Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 11/02-2008, 03:35
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 4 - 36

Diskuter 36 - et rollespill av kandidat 07

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommenter gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemningsperioden.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain

Sist endret av Gorby; 11/02-2008 kl 03:42
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 09:41
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 4 - 36 diskusjon

36 virker morsomt, men ufullstendig. Designet har tre deler som jeg tar for meg hver for seg: Terningsystemet, musikksystemet og forslag til historier.

Det tok meg litt tid å forstå terningsystemet. Det er skrevet litt uklart - f eks virket avsnittet "Hvis vi kaster i fiksjonen, bestemmer terningene (...)" som om det handlet om det samme som avsnittene før, nemlig konkurranse mellom to spillere/roller; men det handler sannsynligvis egentlig om utfordringer for bare én spiller/rolle. Jeg skjønner ikke hvordan det skal være lettere å klare noe i fiksjonen enn utenfor fiksjonen, slik reglene sier, og heller ikke helt hvordan det skal være lettere å samarbeide enn å konkurrere - det er det sikkert rent generelt, men det er ingen regler for samarbeid, bare for konkurranse eller ensomme utfordringer. Reglene for terningsatsning skal bringe taktikk inn i spillet, men gjør de det?

Musikksystemet er ganske enkelt - sett på en mp3-liste på shuffle, og tilpass handlingen til musikken. Det virker morsomt, men må prøves ut i praksis før jeg kan si noe særlig mer - kan hende man blir naturlig inspirert og revet med, kan hende man ubevisst påvirkes av musikken, kan hende det blir brudd i spillflyten mellom hver sang mens alle venter på hva det neste blir. Det vil være forskjell i opplevelsen for de som har hørt musikken før, og de som ikke har det - f eks vil "Hey Pig" med Nine Inch Nails få en ny lytter til å tro at her kommer en litt uformell, rolig scene, mens de som har hørt den før vil skjønne at nå er vi i desperat-mann-på-vei-mot-kaosklimaks-land.

Historieforslagene er kort og konsist skrevet, og gir en god del inspirasjon. Det å ha en grunnfortelling å gå ut fra er nok alfa og omega for dette spillet, og disse forslagene gir en grunnkonflikt, en atmosfære, en følelse av hva slags personer man skal spille og et miljø - alt som trengs, konsist formulert. Det er skildret med brede strøk, selvsagt, men det må nesten til i denne formen.

Hvordan spillet vil arte seg i praksis, aner jeg ikke. Jeg har spilt for mange spill til å tro at man kan si noe særlig om det før man har prøvd. Jeg ser nok for meg at det vil mangle litt struktur, og kanskje ikke holde til mer enn én spilling; og ikke minst at det vil være veldig avhengig av gruppens sammensetning, på den måten at grupper som kan spille hva som helst og få det til å funke, kan spille dette også, mens grupper som sliter litt i alle spill vil slite også her. Men, verd å prøve ikke minst for soundtrack-idéens del.
Gammel 11/02-2008, 13:23
Arvid Falch Arvid Falch er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 4 - 36 diskusjon

En slags oppskrift på friform som jeg liker, når alle terningene er brukt opp dør karakteren. Lager en fin dramatisk sktruktur som jeg tror kan fungere bra.

Synes "i fiksjonen" og "utenfor funksjonen" fungerer bra.
I fiksjonen trenger man bare en terning som viser 1-2 eller 3, og det er mye lettere enn utenfor fiksjonen der den som har flest av disse tallene vinner. (Fordi man slår mot hverandre) Det er ihvertfall slik jeg forstår det.

Har forsøkt lignende soundtrackidé tidligere, og det har fungert dårlig. Låter varer ALTFOR kort til at de funker som stemningssettere, her må man forberede seg på plutselige, uventede stemningsskifter som ikke trenger å passe med historiens gang i det hele tatt. Klaffer det er det nydelig, men altfor ofte bommer det. Kanskje det funker bedre i en friformsetting, må nok prøves ut før jeg kan mene noe om det. Men dette spillet har jeg absolutt lyst til å prøve.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 21:24
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

36 er en avart av the Pool, uten det sist nevntes konkrete og vakre struktur.

Språket er litt for snilt og vaklevorent. Dere kan kanskje, hvis om og men. Spillskaperen prøver her og favne litt for brett. Jeg har gått i den fellen selv litt for mange ganger til at jeg kan la den gå upåaktet hen.Det mangler Magnus sine tidligerer elegante vekslinger imellom sånn gjør du, og dere kan gjøre sånn. Men av alle forumbrukere her så skal jeg trø varsomt når det gjelder å pirke i språk.

Terningen kan lik så godt byttes ut med mynter eller sjetonger. 1-3 gir en 50% sjangse pr. terning (og med 4 eller mer terninger er man så og si garantert ett treff) og har ingen funksjon bortsett fra en middelmådig nedtellings funksjon. Ja om så ville jeg heller brukt Matthijs sine sjangsekort da disse vil gi mer struktur og rettledning til fortellingen som det improviseres rundt.
Det eneste det er knyttet litt spenning til er om terningen gir deg det du vil, men dette er virkelig ikke nok. Levi Korneliesen sitt Microcosm* er anbefalt å lese for denne spillskaperen pågrunn av hvordan dette spillet løser forteller skifte/konfilkter i fiksjonen.
Eller å se tilbake på hvordan the Pool løser dette.

Videre er løsningen ved at en spiller som slipper opp for terninger må beskrive sin rolles død en svak løsning på problemstillingen rundt hva gjør du når du er tom for terninger, og legger en kunstig begrensning på den sorten historier dette ellers så frie improvisasjons rollespillet kan fortelle.

Jeg savner også videre diskusjon rundt roller. En setning, med noen få bisetninger om hvem som kan si hva er ikke nok om dette viktige elementet i rolle-spill.

Å trekke inn musikk minner om OPGs dylanske-improvisasjonsspill og fortjener bedre utforskning enn det får i teksten så langt. Sånn som det står nå er det bare en jippo. Sorry.

For å oppsumere virker det som spillskaperen har lånt fra en del kilder uten å ha noen formening om hvorfor han låner fra disse kildene. (jeg er en kraftig pådriver for å låne av andre spillskapere, grunnen til jeg ser megselv mer som en designer enn en skaper). Dette trekker ned inntrykket av spillet og kombinert med språket som nevnt tidligere blir dette spillet ikke mer enn et trekk på skuldrene for meg.

Min anbefaling er å utforske musikk biten mye mer og lage en mer interesant dynamikk rundt ressurs-håndteringern (terningene).

*Microcosm har påvirket undertegnedes spilldesign kraftig, og er en av inspirasjonskildene bak motivasjonskart artikkelen.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 22:40
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Dette er et spill jeg har store problemer med å kommentere, mye fordi jeg ikke er helt sikker på hva det ønsker å oppnå.

Den har et enkelt konfliktsystem, som truer med død hvis det brukes. Det virker forsåvidt A4, og er kanskje nok til å gjøre jobben med å løse konflikter, men lite mer.

Musikken som inspirasjon er jo også en tanke. Men har lite med resten å gjøre, og vanskelig å si om vil fungere i praksis i sin beskrevene form (som de andre påpeker).

Så er det scenariene. Her er det en ganske brå overgang fra den lune nesten faderlige tonen holdt i resten av reglene. Her er det stort sett mørke stemningsbeskrivelser som regjerer. Hver av disse kan gi inspirasjon til historie, men det er uklart hvorvidt den mekanismen som er beskrevet over passer til disse historiene.

Resistansen og De fotapte gutta virker jo ganske konkuransepreget; men reglene oppfordrer til å ikke konkurere.

Når de døde våkner går i direkte konflikt med regelsystemet, da hvordan i allhverden kan man beskrive at man dør når hele konseptet er at man er død fra før? Og ensomhet er nevnt som et av temaene for denne. Hvordan passer dette sammen med regel introduksjonen som legger vekt på at nettopp dette spillet er noe en spiller sammen?

Helter virker til å være veldig kampfokusert, og kan være merkelig i et system der liv og død bare avgjøres av den metaresursen antall terninger igjen innebærer.

I Veaskog virker i det hele tatt på meg som det scenariet som passer best til den oppgitte regelmekanikken, med Helter på en annenplass.

Nå kjenner jeg ikke de oppgidte lydsporene godt nok til å kunne avgjøre om de matcher scenariene de er satt opp imot, eller om de er egnet til rollespill.

Oppsumert: Spillet er komplett og antageligvis spillbart. Den har et system for å håndtere konflikt. Den skiller seg litt fra andre systemer ved å "kreve" musikk. Den har endel gode stemnings/settings skiseringer. Men den mangler på en måte det lille ekstra som får det til å føles som et helt enhetlig spill verdt å spille.
Svar med sitat
Gammel 12/02-2008, 10:50
RISK08 KANDIDAT 07 RISK08 KANDIDAT 07 er offline
Medlem

Jeg hentet faktisk min inspirasjon til dette spillet i et lite superhelt-spill jeg fant en gang på 1km1kt.

Ut over det kan jeg bare si meg enig i kritikken som er kommet inn så langt.
Svar med sitat
Gammel 12/02-2008, 12:19
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Hmmm... halvstrukturert friformfortellerspill. Tipper, uten å ha spilltestet, at det vil lide under de samme manglene som, og bære i seg de samme styrkene som, andre halvstrukturerte fortellerspill jeg har vært borti. Kjenner igjen mange ting jeg selv har skrevet/ tenkt (altså ikke i betydningen "dette er plagiat", men i betydningen "dette kjenner jeg igjen"). Savner noe .... mer. Har tenkt på, men aldri testet veldig bevisst/konsekvent dette med å tilpasse handlingen til lydsporet. Tror det er vanskelig.

Synes layouten er pen.

Merker den overpedagogiske Inntil vi synker/hyggelige føringer fremfor klare regler-vibben virker litt irriterende, av en eller annen grunn. "vi" forteller ikke noe som helst sammen, for eksempel. Litt mange "kanskje" og "gjerne"..... (igjen: ting jeg selv har begått)

Spilltipsene er fine og inspirerende. Skulle ønske forfatteren hadde bygd spillet rundt et av dem.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 12/02-2008 kl 12:35
Svar med sitat
Gammel 13/02-2008, 16:22
Kaia Kaia er offline
Medlem

Eg elskar dei fine små "historiene" med lydspor til. Alle sammen, men særleg Resistansen og I Veaskog. Problemet med 36 er at eg ikkje skjønte greia ved fyrste gjennomlesing, og ved andre gjennomlesing kjentes det som ei straff å lese regelgreiene om igjen. For meg virkar det som om historiene er sjelen, og bruken av terningar i eller utanfor fiksjonen er mest staffasje. Jazz det opp litt, forklar reglane meir kort og poengtert - så er det noke der!
Svar med sitat
Gammel 15/02-2008, 13:30
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Jeg har lest spillet, ikke spilltestet det, og ikke lest de andre kommentarene.

Dette spillet har to deler, en regeldel og en settingdel.

I regeldelen virker presentasjonen ustrukturert. Jeg tror de kan oppsummeres med:

Man forteller en historie sammen. Man har hovedansvar for hver sin rollefigur. Og man deler på ansvaret for å fortelle om andre faktorer. Man har 36 terninger hver. Man kan kaste terning for å avgjøre om rollen klarer seg gjennom særlig dramatiske situasjoner. Man kan også kaste terning hvis man er uenige om noen av de andre faktorene. Dette er det litt forskjellige regler for, men man tar terninger fra det samme forrådet.

Selvfølgelig bør man bruke flere ord enn det jeg bruker nå, særlig med tanke på folk som ikke kjenner fullt så godt til rollespillgreia, men noe over to sider på det virker overflødig. Og det er mulig stilen, hvor forfatteren gjør seg selv gjeldende og prøver å guide leseren gjennom teksten (heller enn å la teksten stå for seg selv) gjør stoffet mindre, ikke mer, tilgjengelig.

Første forslag til videreutvikling er altså: Kok regelbiten ned til det essensielle, presenter så enkelt som mulig, sats på at presentasjonen kan bære seg selv uten ekstra hjelp fra forfatteren.

Litt på siden av det, men relatert, er de stedene hvor forfatteren eksplisitt legger ut hvordan reglene er ment å fungere. (Særlig under ”tips til reglene”, og i deler av musikkavsnittet.) Fordelen med dette er at det kanskje er med å øke sjansen for ønsket spill. Ulempen er at det er uelegant. Og kanskje en indikasjon på at reglene burde gjøres mer tydelige slik at forklaring var unødvendig. (En annen ulempe er at folk kanskje ikke reagerer som forventet på mekanismene – etter at de har fått vite hvilke reaksjoner som var forventet.)

Utover det synes jeg kanskje at spillet kunne gitt mer på regelsiden enn en resolusjonsmekanisme og et tillegg om musikk. Sagt noe om hvordan man skulle spille, hvordan man skulle tydeliggjøre tematikk, osv. Da ville spillet blitt mindre generisk, men nettopp dette er kanskje en grunn til å være skeptisk til for generiske spill.

Jeg synes en spillskaper skal ta noen valg, når det gjelder hva spillet skal handle om, ut over bare historier. ”Fortell en historie sammen med en enkel resolusjonsmekanisme” er ikke veldig forskjellig fra ”fortell en historie sammen” – og det er folk godt i stand til å gjøre uten å kalle aktiviteten for ”36”

Musikkbiten syntes jeg var spennende. Jeg liker ideen om soundtrack til rollespill, og om å legge opp slik at spillingen følger musikken. Kunne reglene for dette vært mer subtile enn ”legg opp slik at spillingen følger musikken”?

Kunne spillet vært bygget opp mer rundt dette. Både designmessig og presentasjonsmessig… i stedet for ”her er det en resolusjonsmekanisme og noen ting du kan gjøre med den,” hva med ”her er det er rollespill om å dramatisere musikk, gjør det på den, den og den måten, og forresten, vi har en resolusjonsmekanisme også”?

Settingene er også bra, med unntak av den siste, som ville hatt potensial for mye mer. Jeg likte særlig resistansen. ”Ompa til du dør” er et av de albumene jeg har hørt en del ganger, og jeg har fra før forestilt meg at det kunne blitt en god rollespillsetting. Smaksteksten gir også en spennende tolkning av et album jeg selv fortsatt finner like kryptisk som besnærende.

Når vi døde våkner er også spennende, de andre helt OK – men ”I Veaskog” skuffer meg… fordi premisset er så spennende i seg selv. ”Fabelkriminalitet”, for er fantastisk ord, for en fantastisk idé. Men sånn det blir presentert, virker det bare som en blanding av Draug og X-files, ispedd banal desillusjoneringshumor (den gode fe drikker øl, lissom, nei, vi er nok ikke i Kansas lenger). Det er gjort mange greier på hva som skjer når man drar fabelverdenen ut i det realistiske (altså med øl, horer og kannibalisme, og kongene har selvfølgelig nummer i stedet for etternavn, for sånn er det i virkeligheten). For meg er det mye mer spennende hva som skjer når man tvinger noe fra virkeligheten inn i en fabelverden. (Neverwhere, eller Roger Rabbit, som går begge veier.) Det potensialet kunne ligget i denne spillideen.

Det kunne vært stoff for et helt eget spill.

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 15/02-2008 kl 13:34
Svar med sitat
Gammel 15/02-2008, 14:08
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Martin Bull Gudmundsen Vis post
”Fortell en historie sammen med en enkel resolusjonsmekanisme” er ikke veldig forskjellig fra ”fortell en historie sammen” – og det er folk godt i stand til å gjøre uten å kalle aktiviteten for ”36”
Da jeg først las denne var jeg egentlig enig. Men etter litt ettertanke tor jeg at jeg må gå litt i motmele. Det er to ganske vesentlige forskjeller jeg ser for øyeblikket med de to utsagnene du legger frem. Den første et at jeg innbiller meg at det vil være ganske mye enklere å få samlet en gruppe med rimelig voksne mennesker til å gjøre det første enn det andre. Dette er i og for seg en litt tragisk ting, men jeg har inntrykk av at "folk flest" trenger en resolusjonsmekanisme før de setter i gang med rollespill. Om det er på grunn av økt følelse av "seriøsitet" over aktiviteten, dårlige erfaringer med lignende aktiviteter uten resolusjonsregler (krangling etc), eller andre ting er vanskelig å si.

Det andre er at resolusjons-mekanismene vil, muligens uten unntak, påvirke hvordan historien blir. "kast terning hver gang du får et innfall til hvordan du vil at historien skal utvikle seg for å se om du får fortelle den" vil tendere til å skape en ganske annen type historie enn "en forteller inntill flertallet av de andre velger en ny forteller". Der ligger ingen eksplisitte føringer på historien i noen av tilfellene, likevel kan det være av ganske stor implisitt betydning.

En av tingene som trakk dette spillet litt ned for meg, var sett i lys av det over at spillskriveren virker ikke til å være seg helt bevist på hva slags fortellinger som resolusjons-systemet hans kan tendere mot å skape.

Ellers, flott post Martin!

Sist endret av Enrahim; 15/02-2008 kl 14:10
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 00:53.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia