Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 22/01-2007, 05:05
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 3 - Terrustor diskusjon

Diskuter spillet”Terrustor” av Øivind Stengrundet her

Jeg ber dere holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 20:04
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 3 - Terrustor diskusjon

+ innledningen vekker godfølelsen jeg hadde da jeg første gang møtte rollespill
+ klart konsept: man spiller vandrer, og sånn er det.
+ kjempeenkle, old-school regler
+ velskrevet

Spillet er ikke særlig originalt, likevel blir jeg blid av å lese det, fordi det gir meg den gamle godfølelsen nevnt over. Hovedpotensialet jeg ser ved spillet er egentlig settingen, samt et enkelt regelsystem (dersom dette er slitesterkt. Jeg ser en viss fare for munchkinpotensiale, men er ikke matte nok i hodet til å se for meg hvordan dette vil virke uten å teste spillet). I forhold til settingen ville jeg lagt mer arbeid i å fortelle spilleder hvordan han kan lage sine egne øyer, og sørge for skikkelig støtte til den typen verdensbygging jeg selv syntes var stor stas da jeg var yngre. Her ser jeg for meg side opp og siden ned med kule ideer til hvordan man kan bygge øyer med unike konsepter og gi råd om å binde disse sammen til øynasjoner, handelsimperier, lovløse grupperinger, etc.

Magistormene er også en kul idé. Lurt å legge settingen til rett før en slik storm.

For meg virker dhrallene dårlig utnyttet. Kult med ikkeklassiske fantasyraser, men dhrallene er på en måte bare som dummere mennesker?

”Vandrere” er et tøft konsept, bare navnet i seg selv er kult, men du sier alt for lite om hva de driver med. Hvorfor vandrer de, og hvor skal de? Hvordan er samkvemmet ulike vandrere imellom? Vandrer de mellom øyer? Hvor viktig er eventyr til havs i settingen?

I det hele tatt: happydays og gode vibber, ikke særlig originalt system og en fantasieggende setting med potensiale til å bli dritkul hvis man bygger ut og opp om dens sterke sider.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 23/01-2007 kl 21:32
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 20:11
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Et helt greit og fint lite spill, som av en eller annen grunn får meg til å tenke på Fighting Fantasy. Grunnleggende intro-nivå-spill, liksom. MEN: Da burde eventyret hatt mye klarere retningslinjer for en begynnende spilleder. Som det står nå, er det et spill for en erfaren SL og en gruppe nybegynnende spillere.

Positivt inntrykk.
Gammel 23/01-2007, 22:07
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Første tanke: Terrustor? En slags parodi på terrorisme og amerikanisering?

Andre tanke: Hva er greia med det doble-ansikt-hue?

Tredje tanke: Aha, planeten heter Terrustor, og vi er i en fantasy-setting.

Som sådan ikke super originalt, som nevnt tidligere, men det er skrevet på en meget lettfattelig måte. Det gir en viss godstemning og lyst til å utforske planeten. Systemet virker bra. Jeg tror ikke nødvendigvis det kan føre til direkte "munchkin", men kanskje litt ensretting - Fristende med én høy egenskap, og to litt lave, eller to høye og en lav. Men det blir mest spekulasjoner. Ellers er det et meget enkelt, men ikke super-inovativt, system som de fleste burde fatte.

Likte også dette vandrer-konseptet, og det var nok også grunnen til at jeg egentlig ble litt skuffet over at planeten hovedsaklig var hav, ikke land... Da er det meget relativt hva som er en "vandrer"... Skulle ønsket det var mer landmasse.

Forøvrig positivt med en vri på fantasy-raser. Synes også at dhrallene kunne vært litt mer utnyttet litt til (rent spill-teknisk altså - ikke i settingen). Eventuelt kunne man beskrevet litt nøyere hva slags andre skapninger med "intelligens" som finnes, istedet for å nevne noen få og anta at man kjenner resten - selv om dette er en grei nok løsning.

Sitter også igjen med et positivt inntrykk som slettes ikke er så altfor gale.

Forøvrig ble forsiden mer forståelig når du leste spillet. Samspillet mennesker-dhrallene er interessant. Det er forøvrig også magistormene.

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 22:09
Medlem

Jeg fikk en ide om en slags ganske streng struktur der man for eksempel besøker en ny øy hver spilling, og at det er visse klart definerte føringer for interaksjonen med øyene og byggingen av dem. Men da nærmer vi oss muligens forgeland igjen.

Tror jeg som yngre spiller (og sikkert også i dag) kunne hatt mye glede av å sitte og pusle frem mine egne øyer hvis spillet ga klare og inspirerende føringer for det.
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 22:11
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

I over 2 år har jeg puslet med et rollespill, norsk og enkelt, som kunne brukes sammen med barn og brukes som en introduksjon til rollespill. Farget av min bakgrunn fra spill som AD&D og Rolemaster, satset jeg høyt på å ha med alt mulig, om enn på et enkelt nivå. Jeg er ennå ikke ferdig.

Derfor tenkte jeg nå som så: Hvor lite kan et rollespill inneholde, men samtidig være "fullt brukbart", og kan jeg i såfall skrive det i løpet av 2-3 kvelder? Jeg synes egentlig jeg lykkes greit nok med målsettingen min. MEN: Det beste jeg fikk ut av det, var at jeg fikk en ide å jobbe videre med. Tankene spinner allerede rundt hva jeg kan gjøre ut av dette systemet, nå som grunnsteinene er på plass:

- VÅPENFERDIGHET skifter navn til TEKNISK FERDIGHET, for å tone ned betydningen av kamp, og samtidig skape muligheten for å bruke systemet også i mer moderne settinger.
- Settingen må jobbes mye med. Ole Peder stiller en del gode spørsmål, som jeg kommer til å ta fatt på etter hvert.
- Dhrallene må beskrives bedre. Nei, Ole Peder, de er ikke "dumme mennesker". De er heller en likestilt rase intellektmessig, men ikke statusmessig. Tenk litt Sørstatene for Lincoln fikk ryddet opp. Synes dette kan skape en del gode utgangspunkter for eventyr: Hva om menneskedatteren forelsker seg i en dhrallesønn? Et menneske blir funnet drept midt i de frigjorte dhrallenes nabostrøk, klarer byvakten å løse drapet uten å la fordommer prege etterforskningen? Osv.
- Metodiske grep må inn i teksten, eksempler må på plass, og tips til spillederen (og kanskje spillerne) må inn.
- En mal for eventyr som gir spillederen nok informasjon til å kjøre et godt eventyr, og samtidig nok frihet til å gjøre eventyret til sitt eget. (Hørte vi "gape over mye"?)

Puh, plutselig ble dette en designtråd. Beklager, ble bare litt ivrig her. Er litt fornøyd med meg selv, og da følger ofte det ene etter det andre...

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 22:17
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Andraax Vis post
VÅPENFERDIGHET skifter navn til TEKNISK FERDIGHET, for å tone ned betydningen av kamp, og samtidig skape muligheten for å bruke systemet også i mer moderne settinger.
Jeg tror ikke generisk er veien å gå. Det er viktigere å se hvordan systemet kan bygge opp under spilling i nettopp Terrustor. Generiske systemer er laget før. Terrustorsystemet er det ikke.

Sitat:
- En mal for eventyr som gir spillederen nok informasjon til å kjøre et godt eventyr, og samtidig nok frihet til å gjøre eventyret til sitt eget. (Hørte vi "gape over mye"?)
'Øybygging' istedenfor 'verdensbygging'? Terrustor som en setting alle grupper skaper individuelt?

Sist endret av Ole Peder Giæver; 23/01-2007 kl 22:18
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 22:24
Andraax sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
'Øybygging' istedenfor 'verdensbygging'? Terrustor som en setting alle grupper skaper individuelt?
Dette er en spennende tanke. Rolemaster introduserte, gjennom Character&Campaign Law, en "mal" for design av fantasyverdener, selv om malen inkluderte såpass avanserte ting som klimasystemer og dets like. Tanken var god, men litt utilgjengelig for mannen i gata.

Men en mal, eller kanskje heller en smørbrødliste, på hvordan man skaper sin egen øy? Jeg liker det. Bare passe på å gi råd, ikke "ordre", og lage retningslinjene runde nok til at ikke alle øyene blir påfallende like... Hm... Nå får jeg snart ikke sove i natt...

Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 23:41
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Andraax Vis post
Dette er en spennende tanke. Rolemaster introduserte, gjennom Character&Campaign Law, en "mal" for design av fantasyverdener, selv om malen inkluderte såpass avanserte ting som klimasystemer og dets like. Tanken var god, men litt utilgjengelig for mannen i gata.

Men en mal, eller kanskje heller en smørbrødliste, på hvordan man skaper sin egen øy? Jeg liker det. Bare passe på å gi råd, ikke "ordre", og lage retningslinjene runde nok til at ikke alle øyene blir påfallende like... Hm... Nå får jeg snart ikke sove i natt...
Hvis du lager noe sånt lover jeg å spille.

(Campaign Law var en gang i tiden min våte drøm. Jeg følte det som å ha funnet mitt livs kjærlighet. Men hun er, som du sier, litt for vanskelig og bitchy til å bli livspartner. Det sympatiske og mer historiefokuserte Terrustor, derimot... se der er en tøs vi alle kunne lært å elske...)
Svar med sitat
Gammel 24/01-2007, 00:03
Andraax sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Hvis du lager noe sånt lover jeg å spille.
Da skal jeg lage noe sånt. Tror nok heller jeg oppretter en egen design-tråd på spillutviklingsforumet, der jeg kaster ut et utkast (sic) til diskusjon, før jeg setter det i stein.

Skal vi se: En mal, generelle tips, to-tre eksempel-øyer... Dette lukter snart som et eget tilleggshefte...

Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:18.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia