Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 22/01-2007, 04:57
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 3 - Poesi diskusjon

Diskuter spillet ”Poesi” av Tomas HV Mørkrid her

Jeg ber dere holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 22/01-2007, 13:29
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 3 - Poesi diskusjon

Poesi er et spill som består av antageligvis ganske bevisste grep, for å skape bestemte elementer av sosial omgang - relasjoner, tilknytning, prestisje, nederlag. En dimensjon av det evige, eksistensielle, emosjonelle, av poesiens kjennetegn, vil antageligvis også være tilstede i spillet. Tomas skaper i så fall en dynamikk mellom det nære og det store, ikke ulikt andre fra spill han har skrevet i det siste.

Forberedelser
Spillets forberedelser definerer ikke bare hva som skal skje, men knytter også, kortfattet og elegant, bånd mellom spillernes virkelighet, og spillets; ved at materielle omgivelser spesifiseres, at gjenstander (som glasset) gjøres til virkemidler, at stedet hvor det spilles er relevant for spillet, og, ikke minst, at sosiale fakta i spillernes virkelighet (vert - gjester) overføres til spillets. Alle disse grepene, og særlig det siste, bør bidra til å gjøre spillingen relevant for våre sosiale selv.

Navnet
Her spesifiseres det enda tydeligere at spilleren selv er utgangspunkt for rollen, men samtidig at spilleren ikke er rollen, og dynamikken mellom de to blir dermed forsterket.

Fargen
Dette avsnittet er merkelig og spennende, fordi jeg ikke helt skjønner hva det skal gjøre, men har en sterk følelse av at det har en hensikt; at det muligvis vil omkalfatre de sosiale relasjonene som finnes i rommet på forhånd, men samtidig bringe folk sammen som har i det minste en ting felles: oppfatningen av hva de ikke er.

Vil det at sosiale grenselinjer defineres utfra negativer, føre til større konfliktnivå i gruppa som sådan?

Diktene
Dette avsnittet inneholder de sterkeste virkemidlene i spillet, i hvert fall i forhold til de virkningene jeg forespeilte innledningsvis. Man skal ta stilling til to ting med diktene: Hvor fornøyd man er med dem (som knytter opp mot spørsmål om prestisje, nederlag, osv), og hva de betyr (som knytter opp mot det store og poetiske).

Det blir også interessant å se hvordan det blir å appropriere - gjøre til sine egne - dikt man ikke selv har skrevet.

Disse tingene minner forsåvidt litt om New Voices of Art, selv om rammene er litt andre; særlig fordi selve diktet settes i fokus likestilt med tankene rundt det.

I forhold til diktene, som utgjør resten av spillteksten, har jeg et spørsmål til spillskaperen: Bør den som har lyst til å prøve spillet lese diktene på forhånd, slik at man blir fortrolige med dem, eller bør man spare dem til selve spillingen, slik at de følelsene oppdagelsen av diktenes innhold skaper, blir overført til spillprosessen?

Start spillet
Til slutt presenteres selve spillprosedyren, som er enkel, med substansiell nok til å gi en stund med spilling. Virkemidler fra tidligere av forsterkes i avsnittet; f eks betydningen av materielle betingelser (glassene), og potensialet for gnisninger mellom rollepersonene og ambivalens i forhold til diktene.

Selve prosedyren er fin. Jeg liker særlig regelen med glasset, som gjør at spillerne ikke på noe tidspunkt verbalt behøver å gå over på noe metanivå, man trenger ikke si, i ord, at spillet bare er et spill.

Totalt er Poesi et tiltalende spill, vakkert i sin enkelhet og sin dybde, som jeg håper jeg får prøvd med det første.
Gammel 22/01-2007, 19:31
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Jeppsers jeppsers. Ser ut som et veldig bra og enkelt spill som trolig vil funke bra. Liker godt at systemet kun tar en side.

Minnet ikke så reint lite om laiven New Voices in Art, men en liten Matthijsfugl har hvisket meg i øret at Tomas hadde deltatt på nettopp denne før han kvitret hjem og skreiv spillet, så da er det kanskje ikke så rart.

Cleant og fint, om enn ikke overvettes originalt (i lys av det ovenstående). Tror det blir boller og brus å spille. Kjempefine dikt også. Stammer de fra Munnfullmåne?

Sist endret av Ole Peder Giæver; 22/01-2007 kl 19:46
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 09:14
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Takk!

Metoden sier at man skal lese diktene like før man starter. Det er i grunnen det beste, tror jeg.

Diktene er ikke hentet fra Munnfullmåne, men fra diverse uutgitte tekster.
Gammel 23/01-2007, 11:34
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Minnet veldig om New Voices, ja

Hm. Lurer fælt på hvordan dette vil være i spill. Bare en måte å finne det ut på. Dette spillet syns jeg er utrolig vanskelig å bedømme uten test. HolmCon.
Gammel 23/01-2007, 19:54
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Martin Bull Gudmundsen
Fargen
Dette avsnittet er merkelig og spennende, fordi jeg ikke helt skjønner hva det skal gjøre, men har en sterk følelse av at det har en hensikt; at det muligvis vil omkalfatre de sosiale relasjonene som finnes i rommet på forhånd, men samtidig bringe folk sammen som har i det minste en ting felles: oppfatningen av hva de ikke er.
Det blir kanskje mindre mystisk om jeg nevner det jeg glemte å skrive i teksten: at når man i hemmelighet har valgt fargen sin, skal alle avsløre den, og legge et ark i den fargen foran seg. På den måten er rollenes relasjoner opprettet, og man vet hvem man vil vise omsorg for og hvem man har lettere for å kritisere...

Tillegg; man leser et dikt om gangen, etter tur, med diskusjon av hvert dikt. Og så kan ingen, noen eller alle lese et dikt til.

Tillegg; etter den første diktrunden er det mulig å avslutte spillet når som helst. Når en spiller setter bort glasset sitt signaliserer han at han er klar for å avslutte spillet, men i tillegg signaliserer han at rollen er i ferd med å trøtne (for mye dikt, for mye diskusjon, for mye kritikk, for lite søvn...). Etterhvert som flere setter bort glasset sitt er det mulig stemningen blir litt flat, eller tung, eller negativ. Om man sitter igjen som den eneste med glasset sitt på bordet, og insisterer på å lese et dikt til, da er man kanskje en poet uten veldig gode sosiale antenner...

.
Gammel 23/01-2007, 23:30
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Den mystiske rollespillpoeten "T"...

Først og fremst må jeg si at de fleste av diktene var fornøyelige å lese bare som dikt, tatt ut av rollespillkonteksten.

Uansett er spillet et meget interessant spill. Likte godt farge ideen. Forstod tanken selv uten tillegget. Tillegget for å avslutte spillet gir en grei forklaring, riktignok.

Kan heller ikke se 100% for meg hvordan dette fungerer i praksis uten å spille de, men det burde oppstå morsomme situasjoner hvor man prøver å fremføre et dikt man ikke har skrevet selv med så stor innlevelse som mulig, men med en personlighet som ikke er ens egen... Ekstra gøy blir det selvsagt å kritisere dikt man egentlig liker - pga. personlighetsfargen og relasjoner man skaper i hodet. Eller enda bedre: Rose et dikt man finner dårlig... For øvrig interessant hvis det bare dukker opp én farge (eller stort sett bare en). Det kan forekomme. Forresten så kan man sikkert finne glede i å skrive egne dikt til spillet.

(Er diktsamlingen din stadig å få tak i, Tomas?)

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 23:47
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Det andre spillet jeg klarte å lese hele av tidligere i kveld (jeg sparte diktene i tilfelle jeg fikk spille det en gang.)

Jeg liker det, men synes det burde være flere farger til personligheter og også et mer innfløkt forholdssystem.

Jeg synes glassets funksjon i spillet er glimrende.
Gammel 24/01-2007, 13:27
Medlem

Munnfullmåne kan kjøpes av meg, eller lånes på biblioteket.

Flere farger? Nei, ikke når du har 3-6 spillere. Det blir for mye. Viktig at det oppstår noen vennskapelige relasjoner mellom rollene, som kan bli "allianser" i eventuelle konflikter...
Gammel 25/01-2007, 02:43
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Dette spillet vokste på meg etter at jeg hadde lest det. Mens jeg leste det virket det ikke særlig spillbart, men da jeg tenkte gjennom hvordan det ville være å spille det, kom ideene. På en eller annen måte minner dette meg veldig om Inntil vi synker. Diktene bytter ut hendelseskortene, og handlingen er i friform. Et av de sterkeste spillene denne runden. Gratulerer Tomas med første leverte bidrag til RISK(du har jo vært forsinka før)

Firetop Mountain
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:30.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia