Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25/01-2007, 12:31
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 3 - Kåbbåi og indianere diskusjon

Denne omtalen er skrevet etter førsteinntrykket av spillheftet, uten å ha spilltestet og uten å ha lest den øvrige diskusjonen.

Gorby sier at han vil skrive et spill som tar spilleren tilbake til barndommens slagmarker. Ordet slagmarker, og gjentagelsen av referanser til f eks neseblod, peker videre mot at det er barndommens uskyldsblandede råskap han ønsker å ta for seg.

Denne tematikken vil han ikke bare vise, eller belyse, han vil sette spilleren i direkte kontakt med den, på samme måte som den som spiller Reisen til Månen (som han krediterer) på en måte blir barnet som fantaserer. Han benytter også det samme grepet som i dette spillet, ved å innføre flere nivåer av roller: man spiller noen som igjen spiller noe annet. Han jobber videre med dette ved å flytte tematikken over fra fireåringens fryd til seksåringens maktkamp, og ved å legge til mer mekanikk, med klare konkurranseelementer; konkurranse er jo igjen sentralt i tematikken.

Jeg forestiller meg imidlertid at spilleren av kåbbåi og indianere ikke vil oppleve seksåringen på samme uforbeholdne vis som spilleren av Reisen til Månen opplever fireåringen. Det er flere grunner til dette.

For det første blir jeg ikke umiddelbart engasjert av spillmekanikken i seg selv, med geografiske forflytninger, satsing av lekelystpoeng, bruk av trekk, terningkast, og beskrivelse av utfallet. Til å ha så mange elementer, blir alternativene man har, enkle å velge mellom. Å velge hvilke trekk man skal bruke er ikke et reellt valg: man velger selvfølgelig det høyeste. Å velge om man skal kjøpe positive trekk til seg, eller negative trekk til motstanderen er heller ikke noe valg: begge deler gir lik uttelling, men det sistnevnte er dyrere. Med forbehold om at jeg har oversett noe, tror jeg målsetningene man har med valgene sine koker ned til to: sørge for å få kjempe på hjemmebane, og satse mer enn motstanderen. Jeg tror denne mekanikken enden burde vært komprimert (slik at overflødige elementer ble skåret bort), eller komplisert (slik at overflødige elementer ble mer integrert.)

For det andre ser jeg få møtepunkter mellom spillmekanikk og tematikk. Spillmekanikken har en tydelig symbolikk: Ved å påføre motparten sosiale nederlag tar man fra dem lysten til å leke, men man øker samtidig sin egen motivasjon. Når jeg leser reglene (jeg vet ikke hvordan det ville vært i spill) får jeg imidlertid ingen opplevelse av den symbolikken. Ordet lekelyst blir ikke mer enn navnet på sjetongene. Dersom tingene mekanikkens variabler symboliserte, ble gjort til reelle størrelser i rollespilldelen av spillet, gjerne slik at det igjen virket tilbake på mekanikken, (altså, at det fantes ting man kunne gjøre i rollen som innvirket på lekelyst, ferdigheter, osv) ville den emosjonelle betydningen av elementene muligens bli koblet sterkere til den strategiske. Slik det er nå er rollespilldelen bare et sidefenomen til gamblingen om sjetonger. Først spiller man - deretter forteller man.

For det tredje er spillet presentert på en måte som jager vekk alle tilløp til barnet i meg. Det bruker voksne forklaringsmåter, og fører et voksent språk. Barnet i meg vil ikke høre om intensjoner og resolusjonsmekanismer; det vil høre om "det du har tenkt å gjøre," og "hvordan vi finner ut hvordan det gikk". En mer opplevelsesnær omskrivning av spillet, ville gitt ihvertfall meg mer av den samme lekelysten jeg umiddelbart fikk da jeg leste Reisen til Månen.

Når alt dette er sagt legger Gorbys Kåbbåi og indianere en interessant idé på bordet, et viktig tema også for voksne (for driver ikke vi med de samme maktkampene, med penere ord), og gode ambisjoner for påbygging av et spennende rollespillgrep. Som begynnelsen til noe er bidraget en ting å regne med.

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 25/01-2007 kl 12:31
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:50.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia