Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 2/04-2006, 19:39
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Diskusjon av spillet "Inntil vi seirer..."

Denne tråden er til diskusjon av rollespillet Inntil vi seirer...

Du finner spillet i sin helhet på denne tråden.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 2/04-2006 kl 21:44
Svar med sitat
Gammel 2/04-2006, 20:02
Magnus Jakobsson sin avatar
Magnus Jakobsson Magnus Jakobsson er offline
Medlem

Standard Re: Diskusjon av spillet "Inntil vi seirer..."

Du synes kanskje dette er veldig morsomt , men om to år, når Rune myrder Johannes med terninger nettopp slik du har beskrevet - da kommer du ikke til å le!
Svar med sitat
Gammel 2/04-2006, 20:14
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Hei, jeg er helt uskyldig, har ingen planer om noe slikt, æresord

Tror det kunne være inspirerende å spille. Men igjen føler jeg at du misslykkes med å lage en ordentlig avslutningskrav på festen (Intill vi synker sin er utmerket). Til gjengjeld har du funnet en utmerket slutt på spillet!
Svar med sitat
Gammel 2/04-2006, 21:44
Medlem

Takk Rune, men hva mener du med "en ordentlig avslutningskrav på festen"?
Gammel 2/04-2006, 23:31
Medlem

Forresten: noen som kunne tenke seg å spillteste dette spillet en dag? F.eks. torsdag i syvtiden?
Gammel 3/04-2006, 11:17
Medlem

Nå, har lest gjennom spillet igjen, og syns det er ganske bra. Spillet er nok et bevis på at "Jakobsons metode" er et ypperlig rammeverk for små rollespill med fokus på samtaler. Det beste med den er at den gir rollespill som er lette å spille.

Jeg tror dette er en type rollespill som i større grad passer for alminnelige folk. Det er ikke så systemtett at det hindrer innlevelse, og er ikke avhengig av den ekstra innsatsen til en spilleder for å funke.

Jeg har skrevet tre rollespill inspirert av Inntil vi synker... siden RISK-konkurransen ble avsluttet. Det har fått meg til å se litt anderledes på rollespill, særlig i forhold til hva som får folk engasjert i dem eller ikke. Det har gått opp for meg at tradisjonelle rollespill er svært systemtunge, og at dette er en måte å spille på som får flertallet av mennesker til å melde seg ut. Jeg har for så vidt visst dette før også, men i mangel av et godt alternativ har jeg ikke sett det like klart før. Med disse nye spillene blir det tydelig at det finnes andre måter å engasjere folk på, i gode rollespill. Dette er såpass lovende at jeg har bestemt meg for å gjøre noe mer med det. Allerede har jeg planlagt å skrive flere spennende spill av samme type. Vi får se hvordan det går...
Gammel 3/04-2006, 21:00
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid
Takk Rune, men hva mener du med "en ordentlig avslutningskrav på festen"?
Jeg skrev i utgangspunktet et flammende slakteinnlegg av "intill vi synker". Dette var før omfanget av regelen "Hver kvelds samtale avsluttes så snart minst to roller har forlatt verandaen." gikk opp for meg. I mine øyne hever det standarden på "intill vi synker" som spill med flere faktorer. Det er derfor med en viss skuffelse jeg ser at diverse forsøk på å utnytte "spillmotoren" har oversett dette fundamentale poenget. Et utdrag fra posten jeg ikke fikk postet:

Sitat:
Opprinnelig postet av enrahim (upostet)
[...]En ting som gjør til at dette i stor grad blir et friform spill er at det ikke er noen regler som stiller noe som helst krav til hva som blir sagt. Til og med de tilsynelatende begrensning i tid (den aktuelle dagen), og rom(øya) er lett brytbare da den uttalt sier du kan beskrive hendelser som skjedde før en kom til øya. Spillet kan faktisk f.eks utmerket godt koke ned til at de forteller om sin felles hule-slakt-monster-vandring som de var på for et år siden sammen.
Denne kritikken, med mer, falt i grus på grunn av denne metoden for avslutning av kvelden. (Dette gir blant annet kontrollfølelse, medvirkningsrett, anti-diskriminerings-garantist). Hvis en skal bruke andre metoder for å avslutte en "omgang" må det dermed i tilfelle innføres nye ting for å ivare ta de nevnte interessene. Det er ikke blitt gjort her.

Sist endret av Enrahim; 3/04-2006 kl 21:00
Svar med sitat
Gammel 3/04-2006, 21:17
Medlem

Tja, Rune, er du sikker på at det er avgjørende? Jeg har skrevet to andre spill med lignende spillmotor, og opplever ikke at dette er et så avgjørende punkt som du vil ha det til.

I "Livets Høst" er det to spillere som må gi signal om avslutning av en samtale, men det vurderer jeg å endre, fordi det ikke virker helt knirkefritt i dette spillet.

I "Ingen fare, flyet styrter!" er det en spiller som avgjør når scenen avsluttes, og det funker helt fint i det spillet.

Dette får meg til å tro at din kritikk ikke holder i forhold til det spillpraksis viser. At det er viktig å ha en klar måte å avslutte hver samtale på, slik at spillet drives videre, er jeg likevel enig i. I dette spillet er det tilfelle. Når vinneren forlater pubbordet avsluttes samtalen med en siste kommentar fra hver av de andre. Jeg har ikke testet det, men regner med at det vil fungere bra.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 3/04-2006 kl 21:17
Svar med sitat
Gammel 3/04-2006, 23:38
Medlem

Det fungerer bra stort sett, men spillet blir vesentlig mindre robust i forhold til mindre funksjonelle grupper.
Svar med sitat
Gammel 4/04-2006, 02:01
Medlem

Eh... hvordan vet du dette, Rune?

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Å finne flyten som spilleder Tomas HV Mørkrid Rollespill generelt 33 15/02-2004 21:07
Mørkets frambrudd - diskusjon av spillet Sciurusaurus Rex Spillskaping 11 3/02-2004 23:07

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:53.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia