Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 22/01-2007, 05:06
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 3 - Thanks for the Memory diskusjon

Diskuter spillet”Thanks for the Memory” av Lasse Lundin her

Jeg ber dere holde dere til saklig kritikk

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 22/01-2007, 12:41
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 3 - Thanks for the Memory diskusjon

Thanks for the memory er et spill om viktige livshendelser - de som angivelig skal passere revy før man dør. Som tema er dette svært interessant; det finnes en del litteratur som antyder at viktige livshendelser er blant våre mest sentrale minner, og at historien disse tilsammen forteller, er grunnlaget for vår identitet. Måten livshendelser flettes sammen til historie på er i sin tur ganske lik måten de fleste historier flettes sammen på, og det gjør dette utgangspunktet for et spill interessant både i forhold til historiefortelling, som er en av Rollespillets drivkrefter, og i forhold til spillerens refleksjon rundt egen selvforståelse.

Spillets virkemidler bygger et stykke på vei opp rundt dette. Spillets sentrale grep er utklippskort med tekst som såvidt jeg forstår skal være styrende for utspillingen av scener, og scenene tilsvarer mange av de arketype livshendelsene i vår kultur: de sentrale, som bryllup og begravelse, og de mer perifere (men hvor sentrale hendelser likevel kan intreffe), som hyttetur og middagssselskap. Mer arbeid fra forfatterens side kunne antagelig gitt et bredere utvalg av slike hendelser. For mange hendelser vil likevel neppe være ønskelig, hvis spillets formål er å konsentrere seg om de få, viktige scenene.

Scenene styres også, ved hjelp av kort, av hvilke personer som er tilstede, og personene er rangert etter grad av tilknytning. Dette reflekterer hva som egentlig er viktige hendelser i livene våre: menneskene rundt oss, og særlig de nærmeste. Spillet tar imidlertid ikke høyde for at hvem som er våre nærmeste, forandrer seg i løpet av livet: I perioder vil fullt mulig f eks venner, og ikke minst kjæreste/ektefelle, innta en viktigere plass enn foreldre, søsken og avkom. En eller annen form for flyt mellom første- og andre-rollestatus kunne vært ønskelig.

Etter å ha presentert disse temmelig spennende rammene for spillet, sier spillteksten lite om hvordan det faktisk skal spilles. Hva innebærer det å spille en rolle, være seg hoved- eller birolle? Hva skjer i løpet av en scene, hva gjør rollene som bidrar til å skape en forestilling om det og det sentrale minnet? Spillet ser ut til å forutsette at brukeren allerede har nok erfaring med rollespill til å svare på disse spørsmålene. Problemene er at 1) ikke alle brukere har det (men det er selvsagt opp til spillskaperen å definere spillets målgruppe), og, mer vesentlig, 2) nettopp spørsmålene om hvordan roller spilles og scener drives frem er noen av de som spillskaperen bør besvare spesifikt for sitt eget spill slik at de skaper en felles bevegelse med spillets rammeverk, og leder brukerne mot spillets målsetninger.

Det trengs flere runder med uavhengige spilltestinger for å fortelle om spillet har en tendens til å bli spilt slik forfatteren vil; ut fra teksten alene er det vanskelig å forutsi.

Minnelederfunksjonen besvarer noen av spørsmålene om hvordan spillet skal spilles, men fremstår samtidig som delvis uklar, delvis unødvendig. Minnelederen skal, i følge spillteksten, være den som fyller ut tomrommene i kortenes føringer, igangsetter selve scenen, styrer det som skjer, og bestemmer når det skal avsluttes. På den ene siden er det lite spesifisert hvordan denne styringen skal foregå, på den andre siden er det maktpåliggende å spørre: Hva blir da igjen for de andre spillerne? Med så sterk styring fra minnelederens side, ser det ut til (selv om det igjen må spilltesting til for å være sikker) at det eneste spillerne gjør med sine roller, er å utagere et ferdigbestemt løp. Dette er tendenser mange rollespill går mot, men i "Thanks for the Memory", hvor nettopp det personlige i opplevelsen er poenget, vil det være en alvorlig mangel, hvis det viser seg at den som spiller hovedperson, ikke blir sittende som eier av scenen.

For meg fremstår altså spillet som ufullstendig. Dette er det også tatt høyde for på sistesiden. Det trekker i seg selv en smule ned. Man bør være forsiktig med å unnskylde det man har skapt, og man bør absolutt ikke gjøre det som en del av skaperverket. Barnet ditt må få stå litt på egne ben! RISK er en konkurranse med høyt tidspress, men det samme gjelder for alle deltagerne, og spillets målsetning er å lage et presentabelt produkt, ikke et utkast. Likevel kan, og bør, selvfølgelig RISK-spill utvikles videre, og det håper jeg forfatteren vil gjøre. Rammeverket - ideen, stedskortene, og de sentrale personene - peker mot et spill som vil handle om noe som er svært viktig for de fleste mennesker.
Gammel 23/01-2007, 16:17
Gomle sin avatar
Gomle Gomle er offline
Valgkomiteen

Takk for en fin analyse av spillet!

Jeg hadde i begynnelsen tenkt å ha 3 faser i spillet. En som gikk fra 5 - 20 år, en fra 20 - 50 år og en fra 50 - 80 år.

Med forskjellige kort og roller i hver fase kunne nok spillet fått en bedre flyt, men jeg valgte å gå bort fra dette.

Hadde nok vært på sin plass med flere eksempler osv. Tenkte egentlig ikke på de som ikke har spillt så mye slike rollespill når jeg skrev det. Synes selv det er vanskelig å skrive regler som andre skal lese og forstå.

Jeg så nå at jeg har glemt å legge ved "Minnekortene" til spillet. Er synd å levere et uferdig spill, men jeg mener alikevell det er mulig å spille det slik det er fremlagt.

MvH Lasse Lundin
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 17:33
Magnus Jakobsson sin avatar
Magnus Jakobsson Magnus Jakobsson er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gomle Vis post
Jeg så nå at jeg har glemt å legge ved "Minnekortene" til spillet. Er synd å levere et uferdig spill, men jeg mener alikevell det er mulig å spille det slik det er fremlagt.
Kunne du tenke deg å legge ut en link til disse i denne tråden/maile dem til meg/lignende? Jeg hadde tenkt å røverteste dette en gang før Holmcon. Det ser ut som om det fungerer uten minnekort, men det fungerer sikkert bedre med. Jeg synes spillet ser spennende ut, og har lyst til å prøve det.

Jeg tror Martin kan ha rett i at det kan funke vel så godt uten noen minneleder.

Jeg tror trekk-tilfeldige-lapper-grepet vil funke bedre her enn i Soga, ettersom du her har en kontekst å forholde deg til ("dette er viktige øyeblikk i en persons liv, som han gjenopplever i det han skal dø"). Dette spillet vil nok imidlertid også kunne hatt godt av bittelitt mer struktur. De to tingene jeg tror særlig kunne løftet spillet er dels noe som kunne skape sammenheng mellom minnene (skjønt det vil kanskje komme av seg selv?), og dels noe som kunne gi et tilfredsstillende avslutning på spillet. Nå regner vi bare med at rollen dør når siste mann er ferdig med å være hovedperson - det føles som om noe mangler.

Til sist: Jeg regner med at hovedpersonen er den samme i hvert minne selv om spillerne bytter på ham, men det står ikke noe sted i klartekst.

Sist endret av Magnus Jakobsson; 23/01-2007 kl 17:47
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 20:17
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Jeg klarte å glemme premisset for spillet etter en halv side, og leste resten av spillet uten helt å skjønne hvem det var som hadde alle disse minnene. Teksten minnet meg ikke på det heller; her trengs det mer føringer, innstikk i teksten, påminnelser om at "hei, du holder på å dø, fokuser på de gode minnene".

Et spill som nesten er en "sequel" til Livets Høst.

Har veldig lyst å spille spillet. En av de som ligger høyets på prøve-på-Holmcon-lista mi. Enkelt, følelsesladd.
Gammel 24/01-2007, 10:18
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

En forbannet kuul idè!!

Gjennomføringen mangler mye, føles det som for meg. Utilgjengelig tekst, som Mattheijs påpeker, kjedelige kort, mangel på forklaring hvorfor noen er førsteroller og andreroller. (Kunne ikke "bestevenn" også kvalifisert til førsterolle, f.eks?
Gammel 25/01-2007, 02:52
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Vi må få de minnekortene. De er vel ganske essensielle er de ikke?

Ellers enig med brorparten her. Glemte litt hva spillet handlet om mens jeg leste det. Jeg tror det derimot er et flott spill som vil skinne i en spilltest.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 25/01-2007, 11:08
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Jeg likte ikke dette spillet. Det er enkelt, ja, og det er en god grunn til å like det, men enkelheten er ikke god nok. Det tar opp et seriøst og godt tema, ja, og det er nok en grunn til å like det, men jeg føler ikke at temaet er godt nok ivaretatt i dette spillet.

Jeg sitter igjen med følelsen av at spillet er klønete skrevet, og klønete skrudd sammen. Synd å si det, så la meg forklare.

Klønete skrevet
De første par setningene er gode, og de underbygger spillets (engelske) tittel, men det følges ikke opp. Teksten faller raskt i kvalitet, og dermed slutter spillet å vekke min interesse. I og med at Lasse skriver så godt i innledningen, tror jeg han har startet med en sterk ide, men at han har tapt kampen mot utfordringene som ligger i spillets design, og dermed har han mistet kontakten med stoffet sitt. Som følge av det mangler spillteksten det gode fokuset.

Klønete skrudd sammen
- Det brukes en spilleder, og det er et klønete grep i et slikt spill. Det er fullstendig unødvendig. Oppgavene som tilskrives "minnelederen" kan lett løses på andre måter.

- Det settes opp regler for utdeling av roller, og reglene gjør faktisk at enkelte spillere kan bli sittende utenfor i mange sekvenser. Det er dumt.

- Designen "glemmer" fullstendig at spillet skal skape rollenes livsrevy, og skaper noe jeg tviler på vil oppleves som et kraftfullt og levende tilbakeblikk på et liv. Revyen burde settes opp med virkemidler som var mindre i veien, og som i langt større grad legger opp til en intens og revyaktig fremdrift. Hvorfor ikke la det hele foregå på ei revyscene!? Med hovedrollen både som deltager og eneste tilskuer!? Det kunne rett og slett blitt et både morsomt og forløsende grep! Et forslag bare, selvsagt, men jeg mener altså at de forløsende grepene mangler her.

MEN jeg liker det faktum at Lasse gyver løs på et så tøft tema. Akkurat det liker jeg veldig godt! Jeg håper denne kritikken er begripelig for ham, og kanskje gir ham noen nye tanker rundt spillskapingen.

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs
Et spill som nesten er en "sequel" til Livets Høst.
Veldig vanskelig å lese dette spillet uten å tenke på Livets Høst, ja, men det er langt fra noen "sequel" til det spillet. Spillene har kun tema felles. Livets Høst har stått sin prøve. Jeg tar det med til Holmcon (om noen er lei av å høre om det, og vil spille det).

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 13:28.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia