Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 23/01-2006, 02:29
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 2 - "Krutrøyk" diskusjon

Diskuter spillet "Krutrøyk" av kandidat 032
her.

Forfatteren vil svare gjennom meg under stemmeperioden for å ivareta anonymetet under denne perioden. Forfatteren bes om å sende meg en PM-er dersom han ønsker å svare. Jeg vil poste inn svarene hans.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 11:10
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 2 - "Krutrøyk" diskusjon

Førsteinntrykk:
Bang bang, he shot me down
Bang bang, I hit the ground
Bang bang, that awful sound
Bang bang, my baby shot me down

Konsept: Konseptet er tydelig både når det gjelder miljø og hva slags historie man lager. Det er litt vanskelig å forstå om det skal være komedie eller mer hardkokt western.

Leseopplevelse: Teksten var fint presentert. Eksempel, illustrasjoner og språkbruk formidler miljøet på en fin måte. Regelteksten i hovedkolonna inneholder noen litt kronglete og lange formuleringer.

Regler: Virker å bygge opp under konseptet på en bra måte. Dueller og pokerbudrunde er stemningskapende. Jeg liker at reglene tvinger historien fram mot et oppgjør og at det er vinnere og tapere. Den glorifiserte stein/saks/papir-varianten av dueller er veldig morsom.

Spillopplevelse: Dette må settes opp på Holmcon! Har spillet gjenspillsverdi?

Konklusjon: Et gjennomført spill på flere måter. Miljø og system passer godt sammen. Hvis spillet er like lett å spille og å lære som jeg tror, kan dette bli en liten klassiker.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 15:31
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Morsom presentasjon, gøy at det er vinnere. Enkelt og elegant system. Ser for meg at en del konfrontasjoner kanskje kan bli litt uttværet (det vil ta lang tid å få skutt en rolle for real?)
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 16:56
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Wow!

Krutrøyk er alt eg kunne ynskja meg! Det verkar å vera eit elegant lite spel, sjølv om eg ikkje klarar å sjå om det er spelbart eller ikkje. Eg trur kanskje det er det, og har stor tru på måten det er lagt opp på.

Er likar svært godt måten det er skreve på, med gode kommentarer, gode historiske paragrafer og god kontakt med miljøet det dreier seg om. Samstundes er det lagt fram med elegante strekteikningar av høg kvalitet! Det heile blir levande på ein måte som verkeleg gjev meg lyst til å spela Krutrøyk!

At det er skreve på nynorsk gjer meg ekstra glad i teksten, i og med at eg er vokst opp med den målforma. Navnet minner om min favoritt TV-serie får den gong eg var ung, med James Arness og Festus...

Krutrøyk er eit flott spel. Eg har skreve det ut og vil nok ikkje drøya lenge før eg finn folk å spela det med.
Gammel 23/01-2006, 19:10
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Dette er et utrolig flott spill. Jeg liker spesielt godt at man satser dollars, og duellene. Dette er regelelementer som ivaretar det faktum at det er et westernspill, mye bedre enn om man hadde brukt terninger. Det er skrevet på ny-norsk, noe som gjør teksten litt vanskelig for meg personlig, men gir spillet den gamle NRK feelen det sikkert er tenkt å gjøre. Presentasjonen er upåklagelig og flytskjemaet på siste side er en genistrek som burde vært gjort til flere spill.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 21:56
Null Trettito sin avatar
Null Trettito Null Trettito er offline
Medlem

Krutrøyk er spelbart. Det er testa og fungerte godt synest eg. Testen førte til nokre minimale endringar i høve til førsteutkastet.

Nokre råd ein bør tenke på når ein spelar som kanskje burde ha vore med i regelteksten:

Hald konfliktnivået nede om dollarsinnsatsen er låg. Rollane drar ikkje fram revolvarar når det er to dollars i potten. Hugs at det berre er reell livsfare når det er ein lagnadsduell.

Er det små innsatser kan konflikta vere noko så banalt som at rollane kastar olme blikk på kvarandre. Kanskje kan introduksjonsmonologane før duellen sløyfast når potten er liten, så skildrar ein heller berre resultatet av konflikta.

Å tale i førsteperson kan virke uvant i starten, men vi vente oss fort til det. Om ein merkar at forteljaren byrjer å leite etter orda er det på tide å slenge ein antedollar i potten for å utfordre han.

Leik med å hoppe rundt i tid og stad. Om ein tek over som forteljar kan ein godt snakke om noko heilt anna enn forrigemann ein stund.

Og eit råd som gjeld alle forteljingspel: Lytt til medspelarane sine påfunn - plukk dei opp og leik med dei framfor å berre stadig innføre nye elementar i handlinga.

Elles kan eg avsløre at eg alt er i gang med første tillegg til Krutrøyk. Det skal heite Indianarane kjem!, inneheld mange eventyr, over ti tusen nye rollar og blir kanskje lansert på Holmcom.
Gammel 24/01-2006, 18:24
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Dette må jeg prøve. Jeg er ikke en stor fan av westerns, men jeg syns systemet har noen kule momenter; spesielt den gjennomtenkte dramatiske oppbygningen mot et klimaks, og ikke minst peke-faktene. Ypperlig eksempel på hvordan systemet kan bringe både struktur og farge til et spill! Utrolig godt håndtverk på så kort tid. Spillets største svakhet er at det er en pastisj, alt er litt meta, og det mangler derfor hjerte.
Gammel 25/01-2006, 10:59
Null Trettito sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs
Spillets største svakhet er at det er en pastisj, alt er litt meta, og det mangler derfor hjerte.
Det trur eg du nok kan ha rett i, Matthijs. Det ligg ei slags avgrensing i dette - det er ikkje eit spel som grav djupt i sjela, der ein verkeleg bryr seg om rollane.

På den andre sida har pastisjen somme fordelar. Temaet er tilgjengeleg for alle - sjølv du som ikkje liker western har eit forhald sjangeren. Her kan ein bruke alle klisjear utan å vere redd for å bomme.

Spelet fungerer nok best som eit lettvektspel over eit par pils. Slump-systemet er ikke avhengig av terning eller kort som ein kanskje ikkje har for handa. I førsteutkastet var det meininga at ein skulle bruke blyant og rollark, men det viste seg å knapt bli brukt i speltesten. Ein må ha terning og regelheftet for å bruke rolletabellen, men det går fint an å spele utan den.

Sist endret av Null Trettito; 25/01-2006 kl 11:03
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 11:02
Null Trettito sin avatar
Medlem

Duell-reglane er det forresten ikkje eg som har funne på. Eg las dei ein eller annan stad for mange år sidan og har brukt reglane som eit alternativ til stein/saks/papir når ein skal finne ut kven som skal få lov starte når ein spelar brettspel.

Eg anar desverre ikkje kven som først lagde reglane.
Gammel 25/01-2006, 11:25
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Godt du er ærlig på hva du låner Det bør uansett ha lite å si for bedømmelsen; nesten alt vi lager er rappet fra andre spill, fra andres idéer publisert på nettet osv. "Originalitet" går vel mer på nye sammensetninger av eksisterende elementer enn på å skape absolutt alt på nytt fra bunnen av.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:14.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia