Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 24/01-2007, 14:00
Kaia Kaia er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 3 - Avstemning

Det er fint med tilgjengelighet som ny kategori, fordi det blir fleire prisar og fordi det kan gje spredning i kva for spel som vinner. Mange som fortener ein pris! Dessutan syns eg tilgjengelighet kan vere greit å belønne.

Det blir vanskelig å stemme, fordi det er så mange gode spel og spesielt fordi det er så mange originale spelidear... Og fordi det er så mange spel at eg iallefall ikkje får tid til å teste alle, og dermed må forholde meg til teksten og korleis eg trur det er å spele dei.
Svar med sitat
Gammel 26/01-2007, 11:25
Tomas HV Mørkrid Tomas HV Mørkrid er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Gorby Vis post
Man kan ikke stemme på eget spill.
Hvorfor i all verden kan man ikke gjøre det??? Det blir som å si at politikere ikke kan stemme på eget parti, eller hva? Merkelig regel. Kvitt deg med den til neste gang.
Gammel 26/01-2007, 11:31
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Tomas HV Mørkrid Vis post
Hvorfor i all verden kan man ikke gjøre det??? Det blir som å si at politikere ikke kan stemme på eget parti, eller hva? Merkelig regel. Kvitt deg med den til neste gang.
Det er vel for å sikre seg mot at deltagere skal gi sitt eget spill høye poengsummer og dermed vri avstemmingen i sin favør. Med så få deltagere i avstemmingen (sett i forhold til et stortingsvalg vel å merke) kan en forskjel på 3 poeng utgjøre forskjellen mellom første- og andreplass for eksempel. Hadde RISK vært like stor som stortingsvalget kunne vi nok ha stemt på egne bidrag (selv om jeg finner det uetisk), men slik situasjonen er nå forstår og støtter jeg denne regelen.

(Og vi vet alle sammen at dersom du hadde kunnet, hadde du stemt på Fabula.. )

Sist endret av Temple; 26/01-2007 kl 11:32
Svar med sitat
Gammel 26/01-2007, 11:35
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Jeg syns ikke det skal være lov å stemme på sitt eget spill. Helt kurant regel.
Gammel 26/01-2007, 11:50
Medlem

Hvorfor ikke? Hvorfor???

Dersom du er fri til å stemme på det spillet du syns er best, uansett, er avstemningen nærmest ved å bli en rettferdig og riktig avstemning, mener jeg.
Gammel 26/01-2007, 11:55
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Sitat:
Hvorfor ikke? Hvorfor???

Dersom du er fri til å stemme på det spillet du syns er best, uansett, er avstemningen nærmest ved å bli en rettferdig og riktig avstemning, mener jeg.
Fordi det har alt for lett for å bli en urettferdig avgjørelse. Man er ikke objektiv overfor sitt eget verk, derfor bedømmes det best av andre. Det er en ting.
En annen er at å tillate stemmer på sitt eget verk er det samme som å si at hvis du ikke stemmer på deg selv har du mindre sjangse til å vinne, fordi alle andre kommer til å gjøre det. Da ender vi opp med en situasjon hvor alle deltakerne stemmer på seg selv, fordi det betyr tap å ikke gjøre det.

Beklager, men verden er et kynisk sted.
Gammel 26/01-2007, 12:02
Medlem

Skjalg: dersom vi skal aksepterer denne argumentasjonen, om at verden er et kynisk sted, må vi nesten akseptere at folk som ikke kan stemme på sitt eget spill vil ønske å stemme på spill de ikke opplever som konkurrenter av eget spill. Altså vil dårlige spill får flere stemmer enn normalt, fordi folk ikke ønsker å øke vinnersjansene til gode spill som kan utkonkurrere deres eget. Og det gir en avstemning som ikke er rettferidg, og slett ikke "objektiv".

Avstemninger er subjektive. Slik er det bare, Skjalg, og slik skal det være. Det er ikke vårt ansvar å vurdere hvordan folk tar sine avgjørelser. Det er deres subjektive valg. I en avstemning er det beste at alle deltagere kan stemme på alle alternativer, og så får vi håpe at det beste spillet vinner. Vi kan fremdeles håpe at det beste spillet vinner her, men denne regelen roter det bare til. Den har ingen påviselig og god effekt. Kutt!
Gammel 26/01-2007, 12:07
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Sitat:
Skjalg: dersom vi skal aksepterer denne argumentasjonen, om at verden er et kynisk sted, må vi nesten akseptere at folk som ikke kan stemme på sitt eget spill vil ønske å stemme på spill de ikke opplever som konkurrenter av eget spill. Altså vil dårlige spill får flere stemmer enn normalt, fordi folk ikke ønsker å øke vinnersjansene til gode spill som kan utkonkurrere deres eget. Og det gir en avstemning som ikke er rettferidg, og slett ikke "objektiv".

Avstemninger er subjektive. Slik er det bare, Skjalg, og slik skal det være. Det er ikke vårt ansvar å vurdere hvordan folk tar sine avgjørelser. Det er deres subjektive valg. I en avstemning er det beste at alle deltagere kan stemme på alle alternativer, og så får vi håpe at det beste spillet vinner. Vi kan fremdeles håpe at det beste spillet vinner her, men denne regelen roter det bare til. Den har ingen påviselig og god effekt. Kutt!
Jeg er dypt uenig. Selv om jeg følger argumentasjonen din og ser at joda, det er mulig å utnytte systemet og stemme taktisk selv nå, så ser jeg på det som uetisk å tilate deltagere åstemme på sine egne produkter.

Dette er vanlig praksis ved flere typer avstemminger, og jeg ser ingen grunn til å skulle kutte det ut.
Gammel 26/01-2007, 12:51
Medlem

Uetisk å stemme på egne spill!?

I en avstemning som dette er det riktige å stemme på det alternativet du mener er best. Å følge sin overbevisning er etikk god nok for meg.

Om reglene hindrer deg å gjøre det, er reglene dårlige. Om du lar være å gjøre det, er du falsk.

Jeg har forresten stemt, så dette er en diskusjon om fremtidige konkurranser. Å endre rammene for denne avstemningen er selvsagt ikke aktuelt.
Gammel 26/01-2007, 13:03
Maleficum Maleficum er offline
Medlem

Jeg er enig med Tomas i at det heller er uetisk å ikke stemme på de alternativene du mener er best.

I år gleder jeg meg til å stemme, i fjor så stemte jeg bare fordi jeg syntes det var synd at ingen brød seg videre. I fjor fant jeg ikke mange nok spill til å fordele de fem plassene, i år kunne jeg tenkt meg fem plasser og ikke bare tre.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 09:27.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia