Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 10/11-2006, 00:43
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard RISK runde 3. Kanskje skal vi gjøre noe nytt?

Nå er det offisielt. RISK runde 3 vil komme over nyttår. Men hvordan vil RISK 2007 bli? Skal vi kjøre samme løpet som de to foregående konkurranser, eller skal vi mutere RISK til et nytt beist?

Jeg ble inspirert av Matthijs nye begeistring for danske kongressspill. Kanskje RISK skal omfavne denne tankegangen? Skriv et eventyr som er et spill i seg selv? Årets vinner "Inntil vi synker" kan jo sies å være det. Denne formen for rollespill smelter dessuten sammen brettspill og rollespill på en måte som gjør det mer tilgjengelig for den gemene hop.

Hva med å skrive det samme rollespillet? Jeg supplerer en tittel, og alle skriver sin variant av dette spillet? Det kan være interessant å se hvilke forksjellige tolkninger man ville fått.

Alle skriver deler av det samme rollespillet, slik det ble forsøkt med Okkupasjon?

Alle skriver hvert sitt tillegg til tidligere RISK bidrag? Mange av spillene har ikke fått mye oppmerksomhet etter at de ble sluppet. Kanskje dette vil gi spillene en renessanse?

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 10/11-2006, 07:04
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Standard Sv: RISK runde 3. Kanskje skal vi gjøre noe nytt?

Det synes jeg vi bør gjøre. Jeg synes alle forslagene bortsett fra å skrive hver sin del er gode. Hvis man skulle lage hver sin del av et spill kan man ende opp med noe som ikke er spillbart. Det vil undergrave hele konkurransens formål.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 10/11-2006, 07:27
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Jeg er redd du ekskluderer en liten del av forfatterskapet da.

Nemlig meg.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 10/11-2006, 07:56
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Hva mener du, Kaare?
Hva må til for å inkludere deg?
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 10/11-2006, 10:25
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Enig med Håken. Alt høres kult ut, bortsett fra det med å skrive deler av samme spill. Tente mest på de to første forslagene. "1 Eventyr-spill" og "Samme rollespill"
Svar med sitat
Gammel 10/11-2006, 10:45
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Jeg likte også "samme tittel, forskjellig spill" og "ett spill, ett eventyr". Spesielt den første, i grunnen.

Vil helst ikke lage tillegg til tidligere RISK-spill (man må sette seg inn i en annen, bindende spillfilosofi, og rent praktisk er det vanskelig å finne ut hvem som skal lage hva); og flere som lager spill sammen tror jeg ikke fører til noe bra

Vi bør nok ikke binde oss til noen spesiell tradisjon - selv om noen tidligere har lagd Forge-aktige ting, er det ikke noe krav, og det bør heller ikke være noe krav at vi skriver dansk

Men altså: Du lager en tittel, vi lager hvert vårt spill, det syns jeg virker kult nok. På den annen side syns jeg også det er kult at folk kan gjøre helt hvasomhelst. Det åpner mer for folk som ikke er helt klare for å bryne seg på rammer utenfra.
Gammel 10/11-2006, 17:03
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Det som jeg synes er kult med RISK er at det synes å utvikle ikke en Forge-tradisjon, dansk tradisjon eller liknende, men en norsk tradisjon. Dette er ting vi burde videreutvikle videre. Når det gjelder rollespill som eventyr, så burde det ikke ekskludere Kaare, for det finnes flere Forgeeksempler på eventyr som også er spill. Gleder meg allerede!

Sist endret av HOT; 10/11-2006 kl 17:03
Svar med sitat
Gammel 13/11-2006, 07:40
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Syns det er best å lage et rollespill innenfor en tidsfrist, slik det har vært gjort før. Om deltagerne vil lage et frittstående scenario eller et mer tradisjonelt rollespill syns jeg skal være opp til dem. Vi har sett nye spillskapere dukke opp i RISK før, og det vil jeg gjerne se mer av, så det er bra om konkurransen er så vid som mulig tematisk.

Altså: behold RISK som den er.
Gammel 13/11-2006, 07:42
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Vi kunne eventuelt gjøre noe mer ut av premier og utdelings-seremoni...
Gammel 13/11-2006, 09:58
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Enig med Tomas, og enig med Tomas: RISK-kriteriene funker egentlig helt bra som de er. Men det vi trenger, er:

- Mer feedback
- Mer oppmerksomhet

Etter alt oppstyret rundt Magnus Blablablakobsson som vant fjorårets pris bare fordi han fortjente det, er det enda mer fristende å forsøke å vinne i år.

Hva kan vi gjøre for å få mer spang! tjohei! baluba! rundt konkurransen? I fjor forsøkte vi å invitere media, men de dreit i det siden det bare var en prisutdeling og ikke en kåring (ingen nyhetsverdi). Kanskje vi skal ha en live kåringsseremoni? En høytlesning av uttalelser fra en jury av likemenn? Hvor alle skal forberede uttalelser til to spill hver, og så leser man dem høyt, og så stemmer man?

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste innlegg
Fredens Voktere: Mitt nyeste rollespillprosjekt! Exar Spillskaping 9 12/02-2004 22:58

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:32.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia