Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 23/01-2006, 03:34
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 2 - "Huldra" diskusjon

Diskuter spillet "Huldra" av Michael Sollienher.

Siden dette er skrevet av meg, som er koordinator for konkurransen, ønsker jeg ikke å delta i konkurransen på lik linje med dere andre. Men jeg er glad i å skrive spill, og skrev dette på en uke.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 05:23
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 2 - "Huldra" diskusjon

Førsteinntrykk:
Hulder: the Seduction - WoD på norsk?

Konsept: Jeg er vel en av de som ikke er ganske lei av world of darkness og dette virket som noe slikt, jeg var i derfor i utgangspunktet negativt innstilt til konseptet. Beskrivelsen av begkongen og underverdenen er veldig god! Huldrer som slaver som må gjøre ting de ikke vil er også spennende, og kan være grobunn for eventyr og dilemmaer på samme måte som i Sorceror.

Leseopplevelse: teksten er for mye regler i forhold til substans, synes jeg. Jeg skummer gjennom mesteparten av reglene uten at det setter seg på minnet - det føles som om jeg har lest det før i andre spill. Jeg synes ord som "attributt" og "Situasjonelle hindringer" og "prekonfliktmagi" er tungvinne og klinger dårlig på norsk. Generellt er språket mye tørrere i regelavsnittene enn i miljøskildringer.

Regler: Litt for kompliserte for min smak. Jeg foretrekker regler som legger vekt på å bygge opp under spillets konsept og kutte vekk detaljerte regler for ting som er perifert for spillets kjerne. Dette skal ikke være Gurps! Huldergull-konseptet gjør mer inntrykk - det synes jeg er bra, men jeg skjønner ikke helt om huldergull skal være en metavaluta eller om det er noe konkret i spillverdenen

Spillopplevelse: Jeg kommer nok ikke til å sette meg ned å spille dette (det er vel uansett halvferdig), men kunne gjerne tenke meg å prøve det på arcon eller lignende.

Konklusjon: Kan bli til noe bra, men jeg tror spillet trenger et klarere fokus og bygge opp under det. fokus på enten episk kampanje - angst eller powertrip - ikke alle sammen på en gang, da går du i vampire-fella!
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 23/01-2006, 20:23
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Huldra bærer nok litt for mye preg av å være snekret sammen litt for fort. Og ja det har en World of Darkness vibb, fordi jeg ville gjøre et eksperiment for å se om det går an å bruke våre sagn til noe lignende. Systemet vil nok være det første jeg ville jobbet med, skulle jeg finne på å fortsette med denne ideen. Det vokste seg litt for stort, for fort, og ble litt for rotete i prosessen. Men jeg synes likevel spillet viser at vi kan skape en rollespilltradisjon her i Norge som ikke bygger på Tolkien og utenlandske sagn, slik det tradisjonelt har gjort, men heller ta i bruk våre egne. Draug åpnet for det, jeg har bare forsøkt å ta det et skritt videre ved å legge det til vår tid.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 24/01-2006, 01:37
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Michael skal selvsagt ha ros for at han har fullført spillet. Hurra! Jeg har lest Huldra nå, og syns ikke det holder, så det var rosen.

- Språket er for dårlig.

- Det dramatiske fokuset er for dårlig.

- Metoden er for dårlig presentert.

Det som er bra, er ideen om å bygge spillet rundt huldra. Jeg mener dette er en god ide, men den trenger mer fokus. Slik det er nå går spillskaperen i fella at "alt er lov", og må oppfordres til. Det farger også tenkingen hans når han skriver spillet, og gjør det mindre interessant. Spillet mangler den kloa temaet burde gi.

Og så var det dette med å gjøre rollene så snille da! Jeg mener; de kan jo ikke for at de lokker menn ned i undergrunnen, for det er Bergkongen som tvinger dem! Pføy! For noe sludder! Hva er problemet med å la huldrene være vesener som driter i mennesker og deres merkelige moral, og kun bryr seg om menn de kan dra med seg. Hvorfor ikke fokusere på hva huldrene kan bruke mennene til, og la spillerne fråtse litt i det. At de trenger blodet deres blir liksom litt... forslitt.

Jeg mener han skal se bort fra sin egen melding i spillet, om at han skal lage en ny versjon. Kan han ikke heller være fornøyd med at spillet er ferdig, selv om det er ufullkomment? Og så kan han heller bruke erfaringen til å lage et annet spill, muligens med en annen underjordisk som fokus, eller noe helt annet...
Gammel 24/01-2006, 11:32
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Svakheten med Huldra er at Michael ikke holder fast i temaet som han antyder i introduksjons teksen. Hulder er vakre og forføriske, men må lokke menn ned i underjorden ellers bli Han sint.

Istedet for å bygge opp rundt dette drar reglene i alle retninger. Han ender opp med et jeg er monster spill uten monster.

Jeg synes premisset er bra nok, trass i at alle her protesterer mot en WOD følelse. jeg kan se Nurnberg/overløper type drama her jeg.
"Hvis jeg ikke dreper denne kristenmannen så får jeg dabb, men er ikke det et bilde av datteren hans i lommeboken hans - å sjelkvaler og angst, hun minner om meg"
Husk at selv om man gjør ondskap på ordre så er man enda skyldig. Dette trykket ligger implisitt i intorduksjonene din, Michael, men er totalt fraværende fra resten av teksten og viktigst av alt: reglene.

Ellers er magi reglene poengløse. Huldergull er den viktigste ressursen i spillet, fordi det er den som lar Huldraspilleren initere konflikter. Hvorfor da bruke 8 huldergull på magi som ikke har noen spill mekanisk effekt? En mekanikk hvor bruken av magi forhindrer kristenmannen å gjøre motstand (men gir bergkongen mer makt) legger tyngre vekt på spillerens beslutning om å bruke magi, er et forslag.

Synes det er topp toppers at du har med intensjon og konsekvens. Litt svakt forklart, og utydelig for den som ikke kjenner den teknikken. Med stående applaus

Som leder meg tilbake til reglene dine. Jeg har ikke testet det, men selv om huldergull er en tøff mekanikk, har du testet matten bak multiplikasjons mekanismen din. Og er den egentlig nødvendig?
Det mangler også retningslinjer for bruken av HG, smat hvor mye har spillederen. Hvis han har uendelig hva annet en generell høflighet hindrer han i å satse tyve HG hver konflikt?

En siste to ting er hvorfor er Bergkongen forvist til miljøet?
Og burde ike Huldrene sin motivasjon vært lagt i rolleskapingen, ikke miljøet?

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 24/01-2006, 19:14
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Et litt uferdig spill? Temaet virker kult (sa han, vel vitende om at spillet hans var nevnt som inspirasjonskilde), men det blir egentlig gjort litt lite ut av. Hva skal spillerne egentlig gjøre? Er hovedmålet å friste folk til forferdelser? I så fall, hvordan er det meningen at en vanlig spillsession skal foregå? Det virker som om dette er et konfliktsystem som flyter litt i et vakuum.

Kan være kult hvis det utvikles mer!
Gammel 25/01-2006, 00:05
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Gode forslag Kaare. Jeg skal prøve å få til et bedre andreforsøk. For meg ble det litt for mye kamp om å klare å bli ferdig, så jeg hadde ikke mye tid til å tenke gjennom valgene mine. Så jeg er ikke veldig fornøyd med Huldra per i dag. Men jeg kunne godt tenke meg å videreutvikle ideen, fordi jeg ser at det ligger mye potensiale i ideen.

Grunnen til at jeg innførte huldergull mekanikken i spillet er fordi jeg ville fokusere på forførelse. Dette minner om konflikter i Dogs In the Vineyard, og jeg synes dette spillet gjør denne typen scener veldig godt. Jeg ville ha dette inn i mekanikken. Jeg ser jo nå at systemet trenger en god tweaking for å fungere godt, men jeg er inne på noe.

Jeg liker miljøet fordi det får deg til å tenke at: "Kanskje det finnes hulder! Hun dama på pubben her om dagen - jeg kan sverge jeg så en hale."
Jeg liker spill som påstår en sannhet som vi ikke kan direkte avkrefte. Her ligger mye av spenningen ved det å spille en hulder.

Vi får se hva slags spill jeg ender opp med etterhvert, men etter litt oppmuntring fra Matthijs her, og litt negativ kritikk fra andre, har jeg veldig lyst til å vise hva jeg egentlig er god for.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 10:38
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Hei Michael, jeg prøvde å gi konstruktiv kritikk.

DitV mekanikken ligger i at spilleren hele tiden kan eskalere.
HG mekanikken din støtter ikke dette sånn jeg kan se det.

Kan du svare på disse tre spørsmålene
1. hva handler spillet ditt om?
2. hva gjør rollene?
3. Hva gjør spillerene?
Jeg synes disse er ekstremt nyttige for å finne fokus.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 10:49
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Michael er forfatter av spillet, Kaare, så vi må gi ham litt "slack" til å furte og rase over kritikken. Jeg opplever at han får kontruktiv kritikk, og at spørsmålene dine er betimelige.

Jeg mener det er rett av Michael å svare på kritikken og forsvare spillet sitt. Han vet at det ikke er perfekt, men kan likevel oppleve noe av vår kritikk som urettferdig. I noen grad er den kanskje det også.

Samtidig tror jeg også at det vil være klokt av Michael å anse dette spillet som fullført, og gå videre. Jeg syns ideen er flott, og har mye til overs for den. Det gjør også at jeg forstår de som gjerne ville se den bedre behandlet. Men jeg tror heller Michael skal smykke seg med et fullført spill, og finne nye ideer å bruke sine erfaringer på.

Det gjelder i grunnen de fleste som deltar i konkurransen. Det er klokt å slippe ideene nå, når de er publisert. Dette er små spill, og en viktig del av det å sende dem inn her, er at da er de "ferdige". Det er bare fordeler ved å betrakte dem som ferdige;

- du har fullført et rollespill.
- du er en ekte spillskaper.
- du kan fokusere på utviklingen av andre ideer.
- erfaringene blir med videre, og får større tyngde.
- du kan stå foran speilet og skryte av deg selv.

Snakk høyt og tydelig til deg selv: Du er best! Du er dritgod! Fy faen så kreativ du er! Du er såå flink til å fullføre prosjektene dine! Du har lært såå mye nå, så det neste spillet blir enda bedre!

Driv gjerne på med dette en halvtime, og gjerne hver kveld. Om det høres ut som messing så gjør det ingenting, så lenge du vet at denne kirken er viet til å bygge opp deg selv og ditt eget speilbilde
Gammel 25/01-2006, 11:44
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Jeg synes ikke det virker som om Michael "furter og raser" over kritikken.

Jeg heller til å være enig med Tomas om at du kanskje skal la spillet være som det er. Hvis du bestemmer deg for å jobbe videre med konseptet synes jeg du bør tenke nøye gjennom hva du vil med spillet. Hvilke fortellinger skal fortelles, hva handler spillet om? Start litt med blanke ark igjen og fri deg fra de reglene som er skrevet. Lag et helt nytt "huldra" som går sin egen vei i forhold til White Wolf-spillene.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:02.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia