Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 23/01-2006, 02:24
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 2 - "Ego" diskusjon

Diskuter spillet "Ego" av kandidat 956 her.

Forfatteren vil svare gjennom meg under stemmeperioden for å ivareta anonymetet under denne perioden. Forfatteren bes om å sende meg en PM-er dersom han ønsker å svare. Jeg vil poste inn svarene hans.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 06:24
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 2 - "Ego" diskusjon

Førsteinntrykk:
Moral + Legio = sant?

Konsept: Minner en del om fjorårets bidrag "Moral" av Martin Bull Gudmundsen, der spillerne representerer ulike indre krefter som strever med å få kontrollen over en rolleperson. I Moral var det spilleren som representerte Ego som til slutt fikk bestemme rollens valg. I dette spillet er derimot Ego forsvunnet og er blitt erstattet av terninger.

Leseopplevelse: Teksten er god og forståelig. Veldig flott at avsnittene starter med et eksempel på spill, men må ofte gå tilbake å lese eksemplene på nytt for egentlig å forstå hva som skjer - særlig når det gjelder terningreglene.

Regler: Interessante og gjennomtenkte regler. Jeg liker konseptet med engasjement og frustrasjon. Jeg synes at det var forvirrende at det er ulike antall terninge etter som hvor mange spillere man er. Jeg mistenker at spillet uansett funker best med tre til fire spillere. Er man mange tror jeg alle ender opp med masse frustrasjonsterninger (men det er kanskje realistisk at rollepersoner med for mange drivkrefter blir frustrert)

Spillopplevelse: Ikke prøvd - men dette har jeg lyst til å prøve snart!

Konklusjon: Jeg liker ideen svært godt, og selv om konseptet minner om moral er de to spillene grunnleggende forskjellige. En fordel dette spillet har er at spillederoppgavene blir fordelt mellom spillerne fra scene til scene i motsetning til det rigide systemet i Moral. Jeg savner en konklusjon eller måte å avslutte spillet på, men jeg gleder meg til å prøvespille.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 24/01-2006, 18:28
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Minner litt om flere spill vi har sett her før, blant annet Moral og Charles the Bald. Men det er jo bare bra. Virker interessant å spille mange forskjellige drivkrefter, men hvorvidt det vil føre til "emergent behavior" av den typen forfatteren etterstreber, eller bare bli en ADHD-opplevelse, er umulig å si uten spilltest. Vil gjerne prøve det, men ikke med for mange; tror dette blir veldig kaotisk med flere enn 3-4 spillere.
Gammel 25/01-2006, 14:23
Ni femtiseks sin avatar
Ni femtiseks Ni femtiseks er offline
Medlem

Kontribuer. Gjerne mer. Er det godt? Er det not?

Heller ADHD enn AD&D.

Sist endret av Ni femtiseks; 25/01-2006 kl 14:28
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 14:31
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Uten å ha prøvd spillet innbiller jeg meg at terningsystemet kan føre til noen underlige effekter:

Vil ikke tilskuere få lite engasjement, lite frustrasjon og dermed havne litt out of the loop?

Blir det ikke voldsomt mange engasjement- og frustrasjonsterninger når man er mange spillere?

En ide er å la partall være suksess. På den måten kan man benytte alle slags terninger hvis man ikke har nok T6-ere.
Svar med sitat
Gammel 26/01-2006, 19:34
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

tja, jeg likte ideen innledningsvis, men så leste jeg og det ble ambisjoner og frustrasjoner og engasjement om hverandre, og jeg falt litt av, og det er jo litt trist når spillet er på fire sider.

Nåvel, det kunne nok holdt på oppmerksomheten, om det ikke var for at spillet rundt ego'et på en måte forsvant i alle mulige terninger og greier.

Jeg syns ideen er så spennende i seg selv at jeg muligens vil lese det igjen, og bruke ekstra energi på å tilegne meg det, slik at jeg i hvert fall får testet det en gang.
Gammel 28/01-2006, 14:34
Ni femtiseks sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Håken
Vil ikke tilskuere få lite engasjement, lite frustrasjon og dermed havne litt out of the loop?
Nei, fordi de får muligheten til å erklære sin intensjon før det deles ut engasjement. Hvis Grådighet for eksempel er en drivkraft som har så lite frustrasjon at han må være tilskuer, kan det likevel hende at Grådighet er veldig engasjert i scenen som utspiller seg. Såfremt han klarer å framstille det på en god måte, vil han kunne få engasjement av de andre.

Hvis Grådighet i tillegg ikke får fortelle noe denne runden (som kan hende, siden han starter med så lite frustrasjon), vil han få 1 terning frustrasjon på slutten av runden.

Sitat:
Blir det ikke voldsomt mange engasjement- og frustrasjonsterninger når man er mange spillere?
Det stemmer nok.
Med 3 spillere har man 4 faste terninger, og får i snitt 1 engasjement på en runde.
Med 4 spillere har man 5 faste, og får i snitt 2 engasjement på en runde.
...
Med 8 spillere har man 9 faste, og får i snitt 6 engasjement på en runde.
Jo flere spillere, jo større relativ betydning har engasjement/frustrasjon, og jo mindre tilfeldig blir resultatet (fordi det er så mange terninger som rulles at avvikene blir relativt mindre). Med riktig mange spillere (kanskje 8 og flere?) blir hver runde i effekt en avstemning over hvem som er flinkest å vise engasjement for sin drivkraft.

Dette er en svakhet med spillet - det bør bygges om før test med store grupper.

Sitat:
En ide er å la partall være suksess. På den måten kan man benytte alle slags terninger hvis man ikke har nok T6-ere.
En god idé!
Svar med sitat
Gammel 28/01-2006, 14:35
Ni femtiseks sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid
Jeg syns ideen er så spennende i seg selv at jeg muligens vil lese det igjen, og bruke ekstra energi på å tilegne meg det, slik at jeg i hvert fall får testet det en gang.
Godt å høre! Synd at spillet ikke fenger ved lesning; dette har jeg hørt fra flere. Neste år skal jeg bestrebe meg på å gjøre spillet mer lesevennlig, og vil selvsagt ha med tegninger. Spill uten tegninger har statistisk lavere sjanse for å vinne konkurransen.
Svar med sitat
Gammel 29/01-2006, 10:16
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ni femtiseks
Spill uten tegninger har statistisk lavere sjanse for å vinne konkurransen.
Så du har for mange terninger, og for få tegninger? Kan du ikke bare ta en søk-og-erstatt og bytte ut "terning" med clipart i hele dokumentet?
Gammel 29/01-2006, 12:06
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ni femtiseks
Spill uten tegninger har statistisk lavere sjanse for å vinne konkurransen.
Man kunne like gjerne si at spill som ikke baserer seg på kortstokk har statistisk mindre sjanse for å vinne.

Konkurransen har jo bare blitt avholdt en gang før, så det er utilstrekkelig data for å trekke sånne konklusjoner (i allefall på statistisk grunnlag)
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:11.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia