Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 22/01-2007, 23:09
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 3 - Syremose diskusjon

Vel, man agerer som noen andre enn seg selv (rolle), og man gjør det etter regler (spill), så en definisjon av det som ikke-rollespill vil måtte betraktes som høyst personlig.
Gammel 22/01-2007, 23:11
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Martin Bull Gudmundsen Vis post
Vel, man agerer som noen andre enn seg selv (rolle), og man gjør det etter regler (spill), så en definisjon av det som ikke-rollespill vil måtte betraktes som høyst personlig.
Noe jeg da også påpeker at den er.
Gammel 22/01-2007, 23:19
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Vel, hva du personlig synes om spillet kan jeg vanskelig si noe fra eller til på.

(men jeg kan utfordre deg til å prøve det, en gang)
Gammel 22/01-2007, 23:25
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Martin Bull Gudmundsen Vis post
Vel, hva du personlig synes om spillet kan jeg vanskelig si noe fra eller til på.

(men jeg kan utfordre deg til å prøve det, en gang)
Jeg har gjort mange ting som ligner vedig faktisk. Har drevet med teater i flere år og gått dramalinja på videregående, og Syremose ligner til forveksling på en rekke forskjellige drama-øvelser jeg har gjoennomført opp gjennom årene.
Det er for øvrig en annen av grunnene til at jeg ikke klarer å tenke på Syremose som et rollespill.
Gammel 23/01-2007, 06:02
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Johnatan Walton (Push, 1001) kommenterte engang at han kunne få folk til å spille hva som helst bare han kalte det rollespill. For meg sklir dette spillet inn i den sjangeren.
Veldig mye mer enn rollespill faller inn i den "sjangeren". Et effektivt spill trekker på en spesiell struktur, en rekke koder vi alle er mer eller mindre bevisste på. Med en presentasjon som benytter de riktige kodene vil de som har akseptert å delta i "leken" vanligvis gjennomføre spillet. Ofte uten å tenke noe videre over rammene de handler innenfor. De kan ende opp med å utvise adferd de aldri ville kommet i nærheten av i andre sammenhenger.

Å kalle noe rollespill er del av en slik kode, og for enkelte er det kanskje nok til å få dem til å gjøre et forsøk på å følge reglene. Men informasjon beveger seg både i og mellom linjene, i tale, kroppspråk og i implikasjoner innenfor en gruppe. Om innholdet ikke kom særlig godt fram, var "syremose" ihvertfall en øvelse i effektiv overtaling. Det trenger spillskapere å lykkes i for å få noe av sin visjon til å overleve møtet med spillerne. Om spillere viser seg like velvillige uten spillskaperen tilstede gjenstår å se...

Og nå: Bavarisk brannøvelse!
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 09:32
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Temple Vis post
Men spilet handler jo ikke om noe. Det skjer ingenting. ... Det er ikke en fortelling, ikke noen form for dramaturgi overhodet, ikke noen roller å identifisere seg med eller portrettere..
Hm... har du rett i dette? Jeg tror ikke det. Jeg tror du tar feil når du sier at dette spillet ikke handler om noe. Det handler om livets poesi, om sanselighet og lekens frigjørende absurditet, om...

Du kan sammenligne det med poesi. Selv om et dikt ikke forteller en historie, og ikke har en hovedperson, kan det være sterk litteratur.

Men for å fortsette:

Ingen fortelling? Ingen dramaturgi? Ingen roller? Ikke det?

Du gjør den vanlige feilen å forveksle spillteksten for spillet, tror jeg. Dersom du setter deg på gulvet sammen med syv andre, og kaster ballongen opp i lufta og begynner å snakke om hvor fin din opplevelse av den er, vil det forundre meg om ikke din skapende fantasi kommer til å bli utfordret. Du vil vite at det er et spill, så du vil ikke føle deg bundet av virkeligheten, og samtidig vil du bli inspirert av spillvirkeligheten, og det vil være med å skape en rolle for deg i spillet. I dette spillet skapes rollen underveis, som en intuitiv del av spillet. Så enkelt er det.

Gjentagelsen av ballongkastingen gir en ganske enkel og rytmisk dramaturgi, sammen med klokka og den økende nærheten. At spillerne gang etter gang skal "konkurrere" med/mot hverandre om opplevelsen av ballongens sveving, gir et drama som vil utvikle seg. Men dramaet vil utvikle seg i en "konkurranse" med andre premisser og andre temaer enn vi er vant til. Venn deg til det, Skjalg.

Når vi har et drama i utvikling, og en konkurranse, som skal ende med at alle ligger i en haug på gulvet og blir helemuu, da har vi jo en enkel fortelling. Det eneste som skiller denne fortellingen fra andre rollespill, er at den spilles ut med konsekvensen i den fysiske virkeligheten. Dette er spillets skjønnhet, Skjalg, og det er hva som gjør meg rørt over dette spillet; fordi det så tydelig makter å overføre helemuu til en slik fysisk virkelighet.

Dette er et utfordrende formeksperiment, ja, og det tøyer grensene for rollespillet. Akkurat det er bra! Jeg foreslår at du Skjalg, og andre som er opptatt av å definere hva som er og ikke er rollespill, åpner opp for at hver enkelt spillskapers definisjon av sitt eget verk er bestemmende. Sier Matthijs at dette er et rollespill, har han både rett i det, og rett til å gjøre det, og han har rett til å forvente at du og jeg aksepterer det.

Og så kan du Skjalg, heller befatte deg med hva slags type rollespill dette er. Om det ikke er din type rollespill, så er det helt greit. Men jeg vil anbefale deg å prøve det før du bestemmer at det ikke passer...

.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 23/01-2007 kl 09:36 Begrunnelse: Feilstavet "absurditet" (sukk)
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 09:41
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Hvis jeg hadde ringt Anders og spurt om han ville være med meg og noen andre på å ligge i en haug på gulvet og nynne litt, tror jeg nok han plutselig ville funnet ut han måtte ta oppvasken eller skrive en viktig artikkel.

Jeg har ikke noe behov overhodet for å forsvare hvorvidt dette er et rollespill eller ikke - jeg hadde ikke engang vurdert problemstillingen før jeg så den her. Emmm, jeg driter litt i det, faktisk

Different folks, different strokes er nok veldig riktig. Dette spillet er ikke for alle i utgangspunktet; og avhengig av hvor klart man har definert seg selv og sin personlige smak, vil mange aldri komme til å prøve det. Med det mener jeg at mange, på de fleste felter i livet, har gjort seg opp en mening om hva de liker og ikke liker, hva som er verd å gjøre og ikke verd å gjøre, og ikke gidder å ta flere utfordringer på det, selv om de slett ikke har prøvd alt. Selv er jeg også forgubbet på en del områder. Men ikke på rollespill.
Gammel 23/01-2007, 11:18
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Det er her jeg synes teori kommer så fint inn. Fordi selv om jeg aldri ville ligget på gulvet og nynnet som en del av rollespillopplevelsen jeg er på jakt etter kan jeg se at spillet i all sin enkelhet er godt skrevet.

Det har regler selv om disse er få og langt i mellom, men noe annet ville ikke passet inn her.

Teksten er enkel uten å bli banal og setter sinnstemningen der hvor den skal være, i Muu.

Lager det en dramatisk historie med konflikt?
Nei, men nå er jo ikke det poenget.

Så syremose er ett fint og velskapt lite spill, men det er helt og holdent verdiløst for meg*. Uansett hvor fin poesi det skaper.

* men det visste du vel allerede Matthijs.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.

Sist endret av Kaare Berg; 23/01-2007 kl 11:22
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 11:26
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Kaare, I love you. Kunne ikke håpet på en bedre mini-analyse av spillet mitt, og det er så utrolig bra (og det mener jeg seriøst) at du klarer å skille personlig smak fra spillvurdering.

Sist endret av matthijs; 23/01-2007 kl 11:26
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 16:03
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Må si meg enig i mye av det som sies her. Alt egentlig, bare samle det sammen i en stor smørje og si "sånn!". Ok, det meste hvert fall...

Sånn rent teknisk oppnår jo spillet det som er meningen; å skape en viss stemning. Det er enkelt skrevet, og vil mest sannsynlig få fram en latter av leseren (enten fordi det er koselig, dumt, eller dum-koselig.. Eller noe).

Derimot forutsetter spillet at man har en minimal idé om hva Muu er (selv om det er lett å trekke slutningen "empatisk skapning som føler og er glad"). Det forutsetter også at man er villig til å ende opp i en haug på gulvet - som flere har påpekt tidligere. Hvorvidt man vil skape noen dype roller eller konflikter er diskuterbart og tydeligvis avgjort til spillerne selv.

Når det er sagt, er ikke dette noe jeg kan tenke meg i nær fremtid - hvis man ikke vil sitere Tomas, da:
Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid
Mr. Happy Loveshine vil jeg spille med bare jenter
Bare bytt ut rollespillets navn...

Sist, men ikke minst: Når jeg leser om ballongen og hele konseptet med den, kan jeg ikke la vær å analysere den dypere meningen med hele spillet. Da mener jeg på samme måte som man har tolket the Beatles' "Lucy in the Sky with Diamonds"... Syremose sier liksom sitt

Nuff said. Sjarmerende, men når ikke helt til topps.

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:15.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia