Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24/01-2007, 01:54
Magnus Jakobsson sin avatar
Magnus Jakobsson Magnus Jakobsson er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 3 - Terrustor diskusjon

Sitat:
Opprinnelig postet av Snikende Tigger Vis post
Likte også dette vandrer-konseptet, og det var nok også grunnen til at jeg egentlig ble litt skuffet over at planeten hovedsaklig var hav, ikke land... Da er det meget relativt hva som er en "vandrer"... Skulle ønsket det var mer landmasse.
"Vandrer" kan eventuelt være "seiler" (når Øivind nå likevel er i ferd med å redesigne). Kanskje kommunikasjon mellom øyene er svært uvanlig, og de eneste som bringer kunnskap, teknologi, handelsvarer og lignende er de mystiske seilerne - de er de eneste som kjenner havstrømmenes og vindenes hemmeligheter. Religiøse tabuer eller manglende kunnskap om forræderiske havstrømmer hindrer øybefolkningene om å dra fra land.

På den annen siden, da blir det vanskelig for dhrallene å spre seg fra øy til øy.

Svar med sitat
Gammel 24/01-2007, 08:58
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Veldig, veldig god idé å fokusere på øyer som avgrensede mini-scenarier.

Ikke vær redd for å gi relativt sterke føringer: Det er akkurat det man trenger som nybegynnende GM. I stedet for vage råd som "husk å ha med noen spennende NPCer", skriv heller "Du trenger én hovedmotstander, med slike og slike type trekk; og én hjelper for rollene, som de gjerne treffer slik og slik", for eksempel.

Senere, når folk har spilt Terrustor en del, er de klare for å lage sine egne ting, bøye reglene og bryte rammene. Men det er viktig å ha noen rammer på plass fra starten, ellers blir det vanskelig å være spilleder.
Gammel 24/01-2007, 11:10
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Det var egentlig litt kult å lese systemet. Jeg likte veldig godt dhrallene, og hvordan mennesket i sin historiske tilnærming slavebinder det første og beste folkeslaget de møter/(finner).

Systemet virker enkelt og greit, men jeg tror det kunne ha vært inndelt i 'klasser' som kriger, heks, jeger og gjøgler så spillerne slapp å fordele egenskapene selv.
Gammel 24/01-2007, 14:42
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Dette liker jeg, og det til tross for at jeg var skeptisk i utgangspunktet (Hvem trenger egentlig nok et fantasirollespill!?).

Det er kampfokusert, og det er greit.

Det har et enkelt oppsett for roller, og det er bra.

Det har et enkelt konfliktsystem, og det er fint.

Og det har en passe beskrevet verden, med kart. Fint!

Det beste er likevel dhrallene, som er så underkuet og unge som rase, og som er tjenere for menneskene. At det holder på å våkne en trang til selvstendighet og frihet hos dem legger opp til masse fine konflikter, og jeg føler at dette spillet gjør akkurat det på en veldig fin måte. Flott!

Alt i alt: flott levert!!!
Gammel 24/01-2007, 20:55
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Javisst! Enkel og klar grunnkonflikt er nok en ting som gjør dette til et ypperlig startspill.
Gammel 25/01-2007, 03:34
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Ja, dette spillet var en fryd å lese. Enkelt, velskrevet og klassisk. Jeg synes akkurat som Ole Peder at dette hadde vært ennå bedre dersom hvert scenarie hadde vært en ny øy. Kanskje denne øyen bør skapes av spillegruppen ved starten av eventyret. Hver spiller får lage: en by, en NPC, e.l.

Slik det står nå er det et flott spill uansett. Skulle du derimot fortsette å utvikle det ville jeg gjerne sett noen slike forandringer.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 25/01-2007, 12:19
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Jeg forstår ikke kommentarene om "nye øyer" i forbindelse med dette spillet. Det blir som å si at vi skal skape et nytt land og en ny konflikt til spillet for hver spilling. Sabla tungvint, om du spør meg, og hva i all verden har det med dette spillet å gjøre!?

Jeg stiller meg også litt undrende til kommentarer om "startspill" eller "rollespill for nybegynnere" som oftes gis, også til dette spillet. Det høres litt nedlatende ut, det virker ikke veldig relevant for rollespill generelt eller for dette spillet spesielt, og jeg skjønner ikke hvorfor det er så populært å tenke på disse "nybegynnerkvalitetene". Den eneste faktiske "nybegynnerkvaliteten" jeg kan komme på er den at vi alle har lekt rollelek når vi var barn, og den gjelder for alle rollespill. Så jeg sier bare Doh!

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 25/01-2007 kl 12:20
Svar med sitat
Gammel 25/01-2007, 20:23
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Jeg forstår ikke kommentarene om "nye øyer" i forbindelse med dette spillet. Det blir som å si at vi skal skape et nytt land og en ny konflikt til spillet for hver spilling. Sabla tungvint, om du spør meg, og hva i all verden har det med dette spillet å gjøre!?
Tja, hva skal man si. En pet peeve Martin har, som jeg har forståelse for, går ut på at man skal kommentere for å hjelpe folk å få til det de prøver, men at det er lite hjelpsomt å kommentere at man helst skulle sett at folk prøvde noe annet. Det er jo der omtrent ditt innspill ligger, og jeg er langt på vei enig. Men det var nå en ide jeg fikk da jeg leste gjennom spillet, som jeg synes virket kul (fordi jeg er veldig glad i verdensbygging og spillersettingmedskaping), og tenkte kunne passe godt inn på grunn av måten settingen er utformet. 'Sabla tungvint' tror jeg ikke det måtte vært, og jeg tror det kunne skapt en dynamisk setting spillerne var mer motivert for å utforske og utvikle, unik for hver spillgruppe.

So shoot me.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 25/01-2007 kl 20:25
Svar med sitat
Gammel 25/01-2007, 20:34
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Bang, du er død.

Å nei, feil tråd.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 25/01-2007, 20:38
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Terrustor er et relativt klassisk rollespill, men får plass på overraskende få sider; det som slår meg mest med spillet er dets enkelhet. Rollene er enkle å lage, konflikter er enkle å avgjøre, kamp krever bare en liten påbygning, og til og med magisystemet er svært håndterlig: Bestem deg for hva som skal skje, og gjør det. Jeg ville likt å være spilleder i dette spillet.

For at det enkle skal fungere, må hvert element være relevant, og spillets mekaniske kapitler fyller stort sette dette kriteriet. Et delvis unntaker rollekapittelet, hvor man bes ta stilling til opptil flere elementer som neppe blir relevant for spillet. (Jeg tror aldri jeg har opplevd at f eks øyenfarge, og knapt nok hårfarge, har spilt noen rolle under et rollespill, selv om det er relativt vanlig å inkludere det i rollemekkingskapitler.)

Settingen opplever jeg som mindre stram; disse kapitlene kunne dvelt mindre ved bakgrunn (kosmologi, meteorologi, dronningens personlige problemer osv), og brukt mer av plassen på slikt som umiddelbart angår de historiene rollepersonene vil oppleve. (Sånn apropos synes jeg det er litt rart at smakebitteksten beskriver en støvete slette, når stikkordet for planeten som sådan er hav.)

Det jeg (i motsetning, ser jeg når jeg leser de andre kommentarene, til alle andre) blir stående som mest skeptisk til er den andre rasen. Å ha flere raser virker nesten obligatorisk i en fantasiverden, samtidig som det ofte er overflødig; skal det være noen vits i ulike raser, må forskjellen mellom dem danne grunnlag for historier som umulig kunne vært fortalt, hvis aktørene var av samme art. Jeg ser ingen historier hos dhrallene som ikke kunne vært fortalt om mennesker i trelldom. (Er likheten i ordlyd tilfeldig?) En beskrivelse av klassemessige forskjeller som betinget av forskjeller i art (i motsetning til som betinget av makt), kan i verste fall være med å legitimere slike forskjeller. I beste fall gjør de trellene vanskeligere å identifisere seg med, og tanken på å spille i et samfunn med slaveri dermed tryggere.

Drager, kentaurer osv som nevnes i forbifarten virker også overflødige.

At rollene er vandrere er antagelig et godt - og eventyrgenerende - grep.

Eventyret har jeg ikke lest, siden jeg ikke kan utelukke at jeg vil spille det. Men et raskt overblikk ga inntrykk av at det var like komplett og enkelt som resten av spillet.

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 25/01-2007 kl 20:46
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:28.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia