Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 8/11-2004, 02:43
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Diskusjon - "Clairvoyance" av Michael Sollien

R.I.S.K
Rollespill.nets intensive spillutviklings konkurranse.

I R.I.S.K. diskusjons trådene kan dere diskutere bidragene som har blitt sendt inn til konkurransen. For å stemme på dine favoritter går du til Avstemningstråden.

R.I.S.K. Diskusjon - "Clairvoyance" av Michael Sollien

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 14:57
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Standard Sv: R.I.S.K. Diskusjon - "Clairvoyance" av Michael Sollien

Synes dette virker som noe som kan være et godt tilbud til de som liker Call of Cthulhu og world of darkness, kan kanskje brukes som et slags tillegg til disse settingene? Og det første bildet er helt konge!
Det eneste jeg savner er litt prosa ala innledningstekstene i Vampire, med noen slike korthistorier hadde dette vært ganske ypperlig.
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 15:09
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Jeg synes det var godt skrevet og gir meg litt assosiasjoner til Orpheus. Dette spillet kunne også vært kalt "Fornemmelse for Mord-spillet". Skal gi nærmere kommentarer etter en grundigere gjennomlesning (er på jobb).
Haakon

Sist endret av HOT; 8/11-2004 kl 15:35
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 18:35
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Sitat:
Dette spillet kunne også vært kalt "Fornemmelse for Mord-spillet".
Hvor tror du jeg fikk inspirasjonen fra da? Hadde faktisk først tenkt å basere det rundt at man var klarsynte i et slikt program, men jeg synes det blir litt vel "camp".

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 19:44
Sciurusaurus Rex sin avatar
Sciurusaurus Rex Sciurusaurus Rex er offline
Medlem

Godt gjennomført, og et system som passer godt til det spillet skal oppnå.

Tror det kommer til å gjøre det bra i konkurransen.
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 21:08
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorby
Hvor tror du jeg fikk inspirasjonen fra da? Hadde faktisk først tenkt å basere det rundt at man var klarsynte i et slikt program, men jeg synes det blir litt vel "camp".
Ååå. Personlig synes jeg det hadde vært en mye bedre ide! Litt som rollespillet "pandemonium" der rollepersonene må tåle motbør fra en kritisk omverden.

Når rollepersonene jobber i politiet og synskheten og det overnaturlige tydeligvis er så godtatt og etablert som det i spillets verden, tar man vekk noa av det spennende "oss mot verden"-aspektet.

Jeg synes forresten det var en god ide at spøkelser har en viss "modningstid" slik at clarvoiance ikke er så anvendbart på "ferske" mordsaker som på de som er noen år gamle.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 8/11-2004, 21:49
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Kort oppsummert vurdering

Litt usammenhengende fokus. Spillet skal handle om mordmysterier og kontakt med åndeverdenen, men rollenes grunntrening er skyting og nærkamp. Personlighet er "kun for rollespill hensyn, og har ikke noe påvirkning på regelsystemet. Dette skal kun noteres for å gi spilleren og spilleleder et redskap for å skape godt rollespill." Skal ikke regelsystemet skape godt rollespill? Spilleder har mye makt i spillet, og har en styrende hånd i rolleskapningen, noe som passer godt for noen, dårlig for andre. (Spesielt "Forderve Sinn", som lar spøkelser styre hvordan rollene føler ting, kan være hard å svelge for noen). En del gode, korte og konkrete beskrivelser av overnaturlige skapninger, spesielt tabellen som viser oppførsel basert på dødsår. Det å lage episoder er veldig oversiktlig, konkret og bra, man skjønner helt tydelig hvordan spillet skal spilles.

Gammel 8/11-2004, 23:27
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Sitat:
Litt usammenhengende fokus. Spillet skal handle om mordmysterier og kontakt med åndeverdenen, men rollenes grunntrening er skyting og nærkamp.
Ja, du sier noe. Det var vel et punkt jeg var usikker på selv. Det kan komme til nytte: f. eks hvis drapsamannen vet om rollenes etterforskning og ønsker å sette en stopper for dem. Fullt klar over at skyting ikke vil dukke opp no fryktelig mye i spillet. Jeg kunne eventuelt byttet dette ut med okkult lære og juss. Slik blir det når man jobber uten redaktør.

Sitat:
Personlighet er "kun for rollespill hensyn, og har ikke noe påvirkning på regelsystemet. Dette skal kun noteres for å gi spilleren og spilleleder et redskap for å skape godt rollespill." Skal ikke regelsystemet skape godt rollespill?
Jeg kunne ha lagt mekanikk til personlighet, men følte at det var noe jeg hverken hadde tid eller gode nok ideer rundt til å gjøre. Det er ofte nok for en spiller føler jeg å ha noen stikk ord om oppførsel for å spille sin karakter godt.

Det er bra du skjønner hvordan spillet skal spilles, fordi det var det jeg synes var vanskeligst å få fram.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 9/11-2004, 14:20
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard

Nå har jeg lest gjennom "Clairvoyance".
- Ideen er bra!
- Gjennomføringen er god!
- Spillteksten er konkret, og solid.
- Spillmetoden er tradisjonell.
- Spillet virker spillbart, og man får lyst til å spille det!

Dette spillet får MEGET BRA i min bok. Det er det beste av bidragene jeg har lest til nå.
Gammel 10/11-2004, 16:51
Gilbert Kraag Gilbert Kraag er offline
Medlem

Tilbakemelding på ”Clairvoyance” av Michael Sollien. (14 s).

Tøff, enkel layout, men forfatteren kunne med hell ha holdt seg til kun foto-illustrasjoner. Spennende konsept. Teksten skjemmes noen steder av skrivefeil og krøkkete språk. Fint at det er lagt til Norge og vår samtid. Det gir gode 90-tallsvibber alá X-files. Systemet virker enkelt, funksjonelt og sympatisk, selv om ”opposed roll”-funksjonen med utregning av differensen mellom motstanderne for å finne bonus/fratrekk på kastet virker unødig tungvindt. Avsnittet om ferdigheter kunne med fordel vært utdypet. At settingen er skrevet med hensyn til hvordan tradisjonelle rollespill fungerer (team-struktur, oppdragsorientering) er bra. Godt skrevet om episodesnekring, knyttet tett opp mot spillets setting. Spillet vet hva det er og hva det vil, og våger å forenkle tilstrekkelig til at det blir spillbart. ESP-evnene som er beskrevet virker spillbare og effektive, men det kunne godt vært flere av dem. Spillet er komplett og tar hensyn til og er seg bevisst at det er et rollespill.

Karakter: 5 på en t6

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 03:44.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia