Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 22/01-2007, 05:03
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 3 - Skjebnesystemet diskusjon

Diskuter spillet”Skjebnesystemet” av Sigmund Marius Nilssen her

Jeg ber dere holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 19:25
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 3 - Skjebnesystemet diskusjon

Jeg likte innledningen på dette spillet, med byggingen av roller.

Men så kommer et dårlig skrevet kapittel om spillflyt, som virker altfor klumsete og kantete. Finner flere oppsett der som jeg tviler på skaper god praksis, og da faller det sammen.

Og så kommer konfliktsystemet, som er et forferdelig mas om skjebne poeng og satsninger og annet dill, og det roter til spillet for meg. Jeg sitter igjen med spørsmålet om dette vil gjøre noe bra for meg, og svaret virker veldig uklart. Og i slike tilfeller kommer tvilen meg selv til gode: jeg gidder ikke teste spillet.

Etterskriftet om spilltestingen forteller meg omtrent det jeg tror etter å ha lest spillet: at det ikke fungerer helt. Det er et spill som krever mye godvilje og klokskap fra spillernes side for å funke, og da kan det like gjerne gjøres enklere...

.
Gammel 23/01-2007, 20:05
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Dette spillet har en grei sentral idé, men den er uutviklet og presentert på en merkelig måte. Reglene er en blanding av detaljerte tips for nybegynnere (av typen "ikke beskriv ting rollene ikke kan se") og abstraksjoner man bare forstår etter en del spilling (oppdeling i kampanjer/scenarier/scener osv). Veldig mye tekst, skrevet på en såpass abstrakt måte at det ikke leder leseren inn til spillets kjerne, eller gir noe godt inntrykk av hvordan det skal spilles.
Gammel 25/01-2007, 02:20
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Jeg sitter igjen med følelsen av at dette spillet er bra, men at jeg ikke har forstått det ordentlig. Det blir litt for mye regler uten eksempler. Jeg elsker tilstander-delen. En veldig fin metode. Jeg tror dette spillet hadde hatt nytte av en klarere tekst. Synd også at spillet ikke er balansert slik at det tar høyde for høy satsing av skjebne. Jeg kunne gjerne tenkt meg å teste det, men jeg tror ikke jeg er i stand til å fatte spillet ut ifra spillteksten.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 28/01-2007, 18:55
Exar Exar er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorby Vis post
Jeg kunne gjerne tenkt meg å teste det, men jeg tror ikke jeg er i stand til å fatte spillet ut ifra spillteksten.
Jeg vurderer å invitere til en spilling med Skjebnesystemet, men har to store problemer:
A: Jeg har ingen steder å ha det
B: Jeg har ikke tid akkurat nå
Uansett vil det ikke bli gjort før etter at konkurransen er over.

Forøvrig vil jeg bare si meg enig i all kritikk av spillet som er kommet til nå. Sånn går det når man jobber overtid hver eneste dag i RISK-uka.
Gammel 29/01-2007, 14:04
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Dette er nok mer enn mange av de andre bidragene et spill jeg må spill før jeg egentlig forstår det, i det minste fullt ut; det har en del dynamikk jeg tror vil være vanskelig for meg å forutsi.

Ved gjennomlesning fikk jeg først inntrykk av at skjebnesystemet var en remake av GURPS, bare mindre smidig; med sitt sikte på generisk, relativt realistisk spill. Og jeg lurte, hvorfor spiller jeg ikke heller GURPS. En del elementer virket også direkte meningsløse for meg. Når jeg kom til selve skjebnesystemet falt imidlertid en god del brikker på plass. Som kombinasjon av velutprøvd, gurpslignende mekanikk og ideen med å investere i innflytelse over scener, tror jeg spillet kan bli ganske interessant.

Mekanikken vil man antageligvis kunne slanke en del; seks grunnattributter virker for eksempel litt i meste laget i hvert fall for min smak. Om regelen for tilstander har noen betydning, må spilling vise. Presentasjonen kunne også vært bedre. Jeg hadde store problemer med å forstå mer enn de grove trekkene i skjebnepoeng-satsingen. Det er noe med at den som satser høyest vinner handlingen men gir fra seg en del brikker, mens den som taper handlingen kan velge å høyne innsatsen, men i den nøyaktige beskrivelsen snubler forfatteren litt i ordene handler og hindrer, som ligner hverandre veldig. I spillflyt-kapittelet savner jeg også mer oppmerksomhet til scenariedelen.

Skjebnesystemet kombinerer sin konkurransepregede mekanikk med et relativt fritt rom for kreativitet; både spillere og spilledere har en definisjonsmakt såpass stor at om de velger å bruke den, blir de fininnstilte balansene i den mekaniske delen av spillet, temmelig irrelevante. Spillskaperen har allerede oppdaget noe av dette og gjør rede for det i en spilltestrapport, men har ikke tatt konsekvensene av det i selve spillet. Utover dette er det som sagt vanskelig å forutsi hvordan spillet vil fungere i praksis.

Oppsummeringsvis er altså ideen god, men den kunne vært mer gjennomarbeidet.

(Kommentaren er skrevet før jeg har lest de andre kommentarene.)

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 29/01-2007 kl 14:07
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 12:26.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia