Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 22/01-2007, 05:11
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 3 - Hoffballet diskusjon

Diskuter spillet”Hoffballet” av Øivind Stengrundet her

Jeg ber dere holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 22/01-2007, 11:09
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 3 - Hoffballet diskusjon

Dette var en morsom ide, men jeg skulle så gjerne sett den utviklet som noe mer enn et selskapsspill, for eksempel et skikkelig rollespill.

Mener altså at det er for lite her som hjelper spillerne med å spille roller, og jeg tror spillet ville ha mye mer å by på om rollene fikk ett eller to personlighetstrekk (stolt, kald, følsom, ett eller annet...). Eller kanskje er det noe annet som mangler...

Men noe mangler!
Gammel 22/01-2007, 18:44
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Tja, jeg vet ikke om det egentlig trengs mer jeg. Beskrivelsen av miljøet på første side gir et godt bilde av hvordan ting henger sammen. Jeg tror det ville blitt ganske ufokusert hvis man hadde blandet inn flere elementer.

Jeg liker at det føles som et selskapspill; og man kan jo lure om egentlig mafia og kortskalle er rollespill. Vi er bare ikke vant til å se på dem som slike.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 22/01-2007, 21:04
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorby Vis post
Jeg liker at det føles som et selskapspill; og man kan jo lure om egentlig mafia og kortskalle er rollespill. Vi er bare ikke vant til å se på dem som slike.
Det er et godt poeng. Man kan tildeles roller i f.eks. mafia uten at man av den grunn kaller det et rollespill slik som de fleste her er vant med. (Forøvrig er det upraktisk med roller i mafia, mye lettere å mistolke signaler når alle er inne i en rolle som man beskriver før mafia o.a. oppgaver blir fordelt).

Jeg liker også tanken på at spillet egentlig er en selskapslek, men at man har satt en viss stemning som åpner for rollespilling. Ideen som sådan er jo selvsagt interessant, men likevel bare en variant av en rekke leker hvor man får en lapp i panna. Underholdningsverdien er god, men jeg vet ikke riktig om det holder mål for meg.

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Svar med sitat
Gammel 22/01-2007, 23:24
Erling Rognli sin avatar
Erling Rognli Erling Rognli er offline
Medlem

Hvorvidt det egentlig er et selskapsspill eller et rollespill blir litt flisespikkete, etter mitt syn. Dette er et spill som befinner seg i grenselandssjiktet mellom disse to formene. Selskapslaiv kan du like gjerne kalle det. Det jeg savner er noen litt mer innovative metodiske grep eller tydeligere føringer for interaksjonen. Dette blir bare for tynt. Er spillet spilltestet?
Gammel 22/01-2007, 23:26
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Jeg tror at man i praksis vil ha vanskelig for å gjette den nyaktige tallverdien sin bortsett fra på slump.
Gammel 23/01-2007, 09:41
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Det er et selskapsspill, og det er greit for meg, og det er samtidig et rollespill, men jeg mener det er for dårlig som rollespill. Skulle gjerne sett noen flere elementer som bygde ut spillets potensiale for rolleinnlevelse. Tror ikke det skulle mye til, men ville så gjerne sett bittelitt mer av det...
Gammel 23/01-2007, 11:13
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Syns dette var en dritkul idé. Jeg er veldig glad i alt som heter statusspill uansett (helt siden jeg leste Impro-boka av Keith Johnstone). Dette er jo en slags avart av indianerpoker, et spill hvor man smeller et kort i panna og så skal begynne å by

Enig i at det virker vanskelig å gjette sin nøyaktige verdi. Det blir nok litt gjettelek. Kanskje tall fra 1 til 5 hadde vært bedre?

Jeg har lyst å prøve dette på HolmCon. Kanskje som del av en middag, eller en spritseanse
Gammel 23/01-2007, 16:07
Snikende Tigger sin avatar
Snikende Tigger Snikende Tigger er offline
Sneaky

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Jeg har lyst å prøve dette på HolmCon. Kanskje som del av en middag, eller en spritseanse
Vil dette filmes?

For øvrig enig med Tomas, hadde vært interessant å videreutviklet konseptet og gitt rollene et par hakk større dybde, eller noe i den duren.

- Pink Floyd, the great gig in the Sky
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 17:36
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Kjempespill! Enkelt, kortfattet, gjennomført, komplett. Kul selskapslek/ vri på tradisjonell statusøvelse.

Kan sikkert bygges ut på masse måter, men er elegant som det står også.

Interessant og gøyalt at det er såpass mange spill som er litt sånn i grenselandet laiv/bordrollespill/teatersport i år.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 17:17.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia