Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 22/01-2007, 06:12
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 3 - Arcana Bortenfor, Bakenfor diskusjon

Diskuter spillet”Arkana - Bortenfor, Bakenfor” av Skjalg Kreutzer her

Jeg ber dere holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain

Sist endret av Gorby; 22/01-2007 kl 07:00
Svar med sitat
Gammel 22/01-2007, 10:12
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 3 - Arcana Bortenfor, Bakenfor diskusjon

Jeg liker måten dette er lagt frem på! Gir meg følelsen av at spillet har en god ramme, og at det blir lett å leke med det på en bra måte, om et tema som alltid har vært vanskelig i rollespill: de underjordiske.

Er spent på hvordan det blir å spille!
Gammel 22/01-2007, 10:14
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Jeg er veldig spent selv, siden jeg ikke rakk å gjenomføre spilltesten jeg hadde planlagt nå i helgen.
Gammel 23/01-2007, 13:38
Magnus Jakobsson sin avatar
Magnus Jakobsson Magnus Jakobsson er offline
Medlem

Arkanas underjordiske er min favorittsmak av underjordiske. De minner om dem man finner i Tolkiens Smith of Wooton Major, forskjellige Gaimanserier, og andre steder i litteraturen. Det er i grunnen rart at ingen har brukt akkurat disse underjordiske som grunnlag for spill før – White Wolfs Changeling, for eksempel, oppfyller ikke dette potensialet i det hele tatt for meg – så det er bra at vi får dem her.

Et spørsmål som Arkana kunne gitt et tydeligere svar på, enten ved spillmekanikk eller bare ved spillertips, er "hva skal rollene gjøre i spillet?"

Pet peeve: En fellesnevner for mange av årets RISK-spill (som jeg nok kommer til å mase mer om), er at spillsystemene består mest av rollelaging og konfliktsystem, og at spillerne ikke får nok hjelp til å lage en kul fortelling. Arkana forholder seg i alle fall til dette. Historiemønsteret og bruken av kort fra den store arkanaen som inspirasjon for spillelementer er kule ideer, men jeg synes ikke det er nok - spillerne står fortsatt ganske allene og avhengige av sin egen inspirasjon.

Et par småting:
  • "Når spilleren vil at rollen hans skal gjøre noe dramatisk som påvirker handlingen på en eller annen måte [koster det] et kort fra den lille arkanaen." Spilleren vil formodentlig påvirke handlingen hele tiden. Klarere grensetrekking mellom hva som krever kort og hva som ikke gjør det hadde vært bra.
  • Forskjellige kortstokker for forskjellige biroller virker plundrete. Jeg hadde ikke likt å måtte forholde meg til det som spilleder.
Alt i alt, nok et bra RISK-spill.

Sist endret av Magnus Jakobsson; 23/01-2007 kl 15:50
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 15:46
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Jeg kunne godt tenke meg å teste tarotsystemet, men opplever vel spillet mer som et utkast enn et komplett spill. Det er gitt for få føringer om hva slags historier spillskaperen forventer, og eksempler på hvordan system og setting fungerer.

Tror det kan bli noe hvis det bygges ut, men som det står er det en skisse.
Svar med sitat
Gammel 23/01-2007, 18:36
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Kjenner meg igjen i mye av kritikken her. Jeg prøvde å strø en del kroker og interessante detaljer som skulle kunne inspirere til historiefortelling, men det er lite av det, ja. Da jeg skrev det så jeg ikke på det som et problem, men jeg innser at det kan være hemmende å sitte med for vage rammer å være kreativ innenfor.
Gammel 24/01-2007, 12:58
Kaia Kaia er offline
Medlem

Eit vakkert lite spel med stort potensiale. "Symboler og metaforer er sterkere enn naturlover her..." Eg kjenner at eg blir dratt mot landet bortenfor, bakenfor, og at eg faktisk får lyst til å skaffe meg ein tarot-kortstokk. Bruken av tarotkort virkar som eit velvalgt virkemiddel, og eg er spent på korleis det vil fungere i praksis.

Eg trur at det å spele eit sårbart menneske i møte med uforutsigbare, mektige, magiske vesen kan gi sterke opplevinger og gyldne augeblikk. Eg er glad for at dette spelet er blitt laga.

Svar med sitat
Gammel 24/01-2007, 13:17
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Man takker!
Gammel 24/01-2007, 13:49
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Magnus
Et spørsmål som Arkana kunne gitt et tydeligere svar på, enten ved spillmekanikk eller bare ved spillertips, er "hva skal rollene gjøre i spillet?"
Jeg har ikke orket å lese hele, men det her er akkurat hva jeg satt mer og mer igjen med, etter hvert som jeg leste. Når jeg begynte på systemet så klarte jeg ikke skjønne hva spillet handlet om lenger, annet enn at jeg liket stemningen i det.

Jeg liker de underjordiske i spillet, men synes de er for dårlig tegnet til å kunne bruke dem i spill. Jeg har også vanskeligheter med å se for meg at spillet er særlig givende med noe særlig fler enn tre spillere. (Kanskje det også blir for mye.)

Det var ikke meningen å virke så negativ som jeg kanskje gjør, så jeg så igjennom det igjen. Så at jeg faktisk hadde lest/skummet igjennom hele i går kveld. Spillet har et godt språk, hele veien igjennom. Innledningen er strålende! Jeg likte rollemekkingen veldig godt og synes også illustrasjonene er veldig bra. Jeg liker forsøket med å lage et (tarot)kortbasert system, men det er også hvor jeg datt av, da det ikke fenget meg i det hele tatt.

Jeg synes idèen har potensiale. Et annet poeng er at jeg ikke har lest "Sorceror", eller noen andre Forgespill, for den saks skyld. Jeg synes også årets R.I.S.K.-spillskapere har vært flinke til å nevne inspirasjonskilder - og det er veldig bra!
Gammel 24/01-2007, 15:36
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Maleficum Vis post
Jeg har ikke orket å lese hele, men det her er akkurat hva jeg satt mer og mer igjen med, etter hvert som jeg leste. Når jeg begynte på systemet så klarte jeg ikke skjønne hva spillet handlet om lenger, annet enn at jeg liket stemningen i det.

Jeg liker de underjordiske i spillet, men synes de er for dårlig tegnet til å kunne bruke dem i spill. Jeg har også vanskeligheter med å se for meg at spillet er særlig givende med noe særlig fler enn tre spillere. (Kanskje det også blir for mye.)

Det var ikke meningen å virke så negativ som jeg kanskje gjør, så jeg så igjennom det igjen. Så at jeg faktisk hadde lest/skummet igjennom hele i går kveld. Spillet har et godt språk, hele veien igjennom. Innledningen er strålende! Jeg likte rollemekkingen veldig godt og synes også illustrasjonene er veldig bra. Jeg liker forsøket med å lage et (tarot)kortbasert system, men det er også hvor jeg datt av, da det ikke fenget meg i det hele tatt.

Jeg synes idèen har potensiale. Et annet poeng er at jeg ikke har lest "Sorceror", eller noen andre Forgespill, for den saks skyld. Jeg synes også årets R.I.S.K.-spillskapere har vært flinke til å nevne inspirasjonskilder - og det er veldig bra!
Takk for kritikken. Mye av det du reagerer på ser ut til å være litt subjektivt. Ikke noe galt i det, laks er ikke noe man kan gjøre alle til, men det er ikke så mye jeg kan gjøre med det fra eler til.

Ser at folk reagerer på mangelen på detaljer. Der har jeg nok bommet litt på skiva. Men, men. Man lærer så lenge man har elever.

Apropos inspirasjonskilder! Jeg glemte å nevne mine:

Arkana er inspirert av White Wolfs rollespill Dark Ages: Fae, norske og keltiske folkeeventyr og legender om trollmenn og alver, samt den utmerkede boken Jonathan Strange and Mr. Norrel!
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 15:26.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia