Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 3/02-2006, 01:05
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 2 - "Joker" diskusjon

Diskuter spillet "Joker" av Tomas H.V. Mørkrid her.

Forfatteren sendte ikke inn spillet i tide, så bidraget vil ikke være med som kandidat i R.I.S.K. Men spillet er skrevet til konkurransen, og vi vil gjerne høre deres mening.
Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain

Sist endret av Gorby; 4/02-2006 kl 02:47
Svar med sitat
Gammel 3/02-2006, 01:22
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 2 - "Joker" diskusjon

Eh... filen kommer opp som "ukjent filtype" når jeg klikker på den!? Og så står den oppført som "joker.rar" og det ser jo unektelig litt rart ut... syns jeg da
Gammel 3/02-2006, 01:28
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

.Rar er en pakket fil. Jeg tror du kan bruke winzip til å pakke det opp. Jeg tror Winzip støtter Rar formatet, WinRar støtter hvertfall .zip.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 3/02-2006, 01:41
Medlem

Greit! Fant ut av det. Ser at du har lagt ut den versjonen jeg sendte først, uten rettelser, så her kommer den viktigste rettelsen:

Markører og andre detaljer
Det er med en viss ergrelse jeg må erkjenne å ha begått visse forglemmelser. Deriblant har jeg glemt å nevne at De, kjære actør, og Deres medactører alle trenger en håndfull enkle markører til bruk i spillet.

De har sikkert, utfra Deres intelligente lesning av denne lille tekst, allerede fattet dette lille poeng, så det er unødvendig av meg å tilstå denne lille svakhet, men dog: et antall markører kan godt benyttes for å vise hvilken posisjon Deres character har i hierarkiet, og for å vise at kort som er til støtte for Deres character i hierarkiet og ellers, faktisk er knyttet til Dem.

Det er altså for simplissitetens skyld De bør finne frem et antall mynter, knapper, kamferdrops, tabletter eller lignende til benyttelse med dette spill.

Antall kort
Det kom også aldeles bort for meg at De burde informeres om det antall kort hver actør har til rådighet i begynnelsen av hver sesong.

Det kan De variere etter eget behag. Jeg vil anbefale at hver actør mottar 6 kort, om De har invitert de anbefalte 5-8 venner til dette spill. Dersom De er populær og inviterer flere enn åtte av deres venner til dette spill, jah, kanskje så mange som 15 gode venner, så vil jeg anbefale dem å gi hver actør 5 kort.

Ved å variere antall kort som benyttes i hver sesong, kan De selv påvirke hvor lang tid dette spill skal ta. Husk at kortene blandes og nye kort deles ut i begynnelsen av hver sesong i spillet, så antall kort har stor betydning.

Sesongen
Denne side må De gjerne multiplisere, ved å legge den i en multiplicationmachin, og således sikre et antall utgaver av den til bruk for Deres venner og medactører i spillet.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 3/02-2006 kl 01:43
Svar med sitat
Gammel 3/02-2006, 15:00
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Oi - et pent spill, med fargerik tekst og en flott stemning! Jeg håper å få lest det før HolmCon...

...men uansett håper jeg Auteuren finner Tid til en Presentasjon av dette, sitt distingverte og educative Verk for unge Adelsmenn og Damer, for sin underdanige Tjener Congressens Arrangør og Vert, samt hans ærverdige Gjester.
Gammel 3/02-2006, 15:52
Medlem

Auteuren er Deres ydmyke tjener, herr Arrancheur! Et educativt arranchement vil hensettes til Deres presumtivt beliggende gods ved Holmens Strand.

Det vil være oss en sann glede å anordne en sådan tilskikkelse!

(og takk for ros)
Gammel 3/02-2006, 16:30
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Har nettopp lest raskt gjennom. Jeg må si at det virkelig oser av stemning i fra dette fra a til å. Det er ikke en eneste pasasje som bryter ilusjonen. Jeg vil ikke en gang prøve å føre et lignende språkbruk, da jeg vet at det bare vil se klønete ut i kontrast til dette.

Det var to regel finesser jeg satte spesielt pris på: Hvordan få esset til å være kardinal, og seierskriteriet.

Som sagt har jeg nettopp lest gjennom det, så jeg har ikke fått bearbeidet det nok til at jeg tør komme med noen uttalelse om hvordan dette vil fungere i spill. Men magefølelsen min tilsier at det vil ta litt tid å sette seg helt inn i mekanikken (og jeg tror det er et par hull som en må bli enige om hvordan håndtere, men jeg har ikke en liste nå). Ellers virker det som om alt legger veldig opp til den stemningen spillet ønsker å gi. Jeg tror også at dersom alle har lest teksten skal det noe til å få brutt stemningen, da reglene virker til å bygge godt opp under denne.

Det som bekymrer meg mest med dette spillet er de potensielt lange periodene som ren tilskuer. I tillegg kommer spørsmålet om fargene er godt nok "balansert".

En del spørsmål jeg ikke la merke til at det var noe svar på i farten: hva om en charakter får tittelen til en figur med relasjoner til noen? Er det helt greit? Baserer du deg kun på høflig ærlighet når det er spørsmål om hemmelige kort overvinner overstiger en figurs kvalitet? Hva om en ikke har kløver i starten? Dersom en bruker "feil" farge til en aksjon, teller det da som -3, på samme måte som ved posisjonering? Kan en ha flere posisjoner samtidig? Eller mister man sin høye posisjon innen kirka når en får en bunnposisjon i hæren? Og går det i tilfelle an å ha to posisjoner innen samme område?

Ok, må løpe, fikk plutselig lyst på glamorøse klær med silkebroderier
Svar med sitat
Gammel 3/02-2006, 17:28
Medlem

Takk for tilbakemelding og gode ord om stemning!

Spørsmålene dine har vært fremme i bevisstheten min under skrivingen, men jeg har ikke tatt stilling til dem. Det er gode spørsmål og de må besvares. Inntil videre får de finne svar under spillingen.
Gammel 6/02-2006, 05:48
Medlem

Hurra for meg selv også! Selv om jeg ikke klarte fristen for konkurransen, er jeg svært fornøyd med å ha skrevet Joker! Hurra!

Utenfor konkurranse har jeg gitt meg selv et veldig fint poeng!
Gammel 16/02-2006, 23:19
Medlem

Til dere som vil teste Joker:
- Bruk en hel dag, eller minst åtte timer, spillet er og skal være langsomt.
- Ta dere tid til å lese reglene høyt før spillet starter (skift på å lese).
- Vær få spillere, fem-seks stykker.
- Kle dere gjerne i kostymer, eller i pene selskapsklær.
- Bruk kun ett av de fire hierarkiene.
- Merk hver figur i hierarkiet med en kortsuite (spa, hjerter, kløver eller ruter).
- Nå har hver figur sin yndlingssuite, som kan spilles uten minus på den. Alle andre suiter spilles med -3 mot den figuren. Dette erstatter suiten for hierarkiet.
- Husk å slappe av og bruke god tid.
- God spilling!

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
R.I.S.K. - Rollespill.nets intensive spillutviklings konkurranse Gorby Kontakt/ Kunngjøringer/ Annonser 16 4/11-2004 18:39

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:42.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia