Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 8/02-2011, 16:46
lost and lonely sin avatar
lost and lonely lost and lonely er offline
Forbundsstyret (vara)

Standard R.I.S.K Runde 07 - Underhagen

Her kan vi prate om spiller Underhagen av Kandidat 6 http://risk07.nocturnia.be/#post0
Vennligst diskuter under

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommentér gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemnings-perioden.

Hvis du ønsker å kommentere, kan du lage deg et alter-ego på forumet, som ingen vet hvem er.

PS http://www.vox.no/templates/CommonPage.aspx?id=2677
"Det finnes to sannheter her i verden. Den ene er at Jorden er rund, den andre, at Kaare Berg er skummel."
Sitat Ukjent Kilde

Sist endret av lost and lonely; 8/02-2011 kl 16:48
Svar med sitat
Gammel 8/02-2011, 19:27
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K Runde 07 - Underhagen

Syns dette så kult ut. Enkelt, rent, litt surrealistisk. Tror det vil være viktig for opplevelsen at man kun skal fokusere på ett element i hver scene - bra greie.
Gammel 8/02-2011, 21:30
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Likte dette!
Gammel 8/02-2011, 22:55
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Hmmmmm...... har lyst til å teste det. Virker som et komplett spill, samtidig føler jeg at det er veldig mye mer metode enn "pitchen" legger opp til. Settingen vil komme 90% fra spillerne selv. Skulle ønske metode og setting hadde noe mer med hverandre å gjøre.
Svar med sitat
Gammel 9/02-2011, 00:47
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Igjen et gjennomført bidrag. Men så har jeg også sett dette før. Det minner om Tomas sitt Iron Chef bidrag, men uten den iboende konflikten dette hadde.

Og der er vel hovedinntrykket mitt. Det brennende spørsmåle:t" Hvorfor spiller vi dette spillet?" Spillet har ingen konfliktmotor i det hele tatt. Dette blir ytterligere svekket av mangelen på en spillederfunksjon.

Det trengs ikke en spillederfunksjon. Nok av spill har vist dette. Men skal man fjerne denne funksjonen må man være bevist hva man ønsker å oppnå med dette. Det virker som kandidaten har fjernet den fordi...? Hvorfor ikke?
Man lager også noen roller, igjen man trenger ikke knytte rollene til noen mekanisk påvirkning til konfliktmekanikken. Men man må ha en måte å bygge roller som hjelper til å forme dramaet som skal utspille seg. Eller enkelt sagt, man må lage roller som man er innteresert i å se hvordan det går med. Det finnes ikke her.

Så går man videre til en scenesettings mekanikk styrt av kort. Fair enough. Den funker greit.

Men konfliktmekanikken. Sukk. Det å trekke et kort for å få et av Matthijs sine 4 er kult nok. Det å ha ett kort å bruke på opp til 15 scener. Litt lite. Videre å ikke ha noen måte annet enn dette kortet å påvirke utfallet bringer tilbake mitt største ankepunkt mot hele Itras By mekanikken, mangelen på meningsfylte valg. Kombiner dette med roller som vi egentlig ikke har noen grunn til å bry oss om, og et spill som er veldig vagt på hvorfor vi i det hele tatt skal sette oss ned og spille dette blir man sittende igjen med en slags vi spiller dette fordi vi spiller dette inntrykk.

Manglene på noen konkret måte å avslutte det hele er også en kraftig demper på det hele. En epilog om hvordan det gikk med utforskerene gir ikke noe denoument. Spesielt når det ikke er gitt noen føringer for å skape nok drama til at vi bryr oss. Se på inntil vi synker. Det har en konkret slutt. Bang, øya synker. Avslutt nå.

Summa summarum er dette en ide som tydligvis har blitt påvirket av formatet til RISK. Tidsnød og press for å levere har gjort at man leverer et spill som har kimene til en ide, noen standarisertet populære løsninger for mekanikk, scenesetting og rollebygging. Men det mangler tid og omtanke. Det er mer et jeg må levere i år også spill en ett ferdig produkt. Og selv om det begynner lovende blir det for tynt.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 9/02-2011, 15:47
Gru sin avatar
Gru Gru er offline
Medlem

Førsteinntrykk: Kuuuuuult. Syretripp. Drømmende visjonert.

Jeg er litt usikker på hva poenget med spillet er, da.

"Interaktiv jomfrufråtsing!"
- Tomas snakker om å være erfaren spilleder for uerfarne spillere
Svar med sitat
Gammel 11/02-2011, 09:50
Exar Exar er offline
Medlem

Jeg likte ikke dette spillet så godt. Men det har positive sider.

Mekanikken blir for statisk for meg. Jeg ser ingen måte man kan manipulere den på, som gjør den lite interresant. Savner et større snev av konkurranseelement. Men kanskje det er noe jeg overser? Hadde man hatt flere kort enn ett som kunne endre konfliktresolusjon eller påvirke scener hadde det kanskje virket bedre for meg.

Når det er sagt så kan jeg tenke meg å kanskje bruke den grunnleggende kortmekanikken fra Underhagen - eller i hvertfall noe inspirert av denne mekanikken - som en SL-emulator, den ser ut til å kunne være mindre "clunky" enn f.eks. Mythic i så måte. Så pluss i margen for positiv inspirasjon.

"Settingen" blir for vag og... jeg hadde nær sagt barnslig, men det er ikke helt ordet jeg ser etter. Surrealistisk kanskje. Jeg liker ikke det. Gi meg litt god gammeldags "Orkene er onde og ute etter å brenne ned byen din, drep dem"-action når som helst fremfor dette.

Layout og tekst er ganske behagelig. Pluss i margen for å ha tatt bryet.

Savner en bedre måte å avslutte både spill og scener. Igjen savner jeg nok konkurranseelementet. Predeterminisme i antall scener setter jeg heller ikke pris på. Den siste scenen får oss opp til overflaten igjen... javel? Det virker på meg som om dette fort kan bli en brutal avbrytelse av et pågående plott, dersom man skulle ha klart å skape et plott med dette spillet. Greit med mekanikker som styrer scenariolengde, men jeg synes ikke det som er gjort her virker spesielt spennende eller interresant. Spesielt i et spillederløst spill hadde det vært nyttig om scenariemekanikken faktisk førte til en spenningskurve... men her er det virkelig ingen spenningskurve, og når man da heller ikke har et konkurranse-element så blir det hele litt flatt for meg.

Så bortsett fra inspirasjonen ift bruk av spillkort for å diktere scenetyper og utfall, så gir dette spillet meg en følelse av: "Ja, det er sikkert helt ok... men hvorfor skulle jeg spille det?"
Gammel 11/02-2011, 16:01
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Jeg liker dette spillet, men det virker litt tamt.
Systemet er en Itras by plagiat/homage, men jeg tror spillet hadde gjort seg bedre med ordentlige handlingskort (jeg tror ikke Matthijs er gnien. Han lar deg sikkert bruke dem), og noen saftige hendelseskort, istedet for en vanlig kortstokk.
Jeg ser for meg at disse hendelseskortene kunne lagt føringer, men fortsatt vært åpne for tolkning og kreativitet.
Hva om baksiden av disse hendelseskortene var en bit av kartet over hulen, som man satt sammen på bordet?

Jeg savner også et mål i spillet. Hva om rollene hadde hver sine spesielle grunner til å utforske hulen?

Bra jobba. Jeg ble inspirert

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 11/02-2011, 18:32
Imp Imp er offline
Medlem

Jeg liker dette spillet. Mest av alt på grunn av innledningen, først en fargerik liten avart av Rorschach som setter fantasien i sving, etterfulgt av et utdrag av dagboken til en av de få som kjenner til denne underverdenen. Det trekkes tråder fra det velkjente (Norge) via det halvkjente (diverse teorier om "hul jord" som lenge var populære, og fremdeles omtales), til det helt ukjente (det fremmede, nesten utenomjordiske dypt under overflaten).

Denne måten å gå frem på tiltaler mange, undertegnede inkludert. Spill eller romaner som har forsøkt seg på å etablere helt nye verdener, uten noe kjent, treffer bare et fåtall. (Det er et grunn til at nær sagt enhver science fiction - roman involverer jorden og menneskeheten på en eller annen måte, selv om man like fint "egentlig" kunne lage den samme historien med bare utenomjordiske. )

Det er derfor litt skuffende at resten av teksten nesten bare omtaler regelverk og mekanikk. Jeg ville gjerne hørt mere om denne hulen. Jeg forstår at forfatteren kanskje vil la det være mest mulig opp til spillernes fantasi, men man kunne fremstilt det hele i form av diverse mulige ideer og historier? Jeg tror ikke man trenger å være redd for å kneble noens fantasi ved å komme med forslag, om enn det selvsagt kan oppleves ledende.

Hva gjelder teksten i sin helhet opplever jeg oppsettet som godt. Det er lett å lese, reglene er enkle å forstå, og språket er en hjelp, ikke en hindring.

Hva gjelder selve mekanikken så ser jeg at flere allerede har sagt mye. Jeg skal slutte meg til de som opplever at en annen type mekanikk kunne vært noe mer hensiktsmessig. Ett enkelt kort for å kunne påvirke situasjonen er relativt lite, og jeg slår i høyeste grad følge med vedkommende som hevdet at rollene godt kunne hatt en motivasjon innepakket i rolleutviklingen. Det hele er dog basert på spillederløst samarbeid og historiefortelling, en form for rollespill jeg aldri har prøvd i praksis, så jeg føler meg noe håpløs når det kommer til å kommentere kvaliteten på det.

En siste liten kommentar fra min side er at spillet later til å oppfordre til enkeltspillinger, og ikke såkalte "kampanjer". Dog enkeltspillinger selvfølgelig kan fungere flott så opplever jeg muligheten til å kunne vende tilbake til slike steder som noe av det mest interessante med hele settingen. Hvordan skaper kontakten med overjorden forandring der nedenunder? Finnes det intelligent liv der nede, og hvordan møter de utfordringene som dukker opp? Klarer man virkelig å holde to økosystemer separat, og hva skjer dersom man ikke oppnår det? Kort sagt, hvilken innflytelse får det fremmede og det nære på hverandre? Det lar seg vanskelig utforske gjennom et minutts epilog.

Vel blåst.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:29.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia