Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10/11-2004, 20:49
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorby
Dette spilelt virker mer som en kommentar til samfunnet enn et faktisk rollespill.
Uenig. Det er en kommentar til samfunnet, ja, men det er også et rollespill. Det er ikke fantasy alt som glimrer...

Sitat:
... det kunne hatt mer regler, bare for å skille spill fra virkelighet.
Det finnes veldig mange mye bedre begrunnelser for å ha regler. Frykten for blanding av virkelighet og fantasi er svært overdrevet. Den har ikke sitt opphav i erfaringer med dette, men i grunnløse beskyldninger om det (alle beskyldinger om dette er tilbakevist når de er undersøkt). Jeg har spillt veldig mye rollespill med alt fra femåringer til sekstiåringer, og jeg har aldri opplevd at noen har hatt problemer med dette. Har ikke hørt om andre som har fått problemer med dette heller. Folk er opplært fra barnsben av til å skille virkelighet og fantasi.

Sitat:
I USA ville dete spillet hatt advarselstegn over hele forsiden.
USA? USA!?

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 10/11-2004 kl 20:52
Svar med sitat
Gammel 10/11-2004, 21:18
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Standard Sv: R.I.S.K. Diskusjon - "Legio" av Gilbert Kraag

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid
Sitat:
... det kunne hatt mer regler, bare for å skille spill fra virkelighet.
Det finnes veldig mange mye bedre begrunnelser for å ha regler. Frykten for blanding av virkelighet og fantasi er svært overdrevet. Den har ikke sitt opphav i erfaringer med dette, men i grunnløse beskyldninger om det (alle beskyldinger om dette er tilbakevist når de er undersøkt). Jeg har spillt veldig mye rollespill med alt fra femåringer til sekstiåringer, og jeg har aldri opplevd at noen har hatt problemer med dette. Har ikke hørt om andre som har fått problemer med dette heller. Folk er opplært fra barnsben av til å skille virkelighet og fantasi.
Tror det Gorby mener er at man lett kan spille seg selv, snu om på det og få noe kjempe positivt ut av det, og i så måte undertrykke seg selv ubevisst. Alt utifra personen kan dette, eller kan dette ikke, være sunt. Men diskusjonen om fantasi og virkelighet bør kanskje tas ved en senere anledning, eller et annet sted?

Jeg kommer tilbake med mer utfyllende kommentar selv når jeg har fått lest hele spillet. (Har foreløpig lekser som førsteprioritet frem til fredag...)

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Svar med sitat
Gammel 10/11-2004, 22:55
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Jeg skulle kanskje stappa flere smileys i posten min.

Dette kan bli en veldig interessant diskusjon. Bare for utfylle det jeg skrev i posten min:

Legio innbyr til å spille en annen karakter enn den man er, blandt folk som er uvitende om at det er et spill. Det er det motsatte av det en forelder ville fortalt barna sine: "Vær deg selv, ikke prøv å være noen andre enn den du er."

Altså kan det være skadelig i aller ytterste tilfelle. Jeg tror ikke noen som spiller dette spillet umiddelbart tar skade av det, men det er en fare for at det "KAN" skje med trykk på KAN. Bordrollespill blir gjort innenfor veldig kontrollerte former: Man sitter rundt et bord og spiller roller i noen timer. I Laiv spiller man en rolle i levende live, men der vet alle deltagere om at du spiller en rolle. I Legio vet ikke folk at dette er tilfellet. Spiller du Legio blandt venner, kan det volde vennskap skade: "Hvorfor har Karsten blitt så overlegen?".

I USA ville et slikt spill få store problemer. Og jeg siterer Vampire the Masquerade:

Vampire the Masquerade is a game. It's a game that requires imagination, effort, creativity and above all, maturity. Part of marturity is realizing that Vampire is only a game and that the situations depicted in these pages are strictly imaginary. etc....

En, ifølge amerikanske domstoler, viktig advarsel i innledningen av alle White Wolf produkter.

Jeg skjønner dette er skrevet med karakteren Gilbert i tankene, og det hele er ganske morsomt hvis du tenker at det er skrevet i karakter. Men hvis du ser alvorlig på spillet er dette ting som kan drøftes. Men det er kanskje ikke tråden for det. Hva med en tråd ved navn: "Virkelighet/fantasi kan rollespill være skadelig?"

Firetop Mountain

Sist endret av Gorby; 10/11-2004 kl 23:06
Svar med sitat
Gammel 10/11-2004, 23:18
Gilbert Kraag Gilbert Kraag er offline
Medlem

Sitat:
Legio innbyr til å spille en annen karakter enn den man er, blandt folk som er uvitende om at det er et spill. Det er det motsatte av det en forelder ville fortalt barna sine: "Vær deg selv, ikke prøv å være noen andre enn den du er."

Altså kan det være skadelig i aller ytterste tilfelle.
Du mangler et eller flere premisser for at denne konklusjonen skal følge.

Jeg er for øvrig dypt skeptisk til den folkelige ideen om at det å "være seg selv", uavhengig av hva dette "selvet" er, representerer en form for universell verdi.

Denne populærmoralistiske maksimen kan stadig overværes ytret på ymse "reality"-konkurranser, på linje med det stadige kravet om at man må "stå for det man har sagt" (uavhengig av hvor grensesprengende idiotisk det man har sagt måtte være), i betydningen tviholde på et standpunkt du har innsett er forfeilet. Denne stadige oppfordringen til å negere grunnlaget for den rasjonelle samtale har trolig sitt opphav i en trivialisering av det noe mer høyverdige bondske idealet om å stå ved det man har sagt, altså ikke forsøke å undra seg ansvar.

Hvorfor det skulle være etisk høyverdig å "være seg selv", selv gitt at denne maksimen gir mening (hvilket jeg ikke tror den gjør, jeg tror ikke vi har noe "selv", men at vi spiller en rekke forskjellige roller i ulike sammenhenger, og at vi kan bli oss disse rollene bevisst og utnytte dette fenomenet ved hjelp av øvelser som "Legio!"), må jeg innrømme meg ute av stand til å begripe.

Et banalt, trivaliserende og retorisk eksempel for å illustrere mitt poeng: hvis innehaveren av dette hypotetiske "selvet" var en notorisk konebanker, ville det da være etisk høyverdig at vedkommende til enhver tid etterstrebet å "være seg selv"? Eller hadde det kanskje vært vel så greit om han forsøkte å finne seg et nytt selv å være?

Sitat:
Spiller du Legio blandt venner, kan det volde vennskap skade: "Hvorfor har Karsten blitt så overlegen?".
Helt korrekt. Dette er også presisert i spillets tekst. Se note, siste side. Legio! er ikke skrevet for å være trygt, morsomt eller vennskapsbevarende. Spillet er ment å forandre de innvidde spillernes liv, og åpne leserens øyne for at hun har større frihet og flere muligheter enn hva hun kanskje hittil har trodd.

Sitat:
I USA ville et slikt spill få store problemer. (...) Men hvis du ser alvorlig på spillet er dette spørsmål som bør kunne drøftes.
Hvilket spørsmål? At spillet kunne fått store problemer i USA, eller at det kan forandre den innvidde spillerens forhold til sine medmennesker?

-g.K.

Sist endret av Gilbert Kraag; 10/11-2004 kl 23:33
Svar med sitat
Gammel 10/11-2004, 23:39
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Godt svart Gilbert.

Jeg skal ikke bedømme om det er rett eller galt å spille en rolle, vi gjør jo det alle til en grad. Men et spill som oppfordrer til å ta på seg en rolle blandt uvitende vekker noen varsellamper hos meg. Men det er også kanskje derfor dette spillet er så grensesprengende i sin ekstreme versjon av rollespill (eller kanskje enkelhet?), du kaster terningene f*** i vold og får jobben gjort: Du spiller en rolle, på godt og vondt.

Du har forsåvidt presisert at du kan møte problemer med dine medmennesker i teksten. Om dette er lagt inn som en spøk eller for å slippe rettsak, vet jeg ikke.

"Min sønn ble med i en sekt etter å ha spillt Legio!"

Sitat:
Hvilket spørsmål? At spillet kunne fått store problemer i USA, eller at det kan forandre den innvidde spillerens forhold til sine medmennesker?
Det siste. Hvem bryr seg om USA, de roper jo ulv ulv bare noen kaster en terning. Kommentaren om USA var bare ment som en liten spøk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 10/11-2004, 23:43
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Gilbert Kraag
Du mangler et eller flere premisser for at denne konklusjonen skal følge.
Tiltredes

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 10/11-2004 kl 23:45
Svar med sitat
Gammel 10/11-2004, 23:49
Gilbert Kraag Gilbert Kraag er offline
Medlem

Sitat:
Men det er også kanskje derfor dette spillet er så grensesprengende i sin ekstreme versjon av rollespill (eller kanskje enkelhet?), du kaster terningene f*** i vold og får jobben gjort: Du spiller en rolle, på godt og vondt.
Ekstrem og ekstrem, fru Blom. Legio! er temmelig tradisjonalistisk orientert avantgardisme, tonet kraftig ned og popularisert for presentasjon i denne konkurransen. Det snev av originalitet som måtte finnes i teksten er knyttet til prinsippenes applikasjon innen rollespillkunsten.

Luke Rhinehart skrev om tilsvarende eksperimenter applikert via psykologien i "The Dice Man" i 1972, og Phil Hine skrev om tilsvarende eksperimenter applikert via okkulte ritualer i "Condensed Chaos" i 1995 (derivert av blant annet Carroll og for den saks skyld salige Crowley).

Sitat:
Du har forsåvidt presisert at du kan møte problemer med dine medmennesker i teksten. Om dette er lagt inn som en spøk eller for å slippe rettsak, vet jeg ikke.
Det er lagt inn som støtte til ferske spillere, på samme måte som rådene om at roller som skiller seg svært mye fra den/de en vanligvis spiller kan være lettere å prøve ut blant fremmede. I forhold til eventuelle rettsaker har jeg vært påpasselig med ikke å oppfordre til lovbrudd i teksten, i tråd med den kraftige nedtoningen og populariseringen jeg nevner over. Forhåpentligvis har Legio! likevel et visst potensiale for å tre inn i en virkningshistorie som subversiv litteratur light.

Sist endret av Gilbert Kraag; 10/11-2004 kl 23:55
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:54.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia