Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 23/01-2006, 02:28
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 2 - "Kjeglene og den fine dagen" diskusjon

Diskuter spillet "Kjeglene og den fine dagen" av kandidat 932 her.

Forfatteren vil svare gjennom meg under stemmeperioden for å ivareta anonymetet under denne perioden. Forfatteren bes om å sende meg en PM-er dersom han ønsker å svare. Jeg vil poste inn svarene hans.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 04:57
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 2 - "Kjeglene og den fine dagen" diskusjon

Førsteinntrykk:
Naivistisk flopp eller det nye Pokemon?

Konsept: Jeg likte konseptet meget godt. Jeg ble fort kjent med hovedpersonene og deres liv. Konseptet er også veldig originalt - jeg kjenner ikke til noen andre spill som handler om å lage fine dager for hverandre.

Leseopplevelse: Jeg koste meg mens jeg leste spillet. Illustrasjonene er sublime. Språket er godt og lettlest og systemet blir presentert på en oversiktlig og bra måte. Stemningen blir formidlet svært godt gjennom eksemplene og tegningene.

Regler: Reglene bygger bra opp under konseptet. Jeg liker at spillerne planlegger overraskelser for hverandre. Jeg ble litt forvirret av at spillet later til å bruke både terning og mynt/kron.

Spillopplevelse: Ikke prøvd - men dette har jeg lyst å spille!

Konklusjon: Spillet kan fungere både for voksne og barn, men jeg mistenker at gjenspillverdien er langt høyere når man spiller med barn. Uansett er spillet en fryd å lese.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 20:00
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Dette ga en ganske spesiel leseopplevelse. Men jeg vet ikke helt om jeg ville likt å spille det. Det er særlig 3 ting jeg finner "skremmende" med spillet: For det første er det det utrolige forventningspresset jeg ville følt der jeg skulle finne på noe fint. For det andre er en av de tingene som gjør fine dager så fine at de ikke skjer hele tiden. Jeg tror det vil være vanskelig å holde glød og interesse oppe gjennom tre ganger fem hendelser. Og sist men ikke minst: Jeg tror jeg ville blitt fullstendig knust om noe skulle ødelegge det spesielt fine .

Men dette var i alle fall for meg den klart fineste leseopplevelsen jeg hadde da jeg las gjennom bidragene. For ikke å snakke om at det også en av de aller beste jeg har hatt på lenge generelt! Og ilustrasjonene er fantastisk virkningsfulle.
Svar med sitat
Gammel 24/01-2006, 18:21
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Et koselig spill. Jeg tror jeg ville hatt litt problemer med å få det til, for det virker så veldig bevisst på sin koselighet at det kan bli litt krampaktig. Samtidig er det en del flotte ting - spesielt det at målet med spillet er å lage en fin dag for de andre! Akkurat det likte jeg veldig godt.

Naivistisk og små-intellektuelt. Men det mangler noe piff, jeg vet ikke hva. Det er en mellomting mellom Flatland og Alice i Eventyrland.
Gammel 25/01-2006, 15:10
Storekjegle sin avatar
Storekjegle Storekjegle er offline
Medlem

Det er egentlig litt smigrende at noen er redd for å spille spillet mitt

Koseligheten er naturlig fra min side - koste meg ihvertfall med å skrive spillet. Men jeg har desverre ingen kontroll over hvordan det fremstår. Noen spesielle momenter Matthijs mener fører til krampaktighet?

Humrer av tanken på Flatland møter Alice i eventyrland.

Nå skal jeg gå og kosebanne litt sammen med de andre kjeglene.
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 15:19
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Så dette var ikke en spøk?

Hovedpoenget hvorfor spillet faller flatt er at det finnes ikke noen form for konflikt (som i spennings oppbygging) bygging i spillet. Selv i teletubbies finnes det en dramatisk spennings oppbygging.

I tillegg kan du forklare spillederen's funksjon. Han virker overflødig for meg.

Selv om du fjerner han, så sitter jeg igjen med det store spørsmålet: Hva er poenget med å spille dette spillet?

Skal man kose seg så må det være bedre å velge en i kameratgjengen, kalle han heldiggrisen og lage en perfekt dag for han, istedet for å sitte i en mørk kjeller å fantasere om det?

Brutal, jeg . . . ooops.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 15:27
Storekjegle sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg
Hovedpoenget hvorfor spillet faller flatt er at det finnes ikke noen form for konflikt (som i spennings oppbygging) bygging i spillet.
Det gjør det da?
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 15:30
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Jeg så ikke denne, kan du hvise meg hvor?

Reisen - slå mynt å kron, gikk bra gikk ikke bra.
Greia - hvor mye liker heldiggrisen set, sett verdi . Rull under verdi ellers.

spenning tilknyttet et terningkast?

Det er kanskje bare meg som er fastlåst i gamle fordommer, men jeg forstår ikke hvor du vil hen?

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 15:49
Storekjegle sin avatar
Medlem

Du mener at utfallet ikke beror nok på spillernes valg?
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 15:59
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Jeg ser ikke hvordan spillerens valg har noen som helst spenning knyttet til seg.
Koser kjeglen seg, eller må jeg snu det og gjøre det koselig på en annen måte.

Det er vinn vinn.

jeg bryr meg ikke om jeg taper, jeg bryr meg ikke om jeg vinner. Uansett så går historien til neste skritt, enten direkte eller via en forklaring.

Valgene jeg tar som spiller har ingen konsekvens.

som jeg ser vel å merke.

Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:15.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia