritikkverdig at de tiltenkte seriøse undertonene tydeligvis ikke kom godt nok frem i spillteksten. Men søkenen etter hvorfor kan være spiren til en intressant debatt. Er det slik at folk tar for gitt at rollespill er ment for å være enkel underholdning? Hvorfor ble det av de fleste tolket som onsindig harselering, og ikke spill til ettertanke? Hadde det vært en film eller utgitt bok, hadde man ikke med en gang begynt å se etter skarp ironi?

EDIT: skrevet som svar til Erlends første post

Sist endret av Enrahim; 18/02-2008 kl 22:12
Svar med sitat
Gammel 18/02-2008, 22:11
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

dobbelpost

Sist endret av Enrahim; 18/02-2008 kl 22:11
Svar med sitat
Gammel 22/02-2008, 21:33
Magnar Müller sin avatar
Magnar Müller Magnar Müller er offline
A new hope!

Standard Re: R.I.S.K. Runde 4 - Magnhilds utvalgte

Jeg er veldig enig i de tingene du skriver om Madeleine-saken Erlend. Jeg mener også at samfunnet har mistet noe viktig hvis vi ikke kan le av hva som helst, uansett hvor alvorlig.

Jeg synes det er merkelig at ingen svarer på forsvarstalen til Erlend (og Lasse), og jeg lurer på om det er fordi folk har endret mening etter å ha lest det som ble sagt, om det er et forsøk på å tie ihjel alt sammen eller om det rett og slett er feighet.

Jeg synes de som har kommet med anklager om smakløshet skylder tråden et svar.
Svar med sitat
Gammel 22/02-2008, 21:51
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Sv: Re: R.I.S.K. Runde 4 - Magnhilds utvalgte

Jeg synes ikke spillet er smakløst. Det jeg synes er og var smakløst er medias dekning av saken. Det er jævlig mange små jenter og gutter som har det fælt her i verden og de enorme ressursene som har gått inn i Madelaine-sirkuset kunne og burde gått til noen som faktisk trengte det.

Når jeg ikke har kommentert dette spillet er det først og fremst fordi jeg ikke helt har skjønt tanken bak. Jeg tror at satire kan brukes som et virkemiddel i rollespill, men man må ha en story i bånn. Jeg synes spillet mangler en rød tråd, men jeg klarer ikke å tenke meg noen grep som ville fått spillet til virkelig å funke.

Etterforskning er en sjanger som er lett å få til å funke i romaner og på film, men som er vrien i rollespill, i allefall så lenge man prøver å holde seg unna skinnekjøring og en forhåndsplanlagt historie.

Det er en del greier i dette spillet som virker unødvendig og kunne vært rensket vekk, men da ville det kanskje ikke vært noe igjen til slutt.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 22/02-2008, 22:38
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: Re: R.I.S.K. Runde 4 - Magnhilds utvalgte

Sitat:
Opprinnelig postet av Magnar Müller Vis post
Jeg mener også at samfunnet har mistet noe viktig hvis vi ikke kan le av hva som helst, uansett hvor alvorlig. (...) Jeg synes de som har kommet med anklager om smakløshet skylder tråden et svar.
Mmm... Min personlige reaksjon er på ruletten. Bildet av barneansiktet på noe som vanligvis er et tøysete spillverktøy skurrer for meg. Og selv om alle skal få lov å le av hva de vil, føler jeg meg ikke forpliktet til å le av alt andre synes er morsomt.

Jeg fordømmer ikke spillet. Jeg har ikke engang anklaget det for smakløshet (selv om jeg ser Erlend og Lasse selv syns det kanskje er smakløst). Jeg har bare ikke så lyst å lese det, av grunnen jeg nevnte over.

Så sånn er det. Tjohei.
Gammel 23/02-2008, 00:28
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Jeg ble ikke særlig opprørt av dette spillet, men heller ikke særlig fenget. Jeg kan forsåvidt være enig med Erlend i at mediebildet av Madelene har fått noe avgudsaktig over seg, og at man gjør jentungen til noe mindre enn seg selv ved å være med på den dramaturgien.

(Men å reagere på at det spøkes med noe man synes er fælt, er forsåvidt naturlig. Og det er et råttent prinsipp at man skal kunne le av hva som helst. Hvorvidt latter er undertrykkende eller frigjørende, kommer langt på vei an på hvem som ler.)

Spillet fenget meg ikke fordi det er noe med samtidshumor som ofte ikke fenger meg, ikke så mye på grunn av smakløshet, men mer det Håken sier, om satire og noe i bånn. Med Erlends forsvarstale ser jeg at det kanskje er noe i bånn, men en spillskaper (eller forfatter eller annen slags kunstner) bør ikke holde forsvarstaler for sitt eget verk. Man bør heller anstrenge seg mer for å få frem det man faktisk vil få frem uten å måtte være nødt til å oppklare i ettertid.

Dette er kanskje den viktigste innvendingen jeg har mot spillet - at det tydeligvis er viktige ting spillskaperne ikke fikk til å kommunisere ved første forsøk.

Hvordan spillet funker i spilltest vet jeg ikke mer om enn det som har stått i denne tråden. For min del tror jeg det ville blitt mye informasjon å prosessere samtidig som jeg spilte. Jeg kunne ønsket meg et sammendrag i margen eller noe, sånn som i Morramøte.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:33.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia