Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24/01-2007, 16:05
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 3 - Arcana Bortenfor, Bakenfor diskusjon

Sitat:
Opprinnelig postet av Temple Vis post
Apropos inspirasjonskilder! Jeg glemte å nevne mine:

Arkana er inspirert av White Wolfs rollespill Dark Ages: Fae, norske og keltiske folkeeventyr og legender om trollmenn og alver, samt den utmerkede boken Jonathan Strange and Mr. Norrel!
Jeg kunne sverge på at jeg leste det i bidraget! Mulig at jeg bare gjettet inspirasjonskildene, men ... jeg glemte å ta medisinene i går Det var ikke meningen å "vitse" om mangel på inspirasjonskilder, jeg var faktisk 100% overbevist om at jeg hadde lest dem.

Ja, jeg kommer med subjektiv kritikk*. Jeg har ikke den faglige tyngden og erfaringen til så mange her på forumet, så jeg tror at subjektive synspunkter, tanker og "følelser" kan være mer nyttig enn en "analyse". Jeg har bestemt meg for å bidra til R.I.S.K. i år og når jeg ikke klarte å komme med et bidrag, så får jeg i det minste bidra til å poste litt om dem. I fjor var alt jeg gjorde å stemme, pliktskyldigst, da jeg syntes det var stusslig at det ikke ble mer oppstyr. 17 bidrag i år er jo glimrende!!
Gammel 24/01-2007, 22:48
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Da har jeg sett og notert litt grundigere. Skriver bare ned det jeg kommer på mens jeg leser gjennom teksten.

Kul intro. Badabing badabom. Etablerer stemningen.

”Merkelige sammentreff og umulige tilfeldigheter fører ham stadig i kontakt med landet bak speilet og magiens verden. Det er som om han skinner som et fyrtårn i huldrefolkets øyne, og han og alle rundt ham trekkes med i alvenes renkespill og intriger.”

Kult konsept, kul formulering.

Fint at du følger tarotsymbolikken i definisjonen av hva beger, sverd, mynt, stav representerer hos rollen. Synes det bør forklares tydeligere hva styrke-konseptet innebærer, og gis eksempler på hvordan man beskriver dem.

”Det finnes ikke noen fasit for hvordan man skal tolke Historie-mønsteret.”

Savner likevel eksempler.

”I en konflikt som involverer en eller flere av rollenes Styrker har spillerne anledning til å snu ett kort av samme type for hver Styrke som er involvert. Involverer for eksempel konflikten rollens Beger, altså bakgrunns-historien hans, kan spilleren snu et Beger-kort som ligger foran ham på bordet.”

Dette (sammenhengen mellom rollens styrker og den konkrete bruken av kort i spill) er, etter min mening, for vagt definert.

”I en konflikt mellom roller kan dere (dersom dere vil og kjenner til tarot-kortenes tradisjonelle betydning eller har en bok tilgjengelig) bruke kortene fra budrunden for å beskrive resultatet.”

Dette er et kult konsept, men jeg tror det vil gi en svært springende fortelling å bruke alle kortene. Hva om kun seiers/tapskortene brukes slik? Liker heller ikke tendensen til svake regler. Si heller: ”I en konflikt mellom roller * bruker man kortene fra budrunden til å beskrive resultatet.”

* forresten: hvorfor bare mellom roller? Like gjerne mellom rolle og SL, vel?

Hva skjer hvis man går tom for kort?

Skulle ønske systemet snakket mer med settingen.

Settingen din er svin kul. Føles som Changeling done right.

Savner:
-eksempler på alver
- eksempler på regler for alver
- eksempler på bruk av magi
- eksempler på hvordan man bruker kortene til å lage fortellinger.

Kunne godt tenke meg å teste dette spillet. Jeg ser for meg at det kan gi jævlig kul stemning, men også være vanskelig å beholde fokus i en såvidt rendyrket improvisasjon.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 24/01-2007 kl 22:49
Svar med sitat
Gammel 24/01-2007, 23:43
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
*Ris og ros*
La meg oppsumere poengene dine:

1. Det mangler eksempler over hele fjøla.
2. Reglene er vage eller "svake" som du sier.
3. Lite samspill mellom system og setting.
4. Reglene virker ufullstendige til tider (hva skjer om man går tom for kort).

Det var det jeg fikk ut av deg, på kritikk-sida.

1. Jeg er enig. Jeg tror rett og slett jeg så meg blind på Gorbys formaninger om lengde. Jeg sloss med meg selv for å holde Arkana under 8 sider, og ville nødig opp på 10. Derfor gjorde jeg noe som i ettertid virker ganske dumt, nemlig å sløyfe eksempler og håpe at reglene og fluff-teksten snakket for seg selv. Om jeg fikk en krone...

2. Vage regler må man unngå, det er greit. Akkurat regelformuleringer er ikke min sterke side. Når det kommer til de svake reglene, så har jeg siktet meg inn på at hvem som helst skal kunne plukke opp spillet og spille det, siden tilgjengelighet var et av kriteriene. Det innebar at jeg ikke følte jeg kunne tvinge spillerne til å lære seg tarot-kortenes betydning. Derfor altså de valgfrie reglene. Men jeg ser hva du mener.

3. Samspill mellom system og setting er ikke noe jeg kan veldig godt. Jeg har ikke noe erfaring med spill hvor reglene er designet spesielt for settingen (jeg kommer jo stort sett fra WoD og D&D), og klarer vel egentlig ikke å få dem til å snakke sammen her slik som jeg gjorde i Downtown. Jeg trodde at bruken av tarot-kort i seg selv skulle være nok til å linke systemet opp mot den veldig symbolsk ladede settingen, men det er vel en litt tafatt tanke.

4. Rett og slett et produkt av manglende spilltesting.

Sist endret av Temple; 24/01-2007 kl 23:44
Svar med sitat
Gammel 24/01-2007, 23:48
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Sitat:
Dette er et kult konsept, men jeg tror det vil gi en svært springende fortelling å bruke alle kortene. Hva om kun seiers/tapskortene brukes slik?
God ide. Notert.

Sitat:
forresten: hvorfor bare mellom roller? Like gjerne mellom rolle og SL, vel?
Jeg.. Jeg vet ikke.. Du har rett her også, SL burde inkluderes.
Gammel 24/01-2007, 23:59
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Jeg er i tenkeboksen enda, så dette er ett lite råd.

Sitat:
Jeg har ikke noe erfaring med spill hvor reglene er designet spesielt for settingen
Bruk de store tre når du lager spillet:
1. Hva handler spillet om?
2. Hva gjør rollene?
3. Hva gjør spillerene?

Og så gå tilbake til disse hele tiden imens du lager spillet.

Jeg har sagt dette før, og kan virke som en gammel plate, men det er i mine øyne et meget godt råd.

Nå tilbake i tenkeboksen.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 25/01-2007, 00:03
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Jeg har sagt dette før, og kan virke som en gammel plate, men det er i mine øyne et meget godt råd.
Det hjelper høre det ofte, så jeg setter faktisk pris på det.
Gammel 25/01-2007, 03:25
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Jeg synes dette er et godt stykke arbeid. Jeg synes dette spillet gir meg nok informasjon til å spille Arkana. Veldig interessant med Tarotkort som både regel og historieelement. Jeg tror de små svakhetene spillet har, kan lett omgås med vanlig common sense. Finfint spill, og et jeg har lyst til å teste.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 25/01-2007, 12:24
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Sitat:
Da har jeg sett og notert litt grundigere. Skriver bare ned det jeg kommer på mens jeg leser gjennom teksten.
Ole Peder: det du serverer her er en veldig god kritikk av spillet. Og da mener jeg at du har gjort en grundig jobb, og presenterer poengene dine på en veldig god og konstruktiv måte. Dette er en kritikk/vurdering enhver spillskaper ønsker seg! Bravo!
Gammel 31/01-2007, 23:49
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Dette er et veldig spennende prosjekt!

Hva nå Tarot egentlig er og hvordan det fungerer - at mange mennesker opplever at det knytter an til noe dypereliggende i livet deres er ubestridelig. Dette spillet ikke bare bruker tarotkort (det har jeg sett før, i Mage for eksempel), det gjør det til noe sentralt. Jeg ville tro at de som når inn til noe dypere (bortenforliggende, bakenforliggende) ved å bruke tarotkort vil nå frem til noe av det samme med dette spillet, og samtidig få enda bedre anledning til å utforske det. Det er nettopp dette dypet jeg liker at rollespill, og kunst generellt, prøver å nærme seg.

Spilldesignmessig ser det meste velfungerende ut. Jeg kunne muligens ønsket meg litt mer veiledning om hva slags historier man skulle fortelle, hva rollepersonene skulle drive med. Men det er mulig at kortene man bruker, gir retning nok.
Gammel 1/02-2007, 00:01
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Wow. Vet du Martin, å få skryt av deg, som jeg oppfatter som en nokså kritisk person, betyr veldig mye for meg. Takk!
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 23:32.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia