Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Stengt tråd

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10/11-2004, 19:02
Sciurusaurus Rex sin avatar
Sciurusaurus Rex Sciurusaurus Rex er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Avstemningstråd

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid
Når det gjelder "kriterier for avstemning" så finnes de i hver enkelts hode. Og der bør de bli. Jeg stemmer på det JEG mener er best, innenfor hver kategori. Kategoriene i seg selv er greie.
Vil si meg enig i dette. Det eneste som var direkte krav i konkurransen var at man skulle lage et komplett rollespill, og det skulle være et nytt prosjekt.

Derfor vil det være feil å i ettertid skulle utforme felles kriterier for hva som skal poenggis. For folk som synes originalitet er det viktigste i en slik konkurranse, er det naturlig at de gir mest poeng til de mest originale, men for de som har andre prioriteringer når de vurderer, ville det vært ganske lite hensiktsmessig at de skulle tvinges til å gi stemmer basert på kriterier innført i etterkant.

Min stemme vil bli avgitt snart, forøvrig Har fått lest gjennom, men å velge mellom disse har vært vanskelig.
Gammel 10/11-2004, 19:08
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Hei igjen. Har ikke hatt tid til å sjekke forumet på to dager. Avstemningen er åpen for alle. Synes det er greiest slik, så ikke konkurransen blir for intern. Jeg håper de som stemmer også gir litt info om hvorfor de har stemt slik de har stemt, og gjerne nevner litt om hvorfor de har stemt på disse kontra de andre spillene.

Jeg er enig at Beste Miljø og Beste System ble vriene kategorier med tanke på hvilke spill som ble sendt inn.

Jeg skal oppdatere første posten i kveld. Har ikke rukket før.

Firetop Mountain
Gammel 10/11-2004, 19:23
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Er enig i at det er noe vel sent å stipulere hvilke kriterier som bør legges til grunn nå, etter at alle bidragene er levert.
Men til en annen gang...
Hvis mange (50+) avgir stemmer i denne konkuransen så tror jeg evt "skjevheter" vil utlignes. Men faren kan være at forskjellige personer gir sine stemmer på vidt forskjellige grunnlag, og at man således får et vinnenede bidrag hvor grunnen til at det vant er mer eller mindre vilkårlig.
Dette behøver i og for seg ikke være noe problem hvis det er bred enighet om at hensikten med konkuransen først og fremst er å få produsert flest mulig bidrag, og premien er mest et middel til å stimulere dette. Hvis man derimot ønsker å premiere det "beste" bidraget utfra x kriterier så tror jeg dette formatet har potensiale til å bomme på det målet.
Når alt det er sagt så synes jeg det er greit å bruke premien hovedsaklig som et virkemiddel for å stimulere deltagelse. Og selv da vil det helt klart kunne høstes heder og ære for den som vinner.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Gammel 10/11-2004, 20:05
Sciurusaurus Rex sin avatar
Sciurusaurus Rex Sciurusaurus Rex er offline
Medlem

Du har ganske mange gode poenger, og jeg tror kanskje det kan være fruktbart å ta en slik diskusjon fram mot neste konkurranse (jeg håper virkelig det blir en neste konkurranse, så jeg får mulighet til å vise at jeg kan bedre enn det jeg leverte i denne), så kriterene for hva som regnes for "best mulig" er inne på forhånd.

Tror vi skal være fornøyd med et godt oppmøte, og mange flotte spill i denne konkurransen. En virkelig vellykket gjennomføring

Det er jo den første rollespill-konkurransen vi har hatt, og det kommer alltid opp momenter man vil ha med i neste gjennomføring etter at pilotkjøringa er kjørt.
Gammel 10/11-2004, 20:10
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Njordi
... faren kan være at forskjellige personer gir sine stemmer på vidt forskjellige grunnlag, og at man således får et vinnenede bidrag hvor grunnen til at det vant er mer eller mindre vilkårlig...
This does not compute! Det er ikke vilkårlighet som gjør at et spill vinner dersom det har så mange kvaliteter at vidt forskjellige mennesker holder det som sin favoritt, eller har kvaliteter som vidt forskjellige mennesker kan sette pris på (om enn av forskjellige grunner). Åkke som så er det kvalitetene som avgjør.

I verste fall har spillet som vinner åpenbare kvaliteter som får folk til å stemme på det, mens andre spill har kvaliteter som er mindre synlige. Det er i tilfelle den nedstemte spillskaperens utfordring; å få frem kvalitetene i spillet sitt.

Vanskeligere er det ikke (eller: verre utfordring kan du neppe få).
Gammel 11/11-2004, 02:25
Gilbert Kraag Gilbert Kraag er offline
Medlem

Mine stemmer er levert Zetapus per e-post og PM.

-g.K.
Gammel 11/11-2004, 03:46
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

Sitat:
This does not compute! Det er ikke vilkårlighet som gjør at et spill vinner dersom det har så mange kvaliteter at vidt forskjellige mennesker holder det som sin favoritt, eller har kvaliteter som vidt forskjellige mennesker kan sette pris på (om enn av forskjellige grunner). Åkke som så er det kvalitetene som avgjør.
Og hvis man ikke sier noe om hvilke kvaliteter man ønsker å se i et vinnende bidrag, og hva man vil skal vektlegges av de som avgir stemmer, så vet man ikke egentlig hvorfor hvert enkelt spill får stemmer.
Dette er jo sannsynligvis ikke et problem slik det ser ut så langt med R.I.S.K. iom at hvert bidrag blir åpent diskutert og folk oppfordres til å begrunne sine stemmer.
Men hvis du ikke prøver å være vrang, Tomas, så tror jeg godt du forstår mitt poeng, og at it computes very nicely.
Hvis man ønsker å ha en konkuranse om å lage det det mest orginale og komplette spillet, formidlet på kortest mulig måte, men man uttaler ikke disse hensiktene, bare ber folk stemme på det "beste" spillet. Da er det ingen grunn til at stemmen som blir avgitt vil reflektere dette målet. Du kan godt se at det lengste bidraget som formidler en uorginal D&D ripoff vil få flest stemmer. Da har man fått en vinner som sikkert har sine absolutte "kvaliteter", men som muligens faller utenfor det som var hensikten med konkuransen.
Og jeg tror veldig lite på "objektivt best", forskjellige folk synes forskjellige ting er bra, og det bør vi vel bare akseptere.

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Gammel 11/11-2004, 22:16
Medlem

Standard

Da har jeg avgitt stemme. Spennende!
Gammel 11/11-2004, 22:34
Medlem

Standard

Sitat:
Og hvis man ikke sier noe om hvilke kvaliteter man ønsker å se i et vinnende bidrag, og hva man vil skal vektlegges av de som avgir stemmer,
Eh... det er jo satt opp originalitet, system og miljø som felter man kan stemme innen, i tillegg til å gi poeng for det beste spillet. Problemet med din tankegang er at dine "kriterier" eller utvalgte "kvaliteter" ikke er kompatible med en konkurranse hvor alle skal kunne levere de spillene de ønsker å lage. Dette er en slik konkurranse. Om man skulle følge din tankegang, måtte man i utgangspunktet gi selve konkurransen et fokus a'la "Sci-fi-rollespill konkurransen" eller noe enda smalere. Det har veldig lite for seg.

Sitat:
Hvis man ønsker å ha en konkuranse om å lage det det mest orginale og komplette spillet, formidlet på kortest mulig måte, ...
Det er mulig noen har sagt at de ønsker en slik konkurranse. Gorby? Det er likevel best å stemme på det hver enkelt av oss opplever som "det beste spillet", siden også nyskapende spill skal måles med brukernes øyne. Det finnes ingen særlig lov om kvalitet som gjelder for nyskapende spill og ikke for tradisjonelle. Kravene til kvalitet er de samme. Kravene om at spillet skal fenge leseren/brukeren er de samme.

Sitat:
Du kan godt se at det lengste bidraget som formidler en uorginal D&D ripoff vil få flest stemmer.
Nei, det kan jeg ikke se. La oss se om avstemningen viser det ene eller det andre...

Forresten: hvilket spill er en slik rip-off mener du?

Det er i grunnen bare én ting som blir vist veldig klart i en slik avstemning: hvilket spill som har størst sjanse til å bli populært. Mer trenger vi ikke legge i akkurat det.

De som har levert rollespill til konkurransen er uansett vinnere. De har tatt en utfordring og de har levert varene! De som har fått mye ros føler seg selvsagt mer som vinnere enn de som får ris for bidraget, men både risen og rosen er viktige for spillskapere som vil forbedre seg. Både selvtillit og selvinnsikt er godt å ha når man skaper rollespill. Slik sett er det ganske åpenbart at det ferdige rollespillet, og kommentarene av det, er viktigere enn konkurransen. Å vinne avstemningen er i beste fall sukker på grøten for den det gjelder...
Gammel 12/11-2004, 00:18
Exar Exar er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig skrevet av Njordi
Du kan godt se at det lengste bidraget som formidler en uorginal D&D ripoff vil få flest stemmer.
Sitat:
Nei, det kan jeg ikke se. La oss se om avstemningen viser det ene eller det andre...

Forresten: hvilket spill er en slik rip-off mener du?
Utifra at han sier "det lengste", så er det (DERSOM han mener bidragene som har kommet inn denne gangen, og ikke snakker mer generelt) ikke egentlig noen tvil om hvilket spill han snakker om. Og i såfall viser det også at han ikke kan ha lest bidraget spesielt nøye, og/eller at han har en merkelig definisjon på "ripoff". (IMHO)

Jeg mener også at det i og for seg ikke er noe galt i å være i vagt (eller tydelig, for så vidt) samme enden av sjangeren som D&D (episk fantasy). Det er forskjell på det og å være en ripoff. (Hvis ikke er det svært mange spill i denne konkurransen som er "ripoffs" av ymse forskjellige ting.)

Sitat:
Det er i grunnen bare én ting som blir vist veldig klart i en slik avstemning: hvilket spill som har størst sjanse til å bli populært. Mer trenger vi ikke legge i akkurat det.

De som har levert rollespill til konkurransen er uansett vinnere. De har tatt en utfordring og de har levert varene! De som har fått mye ros føler seg selvsagt mer som vinnere enn de som får ris for bidraget, men både risen og rosen er viktige for spillskapere som vil forbedre seg. Både selvtillit og selvinnsikt er godt å ha når man skaper rollespill. Slik sett er det ganske åpenbart at det ferdige rollespillet, og kommentarene av det, er viktigere enn konkurransen. Å vinne avstemningen er i beste fall sukker på grøten for den det gjelder...
Hør hør! Og jeg vil gjerne legge til: Den mest inspirerende kommentaren som JEG har fått til nå har vært noe jeg vil anse som en "ris"-kommentar, og selv den risen som svir er mye viktigere enn lovord når det gjelder å utvikle seg.

...det betyr ikke at jeg ikke liker ros - jeg simpelthen elsker ros... Men objektivt sett får jeg antagelig mer ut av skarp men saklig og grundig kritikk i det lange løp, og vil derfor takke de som har gitt det! (Og takke spesielt de som har klart å kombinere slik kritikk med ros for det de mener er bra!)

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:56.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia