Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 23/01-2006, 03:17
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 2 - "Det var ikke meg" diskusjon

Diskuter spillet "Det var ikke meg" av kandidat 653 her.

Forfatteren vil svare gjennom meg under stemmeperioden for å ivareta anonymetet under denne perioden. Forfatteren bes om å sende meg en PM-er dersom han ønsker å svare. Jeg vil poste inn svarene hans.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 07:45
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 2 - "Det var ikke meg" diskusjon

Førsteinntrykk: DET TAR OPPTIL 50% LENGER TID ENN VANLIG Å LESE EN TEKST MED BARE STORE BOKSTAVER - tenkt på det til neste gang.

Konsept: Et whodunnit-spill som ligger nærmere selskapspill enn rollespill. Et drap er begått og mordern befinner seg i dette rommet. Det finnes veldig mange mordmysteriespill og noen av dem er faktisk veldig bra, så hvorfor ikke prøve å lage enda ett.

Leseopplevelse: Reglene er forklart på en grei måte, men det er mange unødvendige gjentagelser. Teksten kunne vært kortet ned betraktelig. Jeg ble forvirret av de mange papirlappene man skal bruke for å spille spillet. Jeg liker at du har en "dette trenger du"-liste i starten, men du glemte at man trenger både en bolle _og_ en hatt til å ha papirlappene i. Teksten inneholder ikke noe som bygger opp under mysteriestemningen, men spilleksemplene er fine.

Regler: reglene virker svært spillbare og lette å huske, selv om man kanskje kunne kuttet ned på mengden med papirlapper litt. Måten man finner fram til morderen på er morsom, og selv om det blir nesten tilfeldig hvem som "taper" er det likevel rom for taktikk i spillet.

Spillopplevelse: Ikke prøvd - men dette har jeg lyst til å prøve!

Konklusjon: Mer en mellomting mellom selskapspill og fortellerspill enn et rollespill, men et vellaget selskapspill med rom for mye kreativitet fra deltagerne. Spillet virker som om det er lett å spille og å lære bort, så man skal ikke se bort ifra at det kan bli en liten klassiker.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 19:33
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Det var ikke meg er et spill som går ut på å konstruere en historie gjennom turvis strategisk faktaetablering. Spillteksten etablerer de mest grunnleggende premissene for historien – noen er drept – og legger gjennom rundesystemet opp til fokusert behandling av temaområder: Hvor, hvordan, hvorfor, og hvem. Teksten tilføyer ytterligere et plotelement: de mistenktes avtale med avdøde. Resten overlates til spillerne.

En ting jeg savner i et spill der strategisk faktaetablering er hovedelementet er mer detaljerte regler om nettopp fakta. De foreliggende reglene sier at
- hver spiller har et fastlagt antall fakta som kan etableres om situasjon,
- hver spiller har et antall fakta som kan etableres om person, og antallet begrenses av spillernes strategiske valg
- persontilknyttede fakta kan bestrides. Bestridelse er et strategisk valg.
Gjennom spilltekstens føringer gis det også noe inspirasjon for å lage fakta. Forfatteren overlater imidlertid følgende spørsmål: Hvordan bygger fakta på hverandre? Hvordan skal et nytt faktum forholde seg til det som tidligere er etablert? I hvor stor grad kan nye fakta motsi det etablerte? Må nye fakta følge spor som er lagt opp, eller kan hver spiller stake ut sin egen vei? Uten at jeg konkret vet hvilke regler som burde være på plass, tror jeg at spillet ville tjent på å være mindre vagt i forhold til et såpass bærende element som faktaetablering.

Spillmekanisk ser spillet uten at jeg har prøvespilt det ut til å ha to områder for strategiske valg. Det første området er faktaetableringen, hvor det strategiske elementet er løgnkortene, trumfkort som gir hver spiller én anledning til å ugyldiggjøre en påstand. Hvis noen trumfer påstanden din på denne måten, hindrer ingen deg i å komme med en verre påstand neste gang. Løgnkortene har også en annen effekt: kontroll med spillets lengde. Velger man å være den siste som sitter igjen med løgnkort, kan man avslutte runden når man vil, gjerne etter at man selv har fått siste ord.

Det andre strategiske området er avstemningen, der tapere kåres. Denne avstemningen er ubegrunnet og basert på skjønn, og dermed i teorien fullstendig uavhengig av selve faktaprosessen: man kan like gjerne legge stemmestrategiske, som fortellermessige hensyn til grunn for sine stemmer. Ønsker man å vinne (eller i det minste slippe å tape) spillet er dette anbefalt strategi.

Gjennom vekten på historiebygging, blandet med en situasjon der alle står mot hverandre, legger spillet opp til orientering mot både konkurranse og fortelling, samtidig som det lave samsvaret mellom faktaetablering og stemmestrategi stiller disse orienteringene i motsetning til hverandre.

Et morsomt element ved stemmeprosessen er måten valg kombineres med tilfeldigheter: taperen trekkes, men spillernes stemmegivning angir sannsynligheten for å bli trukket.

Designmessig ser spillet bra ut ved første overblikk, og skrifttypen er pen nok, men de store bokstavene blir i lengden slitsomme og ugjennomtrengelige å forholde seg til.

Alt i alt finner jeg altså det var ikke meg litt vagt på noen områder, litt sprikende på andre, men på den annen side spennende som utkast, og et kjærkomment skritt ut i faktaetableringsspillenes voksende verden.

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 23/01-2006 kl 19:39
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 19:59
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Jeg likte dette spillet her godt. Jeg synes det mangler en del klare rammer på hvor lenge man kan diskutere de forskjellige mistankene før man må velge en mistenkt. Kanskje det kunne vært en ide å gjøre det ved å sette en tidsavgrensning. Uansett er dette et flott spill, som kanskje trenger litt "tweaking" før det er helt idiotsikkert.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 21:16
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Førsteinntrykk: LITT VANSKELIG Å LESE. Så jeg kopierte hele greia over i Word for å lese det, forandret skriftstørrelse og snitt, og da var det lettere.

Spillet virker mer som et selskapsspill enn et rollespill, men det er helt greit. Det er et konkurransespill, men man kårer altså ingen vinner - bare en slags taper. Litt rart at det kåres en taper for hver runde uten at det har noen effekt på sluttspillet? Når man først skal kåre en slags taper/vinnere, virker det litt tamt med et system hvor man bare skal bli enige seg imellom - "tja, vi sier at du tapte, Jens".

Virker som et morsomt og uformelt spill, med en del muligheter til latter og vantro brøl. Utfordrende å holde alle trådene på plass, og jeg ser for meg at det kan bli mange absurditeter og utrolig langstrakte unnskyldninger for å få ting til å henge ihop.
Gammel 26/01-2006, 22:49
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Spillet virker greit nok, men likevel frister det ikke mye. Det kunne kanskje vært litt løsere i formen. Slik det er nå virker det som dette er tvungen yatzy, du vet; når du starter med enerne og går videre nedover, uten å kunne velge hva du satser på... den litt kjedelige varianten.

Så dette spillet er ikke min favoritt.
Gammel 27/01-2006, 22:01
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Kunne hatt godt av litt klarere termeologi, det er litt roting med de forskjellige runde formene.

Hovedsvakhetene i systemet virker på meg til å være følgende:

Å bli enige om hvem som virker mest skyldig etter hver runde. Her er det usansynlig at det oppstår enstemmighet uten videre, og en klarere konflikthåndtering kunne vært på sin plass.

I tillegg er løgnlappene et problem. Det er fort at en vil prøve å ungå å provosere på seg løgnlapper. Og da ryker fort en god del av det jeg anser som poenget(skal provosere). Når en tar med i beregningen at det å bruke løgnlapp vil gjøre den som bruker den mer sårbar, er det en stygg fare for at spillet stagnerer i svadaprat.

Ideen virker veldig god, og jeg tror ikke det er mye som skal til for å få det til å bli et veldig godt spill. Jeg har sansen for turinndelingen. Det at en ikke kan nevne andre spillere i faktaomgangene er også en fin finesse. Det med at en etter hver runde bedømmer hvem som virker mest skyldig tror jeg er meget virkningsfullt, bare man er innstilt på å være ærlige, og at det systemet ryddes opp.
Svar med sitat
Gammel 21/04-2006, 18:03
Gomle sin avatar
Gomle Gomle er offline
Valgkomiteen

Er det noen som har prøvd dette spillet uten meg til stede? Hvis ikke og dere har lyst vil jeg gledelig forklare dere hvordan spillet fungerer.

Reglene er noe endret fra versionen som er lagt ut her.

Har fått mange gode tilbakemeldinger fra folk som har spillt det.

Løp og lek!

MvH Lasse Lundin

Sist endret av Gomle; 21/04-2006 kl 18:06
Svar med sitat
Gammel 3/07-2006, 00:40
matthijs sin avatar
Medlem

Fikk spilt dette med Lasse på Arcon, og ble veldig gledelig overrasket! Det er nok mer en selskapslek enn et rollespill, og egner seg utmerket til spilling over en øl eller to-tre. Enkel mekanikk, og man lager plott som er helt hinsides.
Gammel 1/09-2006, 11:54
matthijs sin avatar
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 2 - "Det var ikke meg" diskusjon

Det som ikke kom klart fram i teksten, men som gjorde spillet veldig kult da vi spilte, var at vi spilte oss selv. Er dette en fast greie, Lasse, eller bare noe vi gjorde akkurat da? For det er noe av det som gjør spillet kult.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
VIKTIG: RETNINGSLINJER FOR FORUMET Ispinne Rollespill.net 2 5/07-2007 02:45
Retningslinjer for forumet - 30.08.2004 Regnbue Andre diskusjoner 0 30/08-2004 01:05
Likestillingen i dag Joshy Andre diskusjoner 22 8/04-2004 05:11
Her er det "fritt frem"! MEN!... (retningslinjer) Ispinne Andre diskusjoner 1 17/03-2004 20:58
En historie Bruce Andre diskusjoner 0 1/02-2004 22:29

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:53.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia