Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 8/11-2004, 02:23
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Diskusjon - "Legio" av Gilbert Kraag

R.I.S.K
Rollespill.nets intensive spillutviklings konkurranse.

I R.I.S.K. diskusjons trådene kan dere diskutere bidragene som har blitt sendt inn til konkurransen. For å stemme på dine favoritter går du til Avstemningstråden.

R.I.S.K. Diskusjon - "Legio" av Gilbert Kraag

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 13:22
Exar Exar er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Diskusjon - "Legio" av Gilbert Kraag

Dette var mildt talt... spesielt! Det morsomme er at spillets metode minner veldig om psykologiske øvelser for folk som ønsker å rette opp visse deler av sin personlighet...

Føles som om forfatteren forsøker å kombinere reality-tv med rollespill i en mer ekstrem grad enn vanlig laiving... interresant og ikke så rent lite skummelt!
Gammel 8/11-2004, 15:04
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Synes dette var et interessant og morsomt spill. Et slags nyskapende psykologisk eksperiment. Hadde vært gøy å prøvd ut på for eksempel Arcon.
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 21:25
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

En original tilnærming til rollespill skrevet med vidd og fantasi. Det med å ta rollespill og.. hva skal man kalle det? dekonstruksjon av personligheten ut i samfunnet er jo veldig modig, men samtidig kanskje farlig. Selv om det virker litt som om teksten er skrevet som en spøk, er det også et eksperiment som er fullt mulig å gjennomføre.

Tabellene virker dessverre litt rask sammensauset og er vel i grunn en pastisj over villmarkstabeller og skattelister i tradisjonelle rollespillpublikasjoner. Jeg har en mistanke at om de var mer gjennomarbeidet og kanskje lagt opp som et trinnvis program (sånn at de feige kan prøve seg i det små før de kaster seg ut i "Koselig (bak pizza og inviter venner) Høyremann som piller nese og spiser buse i offentlighet"

Noen av konseptene kan fungere blandt helt ukjente mennesker, men mange må nødvendigvis involvere venner og kjente, som definitivt vil bli litt overrasket.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 21:47
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Kort oppsummert vurdering

Et meta-spill på mange måter, skrevet av en virtuell personlighet som tidligere har snakket om gleden med å være andre personer. Klare paralleller med finsk laiv-teori og ønsket om å sprenge grensen mellom diegese og virkelighet. Jeg er en tilhenger av tanken, men når den blir framsatt i en halv-parodisk form under et pseudonym, blir en revolusjonerende tanke som dette en hån mot seg selv. Det å forandre handlingsmønster for å forandre personlighet fortjener mere. Men, morsomt nok, spesielt tabellene for å lage en rolle.

Gammel 10/11-2004, 15:31
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard

Nå har jeg lest "Legio!".

UTROLIG BRA!

Dette er en liten genistrek! Det er kort, det er bra på en rufsete måte, og det er lett å spille. Samtidig er det slett ikke nøytralt i tonen, det er skrevet med ironisk distanse, både til samfunnet og forfatteren selv, og det er morsomt i sine observasjoner av Norge 2004. Bravo!

Dette er spillbart og det er spennende. Det er også noe som folk faktisk kan finne ut saker og ting om seg selv med, et spill som kan hjelpe dem med å finne nye ressurser i seg selv, på egen hånd. Et utmerket eksperiment, altså.

Jeg vet ikke om jeg har lyst til å spille det, men det har mer sammenheng med at jeg har gjort dette før, i laiv-sammenheng. Likevel: det var et privat prosjekt. Jeg har ikke sett ideene fra det prosjektet så strålende og enkelt uttrykt noen gang før, eller brukt som grunnlaget for et helt spill, på den måten det er gjort her.

I hendene på de rette menneskene kan dette være EN BOMBE AV ET SPILL!

Spillet har enkelte svakheter som kan rettes opp, men de er så få at man godt kan overse dem også. Spillet fremstår som ferdig og godt!

Dette spillet får toppkarakter i min bok; SVÆRT GODT! Ikke vet jeg hva jeg skal gjøre med stemmen min, for dette er det tredje spillet jeg rangerer der oppe, på høyeste plass! Og det skjer ikke fordi jeg er blitt for snill på mine gamle dager heller. Disse spillene fortjener all den skryten de får!
Gammel 10/11-2004, 15:43
Gilbert Kraag Gilbert Kraag er offline
Medlem

Standard Sv: Kort oppsummert vurdering

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs
Jeg er en tilhenger av tanken, men når den blir framsatt i en halv-parodisk form under et pseudonym, blir en revolusjonerende tanke som dette en hån mot seg selv. Det å forandre handlingsmønster for å forandre personlighet fortjener mere.
Hr. Holter,

Takk for komplimenter og kritikk.

Spillet er alvorlig ment, og springer ut fra refleksjoner jeg har gjort meg om identitet, personlighet og virkelighetens natur de siste to årene.

Jeg tror det er mulig å kombinere humor og alvor i en tekst, og endog å bruke humor til å formidle alvor.

Selv om det finnes forbedringspotensiale tror jeg spillet er spillbart slik det står beskrevet, og det ville glede meg overmåte om noen skulle våge seg på å prøve det ut. Det er skrevet for å spilles.

Sitat:
Opprinnelig postet av Håken
Tabellene virker dessverre litt rask sammensauset og er vel i grunn en pastisj over villmarkstabeller og skattelister i tradisjonelle rollespillpublikasjoner.
Spillet lider selvsagt under at det er produsert på en knapp normalarbeidsdag, men tabellenes innhold er nok ikke så tilfeldig ment fra min side som du har opplevd dem.

For øvrig takk til herr Mørkrid, herr BT, herr Exar og herr Lid for deres vennlige ord.

Sist endret av Gilbert Kraag; 10/11-2004 kl 15:46
Svar med sitat
Gammel 10/11-2004, 15:50
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard

Når det gjelder tabellene så har jeg funnet én av dem som for svak, og for lite poengtert; tabellen "Kroppsholdning". Noen av de andre tabellene har også noen punktvise svakheter (ikke alle punktene er like gode), men de fungerer uansett veldig godt som eksempelsamlinger for hva man kan gjøre i dette spillet, og da er de gode nok som del av en inspirerende spilltekst.

Og ja, det er definitivt mulig å kombinere humor og alvor i en tekst. Forfatteren har lykkes i å bruke humor i sin formidling av alvorlige temaer her, og i sin pedagogiske tilnærming til leseraktivisering. Dette spillet er rett og slett drivende godt skrevet!

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 10/11-2004 kl 15:52
Svar med sitat
Gammel 10/11-2004, 16:09
Gilbert Kraag Gilbert Kraag er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid
Når det gjelder tabellene så har jeg funnet én av dem som for svak, og for lite poengtert; tabellen "Kroppsholdning". Noen av de andre tabellene har også noen punktvise svakheter (ikke alle punktene er like gode)
Tiltredes.
Gammel 10/11-2004, 20:24
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Dette spilelt virker mer som en kommentar til samfunnet enn et faktisk rollespill. Men det virker som et interessant eksperiment(mange av oss spiller Legio uten å vite det). Jeg føler kanskje at det kunne hatt mer regler, bare for å skille spill fra virkelighet. I USA ville dete spillet hatt advarselstegn over hele forsiden.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:44.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia