Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 8/11-2004, 02:34
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Diskusjon - "Moral" av Martin Bull Gudmundsen

R.I.S.K
Rollespill.nets intensive spillutviklings konkurranse.

I R.I.S.K. diskusjons trådene kan dere diskutere bidragene som har blitt sendt inn til konkurransen. For å stemme på dine favoritter går du til Avstemningstråden.

R.I.S.K. Diskusjon - "Moral" av Martin Bull Gudmundsen

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 15:48
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Standard Sv: R.I.S.K. Diskusjon - "Moral" av Martin Bull Gudmundsen

Interessant, noe som kunne vært greit å spilt et par ganger, men jeg står igjen med følelsen at dette er mer ett slags undervisningsledd i Religionstimen enn et komplett rollespill.
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 15:51
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Hva? Spillet er komplett, muligens det mest komplette i hele konkurransen! Det har all informasjon som trengs for å spille det!
Gammel 8/11-2004, 16:05
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Ja, det er komplett i den forstand, jeg føler bare at dette er mer noe som blir veldig likt etterhvert. Derfor mener jeg at dette er mer en metode for etisk drøfting enn et rollespill, selv om det også er det.
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 17:17
matthijs sin avatar
Medlem

Hva mener du med "veldig likt etterhvert"?
Gammel 8/11-2004, 17:24
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

At det hele tiden blir de samme premisser man spiller på. Jeg tror at om jeg spilte dette spillet ville jeg hele tiden få behov for å gå ut av rolle og si hva jeg personlig synes om utvikling, samt hva som skulle skje. Så mens det er et spennende spill slikt sett er det ikke noe jeg ville spilt i lengden for rollespillingens skyld. Jeg ville heller brukt det som en eksperimentmetode når det gjelder etikk og moral. Som det tror jeg at jeg ville hatt glede av dette spillet, men for å spille rollespill ville jeg funnet dette spillet uegnet for min del. (Tror jeg)
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 20:45
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Dette spillet virker veldig interessant. Jeg tror at mye av teknikkene og tankegangen er overførbart til nermest en hver rollespillkampanje. Med litt mer arbeid på presentasjon og layout kan dette bli et riktig bra produkt.

Du fortjener også skryt for eksempelscenariet, bra og gjennomtenkt, og helt nødvendig for presentasjonen av ideen.

Det jeg er litt usikker på er den strenge fordelingen av ansvarsområder for de fem spillerne. Kan det være mulig å få til litt mer fleksibilitet? En ting man kan tenke på er å løse litt opp i forholdet mellom hovedperson og rådgivere, for eksempel å veksle mellom å styre "ego" avhengig av hva slags situasjon hovedpersonen befinner seg i.
You have been pwned by a grue.

Sist endret av Håken; 8/11-2004 kl 20:50
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 21:48
matthijs sin avatar
Medlem

Standard Kort oppsummert vurdering

Kanskje den beste introduksjonen på noen av spillene - konkret og god. En ganske akademisk og teoretisk vinkling på rollespill, samtidig som det klart må være det mest følelsesmessig engasjerende av bidragene. Allerede under lesningen av moralsystemer ble jeg dratt inn i å krangle med teksten. Eksempel på rolleperson og episoder trekker enormt opp, en absolutt nødvendighet for et såpass egenartet konsept. Noe pirk: Det henvises til "nivå 0" på Gilligans skala, som ikke finnes, og det står at hovedpersonen i spillet er et levende menneske som lever i vår verden, mens han/hun så avgjort er en fiksjon. Noe kos: Rådgiverne er en naturlig del av hovedpersonens liv, flott, da slipper man en dum fremmedgjøring og keitete "bli-kjent"-periode; at perioden mellom episoder er av forskjellige lengde er også veldig bra. Varianten på WW’s Golden Rule var morsomt formulert. Dette spillet er en av mine favoritter.

Gammel 9/11-2004, 13:58
ptalatas ptalatas er offline
Desisjonskomiteen

Brilliant spill. Tror det kunne bli veldig interesant å spille. Med gode dilemmaer og situasjoner tror jeg du kan få skikkelig driv. I mine øyne det mest komplette spillet, og et jeg fikk veldig lyst til å prøve. Det egner seg ikke nødvendigvis til en kampanje, selv om det kunne blitt gøy å følge samme karakter gjennom stadig vanskligere/absurde/omfattende moralske problemer på vei mot absolutt fordervelse / helgenstatus / galskap. Forresten kunne det godt fungert som en kampanje. Men det passer uansett veldig bra til en kveld eller som con modul. Kan også fungere som inspirasjon til hvordan man kan spille karakterer generelt.
Svar med sitat
Gammel 10/11-2004, 23:11
Gilbert Kraag Gilbert Kraag er offline
Medlem

Tilbakemelding på "Moral" av Martin Bull Gudmundsen

Hvis dette hadde vært en faglitterær tekst ville det vært en meget god sådan. Ryddig, klar og godt skrevet. Men som tekst til et rollespill sliter den litt med å gripe ordentlig fatt i denne leseren. Innholdet på de innledende sidene oppleves som temmelig abstrakte saker. Det er vanskelig å se for seg hvordan spillet skal gjennomføres i praksis. Eksemplene kommer sent, men godt. Det er som et friskt vindpust når spillmetoden endelig blir konkretisert, men etter å ha lest appendikset med eksemplene er jeg fremdeles usikker på hvordan spillet skal spilles. Særlig konsulentenes funksjon og deres mirakler savner jeg konkrete beskrivelser av. En spennende og god idé beskrevet i litt for tørre og abstrakte vendinger.

Terningkast 4 på en t6

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:52.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia