Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 24/01-2006, 18:12
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 2 - "Inntil vi synker" diskusjon

Dette er nok også et spill som må prøves før det kan bedømmes ordentlig. Men leseopplevelsen er deilig, en melankolsk og lett resignert stemning av den typen denne forfatteren er så god til (hvis jeg ikke har gjettet heeeelt feil, men det tror jeg ikke).

Jeg liker spesielt godt det faktum at man kan gjøre hva man vil, men sluttresultatet blir slett ikke affektert. Øya går under, man kommer til å ende opp flytende i en liten drittbåt mens man prøver å gjette hva som har skjedd - noe man ikke hadde noen innflytelse over, og som heller ikke kommer til å affektere ens framtid. Kunne vært en grov svakhet, men her tipper det over i en eksistensialistisk vibb eller noe (hei, jeg har ordene med meg i dag) som jeg _tror_ kan funke flott i spill.
Gammel 25/01-2006, 00:06
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

"Ikke innflytelse over" og "ikke kommer til å affektere ens fremtid"!?

Dette stemmer dårlig med de to testspillene jeg var med på. Der ble alt avgjort i båten til slutt. I det ene tilfellet døde rollen min (tror jeg, om den ikke fikk motgiften i tide da...). I det andre tilfellet døde også rollen min, dratt ned i dypet av en annen rolle, etterlatende de to onde rollene i båten, høyst levende og i stand til å utføre nye mord...

Jeg konkluderer med at vi påvirket slutt resultatet, og at min rolles fremtid ble sterkt affektert av det som skjedde i båten.
Gammel 25/01-2006, 09:17
matthijs sin avatar
Medlem

Det er juks å uttale seg om spill man faktisk har spilt!!!

Neida. Men det er ikke alltid like lett å lese fra teksten hvordan spillopplevelsen vil bli. Stoler på at Tomas vet godt hva han snakker om her, siden han har prøvd det.

Men for å være helt ærlig: Det er litt dumt at spillene får såpass forskjellig utgangspunkt for bedømmelse. Ideelt sett skulle alle spillene vært testspilt av alle dommerne. Men nå blir det slik at enkelte spill blir bedømt bare på tekst, tørt og anonymt, mens andre blir bedømt av flere som vet hvem som har laget det - og har vært med på å testspille det.

Jeg har tatt anonymitetskriteriet såpass seriøst at jeg ikke har fortalt noen (unntatt noen på jobben, og Monica) om spillet mitt. Til neste år tror jeg heller vi skal la hele anonymiteten gå fyken; det har ikke funket som det skulle i år. Det har vært veldig lett å gjette hvem som har laget forskjellige spill.

Og nå viser det seg også at en del av filene er stemplet med navnene på de som har skrevet spillene.

Sist endret av matthijs; 25/01-2006 kl 09:25
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 09:53
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Syns anonymiteten funker fint jeg. Og jeg tror flere av spillene vil bli spiltestet, og så lenge de poster sine erfaringer her vil det hjelpe oss når vi stemmer.

Ja, egentlig så syns jeg hele konkurransen stinker av å være perfekt gjennomført... "and that makes my skin crawl..."
Gammel 25/01-2006, 10:39
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Ja det går an å finne ut hvem som har skrevet hva hvis man på død og liv skal være en sånn jævla Sherlock Holmes som deg, Matthijs.

Da jeg leste spillene kjente jeg til forfatteren bak to av dem, men resten gikk jeg til uten forutinntatte forventninger.

Men det kan hende at anonymitetsregelen har fler ulemper enn fordeler. Jeg synes kanskje at det har vært mindre diskusjoner om bidragene i år enn det var i fjor, og det er jo synd.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 11:07
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Håken
Ja det går an å finne ut hvem som har skrevet hva hvis man på død og liv skal være en sånn jævla Sherlock Holmes som deg, Matthijs.
Det er jo elementært, min kjære Lid. Hvis man, som jeg, bruker et par uker i forkant på å kartlegge deltagernes bevegelser og sedvaner, og ser dette i sammenheng med deres estetiske preferanser (som man kan utlede av innholdet i deres bokhyller, kjeller-reoler og lektyre under sengen), finner man raskt ut hvem som har skrevet hva.
Gammel 25/01-2006, 13:31
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs
Det er jo elementært, min kjære Lid. Hvis man, som jeg, bruker et par uker i forkant på å kartlegge deltagernes bevegelser og sedvaner, og ser dette i sammenheng med deres estetiske preferanser (som man kan utlede av innholdet i deres bokhyller, kjeller-reoler og lektyre under sengen), finner man raskt ut hvem som har skrevet hva.
Så, hvilket spill har jeg skrevet, da?

Uansett, beklager innskytelsen, skal lese igjennom alle bidragene i løpet av dagen eller morgendagen og poste en kommentar til selve spillet (og ikke bare Matthijs). Har tittet litt på "inntil vi synker", riktignok, og førsteinntrykket virker bra, gjennomført og spennende. I'll be back

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Svar med sitat
Gammel 25/01-2006, 13:34
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Snikende Tigger
Så, hvilket spill har jeg skrevet, da?
Er ikke du fra sørlandet, da?
Gammel 26/01-2006, 00:46
Njordi sin avatar
Njordi Njordi er offline
Medlem

At det ikke er umulig å finne ut hvem som har skrevet bidragene synes jeg ikke er noe problem. Jeg har ikke giddet å legge to fingre i kors for å finne ut av dette, og hvis noen er så nødne at de ikke greier å la være å snuse det opp så får det være på deres kappe.

Jeg mistenker hvem som har skrevet et par av spillene, men jeg ble overrasket over hvor usikker jeg er om de fleste av dem. Muligens kjenner jeg ikke kanidatene like godt som de kjenner hverandre (insestuøse, ego gratifiserende, rygg kløere der dere er)
Men faktisk har jeg problemer med å gjette Matthijs' bidrag også, (har litt sterkere hunch på OP sitt) så det kan være at jeg bare er dårlig til å gjette.
Men at jeg ikke vet hvem som står bak bidragene føler jeg har vært positivt for meg i vurderingen av dem. Så det så!

ARS SIMPLEX - Enkle Regler til Ars Magica
Svar med sitat
Gammel 26/01-2006, 07:48
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Njordi
(har litt sterkere hunch på OP sitt)
Hekje deltatt. Men jeg har prøvespilt Krutrøyk og Inntil vi synker. Begge er kickass. Særlig ellevill er jeg for Inntil vi synker. Anbefales alle varmt.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:16.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia