Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 25/01-2007, 23:17
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 3 - Terrustor diskusjon

Sitat:
Opprinnelig postet av Martin Bull Gudmundsen Vis post
Jeg ser ingen historier hos dhrallene som ikke kunne vært fortalt om mennesker i trelldom. (Er likheten i ordlyd tilfeldig?)
Nei.

Grunnen til at jeg la inn en ekstra rase, bortsett fra obligatoriskheten du nevner, er frykt for å gi trell-mennesker trekk som kunne oppfattes som rasistiske tanker fra min side. Hva bestemmer om et menneske er trell? Hudfarge? Opphavsland? Økonomisk status(som bryter med det "frie" livet jeg har lagt opp til, der de fleste er selvforsynte, og penger ikke gir spesielt høy status)? Osv...

I tillegg syntes jeg det var spennende å "peke litt nese" til historien, og vise til hvordan mennesker nær sagt automatisk trellbinder nye "raser". Historien vår viser jo hva som skjedde når europeerne (og amerikanerne, ikke minst) oppdaget Afrika. Var det tilfeldig? Jeg er en stor fan av Tore Hansens bokserie "Skogland", som delvis tar for seg akkurat det samme temaet. Så, istedet for å gjøre det med en gruppe mennesker, skapte jeg en ny, ung rase, som er i ferd med riste av seg lenkene og rope om frihet.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 26/01-2007, 10:40
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Jeg syns løsningen med en ung rase er god, og veldig i tråd med fantasisjangerens konvensjoner.

Men det er ingen grunn til å frykte at et rollespill om rasisme eller rasister skulle dra navnet ditt ned i søla. Det er modig å skrive om slike temaer, og det er viktig. Lag et rollespill om hvordan negre eller kvinner kjemper/kjempet for like rettigheter, og du vil få sterke reaksjoner, men først og fremst fordi det er et tema som engasjerer.

Lag et rollespill om moderne rasisme, der spillerne får være pakistanere som søker jobb, og se hva slags reaksjoner det gir. Eller la spillerne ta rollene som undertrykkere; arbeidsgivere som søker folk de kan stole på...

Matthijs står foran mange av disse utfordringene i sitt/sine spill om Holocaust. Om han skal lykkes med sitt prosjekt er i høy grad avhengig av at han klarer å drive roller inn i konfliktene på en måte som aktualiserer dem for spillerne. Diskriminering, undertrykking og rasisme er brennheite temaer, de er veldig interessante for rollespill, og de må håndteres slik at det gjør vondt på en god måte.

Det kan være avgjørende å finne nøkler som lar spillerne ta roller som ikke er politisk korrekte etter moderne standard, og da kan det være et godt grep å lage en fantasikonflikt, med en fantasirase, slik at spillerne i større grad er frie til å gjøre de gale valgene (undertrykke, slå ned opprør, jage frihetshelter...).

Jeg har gjort det samme valget i Fabula, i mitt arbeid med orket ("Fredens Folk", Oriannas innfødte som ble fratatt sitt land og sin levestil av menneskene), men der er tematikken i langt større grad fokusert på de destruktive følgene historien har fått for orkets kultur og levekår. Det gjør at å spille orket i Fabulaens verden ikke handler om frihetskamp, men om selvforakt og hat.

Sist endret av Tomas HV Mørkrid; 26/01-2007 kl 10:46
Svar med sitat
Gammel 26/01-2007, 13:41
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

(Link til mer Orke-greier, Tomas?)
Gammel 26/01-2007, 23:38
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
(Link til mer Orke-greier, Tomas?)
http://groups.google.com/group/no.fr...f4ae313f1ac957

Svar med sitat
Gammel 28/01-2007, 07:59
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Se etter orket i Fabulaforumet. Har hentet ut stoffet i linken BT postet.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:07.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia