Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25/01-2006, 10:55
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 2 - "Huldra" diskusjon

Neida, jeg mente ikke å si at Michael gjør det, Håkon, men at han faktisk må få lov til å både furte og rase mot den kritikken som kommer.

Slike skaperverk er hjertebarn av de som lager dem (jada, jeg vet hvem som snakker), og det er ikke lett å takle kritikk. At den kommer så tett på ferdigstillelsen gir ikke akkurat avstand til stoffet heller. Men forstå meg rett: at vi har hjertebarn betyr ikke at det vi sier er tull. Michael kjenner spillet sitt, og vi har kun lest gjennom det. Det vi sier kan være misforstått, og det kan være vi overser viktige sider ved det som står der. Det er alltid en sjanse for at kritikken feiler, og uansett er det spillskaperen som må ta til seg og anvende den kritikken han finner nyttig.
Gammel 25/01-2006, 14:58
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Bortsett fra at det er et jeg er monster spill, kan noen forklare hvor de får WoD vibbene fra.

Slikhets trekk:
monster roller
modernetid

Og hvorfor er WoD vibber dårlige. Spillene selger som hakka møkk. Siden dette er et av de største kritikk elementene av dette er spillet så lurer jeg på hvorfor.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 15:39
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Er det noen som har brukt likheter med WoD som kritikk av spillet?

Grunnkonseptet i både WoD og Huldra er:
Det er virkelighet som minner om vår, men der det finnes overnaturlige vesener som skjuler seg for de intetanende dødelige.

Hakka møkk selger som hakka møkk - ja det er sant. Jeg kjøpte også en del WoD-bøker før jeg innså at de ikke egnet seg til å få de spillopplevelsene jeg var ute etter. Som sagt - jeg synes ikke Angst, Powertripp og Epikk funker sammen. Men det er en diskusjon som hører hjemme på "hvorfor WoD suger geitepromp i Helvete"-forumet.
You have been pwned by a grue.

Sist endret av Håken; 25/01-2006 kl 15:58
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 15:55
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Sitat:
En det noen som har brukt likheter med WoD som kritikk av spillet? Når
jeg gikk igjennom tråden igjen så ser jeg at jeg har tatt litt feil. Ingen har brukt dette som kritikk. Tilgi meg.

Dessuten er jeg dypt uenig med
Sitat:
Det er virkelighet som minner om vår, men der det finnes overnaturlige vesener som skjuler seg for de intetanende dødelige.
som definisjon på WoD. Men vi kan ta denne til en annen tråd.

Og så det er sagt, kjør på Michael.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Svar med sitat
Gammel 26/01-2006, 00:04
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Hei hei hei! Sorry Kaare, va'kke meningen å virke som jeg furtet. Jeg ikke gjør ikke det altså. Jeg bare forteller hvilket grunnlag jeg la til grunn for å lage dette spillet. Er ikke lei meg for noe av kritikken. Men jeg vil gjerne prøve en gang til, fordi jeg ser en mulighet til å lage et ja, WOD for Norge. Er ikke så rart at jeg ønsker det - tross alt Vampire jeg har brent for de siste 12 åra. Men jeg vet at WODs system og spillbarhet har svakheter, men stemningen og ideologien bak er bra.

Tomas skrev:
Sitat:
Og så var det dette med å gjøre rollene så snille da! Jeg mener; de kan jo ikke for at de lokker menn ned i undergrunnen, for det er Bergkongen som tvinger dem! Pføy! For noe sludder! Hva er problemet med å la huldrene være vesener som driter i mennesker og deres merkelige moral, og kun bryr seg om menn de kan dra med seg. Hvorfor ikke fokusere på hva huldrene kan bruke mennene til, og la spillerne fråtse litt i det. At de trenger blodet deres blir liksom litt... forslitt.
Helt enig. Jeg tror spillet hadde hatt godt av litt mere brodd. Men jeg tror ikke jeg har sagt at hulder trenger blod, men jeg har sagt at Bergkongen trenger det. Blir liksom en annen sak.

Sitat:
Samtidig tror jeg også at det vil være klokt av Michael å anse dette spillet som fullført, og gå videre. Jeg syns ideen er flott, og har mye til overs for den. Det gjør også at jeg forstår de som gjerne ville se den bedre behandlet. Men jeg tror heller Michael skal smykke seg med et fullført spill, og finne nye ideer å bruke sine erfaringer på.
Joda. På en måte er jeg jo enig. Jeg vil likevel dille litt rundt med det og se om jeg faktisk kan få dette til det nivået jeg ønsker. Vi får sjå da vet du. Jeg vil gjerne være fornøyd med et produkt, og per i dag er jeg ikke fornøyd med dette spillet. Det var jeg heller ikke da jeg la det ut, men jeg ville uansett se hva slags oppmerksomhet spillet ville få.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 26/01-2006, 08:42
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Michael,
om Tomas hadde tatt sitt eget råd hadde han da fortsatt med Fabula?

Når det gjelder om Huldra trenger blod eller ei så er det et viktig spørsmål.
Om hun fanger folk for ellers blir Han sint så sier det noe helt annet enn at om hun fanger folk for si egen del.

Eller hva om hun fanger menn og gir dem til bergkongen for huldergull.

Kan du svare på de tre spørsmålene?
1. Hva skal spillet handle om?
2. Hva gjør rollene?
3. Hva gjør spillerene?

Svar med sitat
Gammel 26/01-2006, 12:17
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Joda, Tomas følger sitt eget råd han, og gjør det til gangs. Rådet heter egentlig Gjør deg ferdig! Slipp taket! Gå videre! Det betyr foreksempel at jeg ikke lenger skriver rollespillmoduler, ikke før jeg har penger til å trykke dem opp. Det betyr foreksempel at jeg nå skriver min første roman, og vet at den bli skrevet ferdig.

Litt av poenget med dette rådet er også å feire seg selv. Om du alltid skal dille litt mer med sakene dine, blir du aldri ferdig, og da får du heller aldri feiret fullførelsen av den bragden du har gjort. Det er en veldig dum måte å snyte seg selv på.

Bare så det er sagt: i dette spillet trenger Huldra blod. Det er blodet hun må gi til Bergkongen, ikke egentlig mennene. At hun trenger det fordi Bergkongen har slavebundet henne er bare vissvass som egentlig gjør spillet litt mer vissent. Skal spillet være slik vil jeg gjerne se hva huldra gjør om hun klarer å frigjøre seg? Blir hun liksom snill da? Pføy!!!

Jeg mener spillet er greit nok og ideen med å bruke huldra er god, men det er ikke så bra at du trenger dille mer med å bedre det. La det ligge og gå videre! Bare bestem deg for det, så har du nettopp fullført ditt første rollespill! Bedre enn det kan det ikke bli!

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:42.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia