Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11/11-2004, 12:10
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard

Nå har jeg lest spillet "Moral"

Det er et spill med uforløst potensiale.

- Ideen er god, men den er dårlig behandlet her, ikke på grunn av språket, men på grunn av oppsettet. Jeg liker at et rollespill ikke er likegyldig i forhold til vår verden og virkelighet.

- Gjennomføringen er god og dårlig. Språket er godt og klart. Det gis gode forklaringer på moral og etikk og et par teorier om dette, som brukes i spillet. Det gis gode og klare instrukser om hvordan man skal spille. Spillets gang er klart satt opp. Eksempelet på hovedperson er godt, bortsett fra den lille blunderen med skilte foreldre som bor sammen!? Det som er dårlig er at dilemmaene skulle vært introdusert før i teksten. Med noen slike dilemmaer spredt rundt i teksten ville den heve seg flere hakk. Det er ikke nok å skrive godt og klart, man må inspirere også. Man må få leseren til å se seg selv som en spiller av dette spillet, en som strever med disse dilemmaene.

- Selv om ideen er god og språket er godt, og selv om jeg sympatiserer med grunntanken i dette spillet, så sitter jeg ikke igjen med en voldsom trang til å prøve dette. Jeg sitter igjen med tvil om det vil fungere veldig bra som spill, og uten driv nok til å teste det.

I min bok er dette spillet GODT, på grensen til meget godt. Det får ikke min stemme.
Gammel 18/11-2004, 11:59
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Diskusjon - "Moral" av Martin Bull Gudmundsen

Heisann. De fleste av kommentarene her danner et bilde som passer nokså godt med min egen oppfatning. God idé, kunne vært bedre gjennomført... Vinner neppe noen Gilbert-statue (ville ihvertfall ikke stemt på meg selv), men det er i det minste en seier å i det hele tatt ha produsert noe. (For ikke å snakke om gleden over å på det groveste ha skilt et infintiv fra sitt kjære merke.)

Lurer ellers litt på hvorfor Bjørn Tore mener at moral først og fremst hører hjemme i religionstimen.
Gammel 18/11-2004, 13:19
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Martin Bull Gudmundsen
Lurer ellers litt på hvorfor Bjørn Tore mener at moral først og fremst hører hjemme i religionstimen.
Han er sikkert redd for at det skal komem til å gjennomsyre hverdagen hans, og gjøre det helt umulig å være et ondt menneske
Gammel 18/11-2004, 16:58
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av Martin Bull Gudmundsen
Hø?
Dersom det er spillet du mener, så passer det nok inn flere steder, men like mye et verktøy for å diskutere moralske spørsmål som det er et spill. Jeg synes at Moral er et pedagogisk og godt spill for å utforske moral, grenser og menneskers væremåte.
Svar med sitat
Gammel 20/11-2004, 20:21
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Ok, og takk for kompliment Det jeg mente å si var vel egentlig at jeg selv synes moral hører hjemme mange andre steder enn i religionstimen. Sorry at jeg hengte meg opp i én formulering i én post, har en fæl tendens til sånt.
Gammel 21/11-2004, 00:37
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av BT
... jeg føler bare at dette er mer noe som blir veldig likt etterhvert.
Problemet med denne innsigelsen er at du tar det for gitt at alle spill skal kunne spilles i kampanje.

Sitat:
Opprinnelig postet av BT
... dette er mer en metode for etisk drøfting enn et rollespill, selv om det også er det.
Etter å ha diskutert svært mye hva et rollespill er, og ikke er, er jeg kommet til denne konklusjonen:

Et rollespill er et rollespill dersom forfatteren mener det er et rollespill. Sier forfatteren at det er et rollespill, vil jeg prøve å spille det som et rollespill. Dersom jeg ikke får det til, eller ikke liker det, er det fremdeles et rollespill, selv om det kanskje er et dårlig et.

Martin: vær forsiktig med å takke for dypt for komplimentene til BT. De kommer i merkelig innpakning...

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 21/11-2004 kl 00:39
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:55.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia