Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 8/11-2004, 01:42
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Diskusjon - "PLUDD – en koselig invasjon" av De tre terningene

R.I.S.K
Rollespill.nets intensive spillutviklings konkurranse.

I R.I.S.K. diskusjons trådene kan dere diskutere bidragene som har blitt sendt inn til konkurransen. For å stemme på dine favoritter går du til Avstemningstråden.

R.I.S.K. Diskusjon - "PLUDD – en koselig invasjon"av De tre terningene

De tre terningene:

Johannes Lande Wærness
Marie Lofstad
Marit Solum

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 09:04
Exar Exar er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Diskusjon - "PLUDD – en koselig invasjon" av De tre terningene

Dette rollespillet er en typisk representant for den rollespillsjangren som får meg til å tenke "syyyyyyyyyretripp"... Men det er også litt spesielt, for først tenkte jeg bare "herregud..."

Dette er et spill som vokser på en mens man leser reglene... men som likevel aldri helt kommer høyere enn femåringsstadiet. Det er uheldig at spillet ikke er ferdig. Spesielt plagsomt er det at jeg ikke kan finne noen forklaring av disse personlighetstrekkene som skal være koblet til pluddefarge...

De deler av systemet som faktisk finnes i dokumentet er både enkle og forholdsvis standard. Det første er helt klart et fortrinn for et spill som dette. Det som imponerer er ferdighet-systemet, der ferdigheter kan brukes på forskjellige måter med de forskjellige stattene. God spillmekanikk!

Peanøtt-spisningens konsekvenser er også interresant (og gremlins-inspirert?). Det skaper et faremoment i spillet, og gir litt behov for kamp-reglene (som desverre heller ikke ser ut til å være tatt med i dokumentet).

Alt i alt er det tvilsomt om PLUDD kan regnes som et "stort" rollespill på noen som helst måte, selv om det har noen av trekkene som skal til. Likevel er det en fornøyelse å lese, og har i hvertfall gitt meg en god start på dagen! Jeg vil herved komme med en oppfordring til "de tre terningene": Vær så snill å skriv dette ferdig! Kanhende hjelper det dere ikke i konkurransen, men jeg har i hvertfall lyst til å se enden på denne galskapen!
Gammel 8/11-2004, 13:33
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Standard Sv: R.I.S.K. Diskusjon - "PLUDD – en koselig invasjon" av De tre terningene

Sitat:
Opprinnelig postet av Exar
Peanøtt-spisningens konsekvenser er også interresant (og gremlins-inspirert?).
Hmm... Faktisk ikke. Tro det eller ei. (Men når det er sagt så er det visse likheter ja)

For å forklare en del ting stille og rolig (nå som konkurransestresset er over):

Vi er alle klar over at en frist er en frist, og tilfeldigheter som intreffer kan intreffe alle. Omfanget av tilfeldigheter er det eneste som variere hos den enkelte. Jeg skal ikke gå i noe detaljer eller begynne å unskylde eller beklage på noen som helst måte. Vi har prestert etter beste evne utifra forholdene - som alle andre.

Så til spillet
Sitat:
Vær så snill å skriv dette ferdig! Kanhende hjelper det dere ikke i konkurransen, men jeg har i hvertfall lyst til å se enden på denne galskapen!
Vet heller ikke om det hjelper oss i konkurransen - kan håpe på at de øvrige deltakerne er nådige, og brukerne liker spillet
Men... Vi skal skrive det ferdig. Det er ikke helt sant, forresten. Stort sett alt som mangler er skrevet, og ligger på skrivebordet mitt på diverse blokker og i kladdebøker og på ark. Kan forøvrig også informere om at illustrasjonene vil bli scannet på en ordentlig måte i fremtiden (nå er de tatt bilde av med digitalt kamera). I løpet av en dag eller to med moderat skrivetempo skulle alt være klart (bortsett fra illustrasjonene, seff.). Om layouten kunne vært annerledes tviler jeg ikke på, men word 97 (aller første versjonen) er noe krøkkete i den sammenhengen syntes jeg.

Sitat:
men som likevel aldri helt kommer høyere enn femåringsstadiet.
Det er litt av poenget Ting skal ha en litt barnslig og leken undertone - akkurat som pluddene selv er ganske barnslige og lekne av seg . Det er slik spillet er - moro fra ende til annen...
Sitat:
Det er uheldig at spillet ikke er ferdig.
Fullt klar over det...
Sitat:
Spesielt plagsomt er det at jeg ikke kan finne noen forklaring av disse personlighetstrekkene som skal være koblet til pluddefarge...
Ganske naturlig. Til venstre for meg på skrivebordet er "ikke skrevet" bunken. Skal vi se. Blå, gul, grønn, lilla, oransje, rød. Det nåværende dokumentet stanser like før pluddefargene blir beskrevet. Men der står det om hver pluddefarge, og deres trekk. Hver farge har to hovedtrekk hver som skiller seg kraftig ut. F.eks. er gule pludder livsglade og harmoniske, mens blå pludder er kalde og sarkastiske...
Sitat:
Det som imponerer er ferdighet-systemet, der ferdigheter kan brukes på forskjellige måter med de forskjellige stattene
Vi tenkte det ville være en stilig ny måte å bruke et slikt system på, samtidig som vi vektla at spillsystemet skulle forholde seg ganske lett å bruke. I tillegg er det veldig fritt og ledig.

Jeg fører ihvertfall inn resten av spillet. Noe som vi skulle være ferdig med i morgen håper jeg (da kan de andre hjelpe meg). I dag tas ting litt rolig, er fortsatt syk.

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 13:46
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Etter å ha lest igjennom PLUDD synes jeg det så ut som et koselig og enkelt rollespill. Det som slår meg er at spillet minner meg om en slags blanding av Muu, kosedyr, Pokethulu og Smurfekrigen. Tror det er noe som kunne egnet seg som en kosepulje på en con med litt lek og gøy. Jeg ville hvertfall gjerne spilt en Pludd, blipp blopp.
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 15:10
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Jeg glemte noe:
Sitat:
Det skaper et faremoment i spillet, og gir litt behov for kamp-reglene (som desverre heller ikke ser ut til å være tatt med i dokumentet)
De står i spillederdelen, men er igrunn ganske enkle. Går ut på at de to motstanderene kaster et kast mot hverandre (Angrep mot Selvforsvar). De to resultatene settes opp mot hverandre hvis angriperen kommer over vanskelighetsgraden. Angriperen skal jo treffe først og fremst, ikke sant? For å gi angriperen en liten fordel, kan det legges til to på det endelige resultatet (det som måles med forsvareren) hvis angriperen klarte å få høyere enn vanskelighetsgraden. Hmm... Mener det var noe sånt. Tar det litt på stående hånd selv om notatene er her et sted. Det er et enkelt skadesystem hvor det er vanskelig å dø fullstendig (det er jo så langt fra spillets essens som det er mulig å komme). Butte gjenstander (knyttnever, klubber, antenner, pluddekropper osv.) gjør halvparten av angrepskastet (uten en evt. +2 bonus) i skade, mens skarpe gjendstander gjør hele angrepskastet i skade. Eksplosive saker kan gjøre så mye som det dobbelte. Du har 50 uvurdeelige livspoeng, hvor du på de siste 10 må tvinge deg selv til ikke å besvime. Du er bevisstløs helt til -10 og i koma helt til -20. Skulle noen være så slemme å denge løs på deg etter det, dør du.
Kirurgi kan brukes til å restaurere livspoeng. Det samme kan hvile. Med kirurgi på en 5-6 timer burde man få tilbake terningresultatet i livspoeng. En god natts søvn gir 2xFysikk.

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 15:47
Irvin Bogside sin avatar
Irvin Bogside Irvin Bogside er offline
Desisjonskomiteen

Hehe,
Dette her er ihvertfall et av de koseligste rollespillene jeg har lest
Måtte nok smile litt underveis

Har ikke så veldig lyst til å analysere det i senk, det kan heller proffene ta seg av.
Men, lov meg at slutten kommer snart!
Og, en ting til: Please Johannes! Kan vi spille det en gang?

Lyst til å lage eventyr sa du? Klikk her!
Tina Baker - Dans de la Morte
Jendril Amandor - Jaktspillet
Sebastien de Gaultier - Fox XIII

--- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
Jon André Hvoslef-Eide, student og livsnyter
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 18:52
Sciurusaurus Rex sin avatar
Sciurusaurus Rex Sciurusaurus Rex er offline
Medlem

Synd dette ikke ble fullført, ut fra det som kom inn, tror jeg det kunne hevdet seg godt.

Så jeg håper ihvertfall at det fullførte spillet legges ut etter hvert.
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 20:45
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Kort oppsummert vurdering

Jeg smilte mens jeg leste dette. Mye god stemning, og spillet bygger opp rundt stemningen på alle måter. En favoritt-mekanisme er at man må få til å Hate før man angriper noen. En av mine favoritter; synd spillet ikke ble ferdig, for det er mye man lurer på - spesielt lurer jeg på hvor grensen går for rampestreker, og akkurat hvor onde Pluddene blir når de spiser peanøtter.
Gammel 9/11-2004, 13:23
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard

Nå har jeg lest "Pludd"
- Ideen er grei.
- Gjennomføringen er grei, men spillet er ikke ferdig.
- Teksten er konkret, med litt nye elementer, men blir skjemmet av at noen sentrale elementer mangler.
- Jeg føler ingen spesiell trang til å prøve spillet.

Jeg gir dette spillet NOE GODT i min bok. Det får ikke min stemme.
Gammel 10/11-2004, 15:50
Gilbert Kraag Gilbert Kraag er offline
Medlem

Tilbakemelding på ”En koselig invasjon” av Johannes Lande Wærness, Marie Lofstad og Marit Solum (10 s).

Layouten er stygg og rotete, men bonus for at den i alle fall finnes og at spillet i det hele tatt er illustrert. Å bruke en halv side av et ti-siders spill på å snakke i generelle vendinger om hva rollespill er virker unødig. Hardere umiddelbart fokus på hva dette spillet er hadde gjort seg bedre. Spillet er skrevet i en sukkersøt barnehagetone som jeg personlig finner å være litt for mye av det gode. ”Nå er du sikkert kjempespent på hva en ferdighet er” sier forfatterne. ”Nehei, så”, får jeg lyst til å svare. Denne tonen er heller ikke gjennomført med konsekvens. Og må man egentlig ha med aggresjonsferdigheter og fysiske ferdigheter i noe som gir seg ut for å være et kosefjosespill? Det er dårlig samsvar mellom reglenes fokus og settingen. Ferdighetslisten og de kjedelige tingene leseren bombes med i begynnelsen av teksten kunne med hell vært flyttet til bunnen av teksten. Spillets potensiale ligger i settingen, og det er en god, fengende beskrivelse av den som burde møte en vordende spiller først. Ferdighetene og reglene kunne tilhørt nesten et hvilket som helst spill. Peanøttkonseptet og ting som at hver pludd har et bestemt mål er slikt som kan skape spill. Flere slike elementer, mer fokus på settingen, og flere metodetips om hvordan man spiller nettopp ”En koselig invasjon” i motsetning til alle andre spill i galaksen, er nødvendige for å heve dette til et spill det er verdt å bruke tid på.

Karakter: 2 på en t6

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:12.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia