Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 11/02-2008, 02:39
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 4 - Beistet

Diskuter Beistet av kandidat 09

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommenter gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemningsperioden.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 04:44
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 4 - Beistet

Veldig mye av spillteksten virker til å dreie seg rundt tabellkasting. Forhåpentligvis blir ikke dette kjedelig i lengden. Tabellene gjør sitt for å sette en stemning, og som inspirasjonskilde. Spørsmålet er om de gjør en god nok jobb til å kunne sette et fundament for slående historiefortelling når spillerne endelig slipper fri fra dem, eller om spillet bare koker ned til masse tabellslag, og spillere som sliter med å si noe mer enn "jeg dukker unna og angriper".

Vil tro at dette vil variere litt fra person til person. Men er jo selvfølgelig vanskelig å si uten bred testspilling. Muligens kan alle spille det greit. Det virker i alle fall til å være enkelte kombinasjoner av egenskaper og utstyr som burde være nok til å inspirere de fleste.

Poengsystem med understreking at man kjemper mot seg selv, og ikke de man spiller sammen med er noe jeg ikke kan huske å ha sett i andre rollespill. Mulig at det kan fungere som en god måte å gi tilbakemeldinger på, så lenge ikke bokføringen tar for mye fokus.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 09:12
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Først og fremst: Kutt ned på teksten. Kutt ned til en tredjedel. Ting som "Hver av dere får bare kontrollere en av disse rollefigurene. Bli enig om hvem som styrer hvem. Om dere ikke blir enige spill papir-saks-sten inntil en vinner. Vinneren får velge hvilken han vil ha kontrollen over." - kan byttes ut med "Dere har en rolle hver; spill stein-saks-papir for å se hvem som får hvilken rolle."

Fjern fullstendig ting som "Syns dere at dette virker som et kjedelig spill som bare går ut på å kaste masse terninger, og titte i tabeller?" Det gjør bare at man tenker "ja, når du sier det... det virker ganske kjedelig, faktisk".

Dropp terningkast for utstyr osv, og gjør alt om til kort. Slik slipper man ENORMT mye terning-og-tabell-kjør - faktisk nesten alt sammen.

Okei. Når det er sagt, litt om selve spillet...

Spillkonseptet er overraskende, men litt morsomt: Spillet handler om den Store Klimaktiske Kampen mot Beistet. To roller skal ta rotta på et skummelt utyske. Men spillet handler ikke om hvorvidt de klarer det eller ikke; ingen terningkast for slikt - det handler om hvor bra de beskriver actionsekvensene for hverandre. Etter hver runde får du poeng av din medspiller for fortellingen. De to konkurrerer ikke mot hverandre - men mot seg selv; poengene bruker du ved neste spill for å se om du klarer å toppe din fortellerprestasjon ved forrige spilling. Dette er hele kjernen i spillet.

Rollene er tilfeldig generert innenfor sitt grunnkonsept - den Sterke Alven er alltid en Sterk Alv, men noen ganger bruker han bue, andre ganger ridnining, andre ganger igjen kan han sprenge ting (!) Jeg tror det vil være morsomt å se hva slags konstellasjoner man kommer opp med; det er nok et spill som innbyr til en del humor, og det å fortelle ting ut fra sin rolle er en god kreativ ramme.

Jeg tror spillet hadde vært bedre med to mindre endringer: 1. Når en spiller gir poeng, bør spilleren også gi begrunnelse for poengene, uansett om det er en høy eller lav score; og 2. Fjern mekanikken med at spillerne selv kan foreslå ting de bør få poeng for - det blir litt "tigging", og kan lett oppleves sytete i praksis.
Gammel 11/02-2008, 11:00
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Grunnideen er et spill for to personer hvor man bytter på å beskrive hvordan en alv og en dverg (som forøvrig bytter navn midt i teksten *tsk tsk*) bekjemper et forferdelig beist ved slutten av en dungeon. So far so good.

Jeg liker ideen, men synes gjennomføringen er litt svak. Poengsystemet virker fuillstendig overflødig, selv med forklaringen i begynnelsen. Jeg ser faktisk desverre ikke noe dette spillet gjør som ikke kunne vært gjoprt bedre med Wushu.
Gammel 11/02-2008, 11:28
Arvid Falch Arvid Falch er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 4 - Beistet

Et ganske finurlig rollelagingskonsept, jeg ble den usikre lesehesten Vigolan, som hadde finting, taktikk og ballistikk som sine spesialiteter. Med seg i sekken hadde han en hologramprojektør.

Alt frem til selve "spillingen" av spillet synes jeg er kjempespennende og morsomt. Spesielt tabellene for gjenstander og inventar er fantastiske.

Men jeg synes spillet bommer litt når det gjelder hva det skal handle om. Det er med vilje gjort ekstremt snevert, de to heltene (som man sikkert kan bli ganske glad i ettervært) skal gang på gang stige ned i hulen og bekjempe selve monsteret. For meg virker dette litt for snevert, selvom jeg blir litt fascinert av den "gameboybossen som aldri vil dø"-estetikken som jeg får assosiasjoner til.
Tror dette kan være en morsom rollespillpoesi, det går fort og kan avsluttes med en high-five "der tok vi ham igjen!".
Liker måten Beistets handlinger blir bestemt gjennom terningkast.

Sliter mest med belønningssystemet, som jeg føler er altfor kronglete. Ser for meg en ti minutters pause mellom hver handling for å diskutere belønninger opp og ned i mente. Ett slikt spill som Beistet burde gå fort og uten brudd, for å få actionsekvensene til å svinge skikkelig. Her ser jeg for meg at det stopper så mye opp at man lett mister tråden. Og dette viser den største svakheten til spillet i mine øyne. Belønningssystemet er laget for å oppmuntre til det som skal være spillets kjerne; kule beskrivelser av action. Når belønningssystemet likevel føles såpass malplassert (føler også at forfatteren av spillet ikke helt tror på det selv heller) så føler jeg ikke at spillets ulike komponenter jobber med hverandre, i samme retning.

Gjenstandstabellene og handlingstabellene jobber helt klart i riktig retning, de oppmuntrer til sprøe påfunn og morsomme løsninger.
Rollelagingen gir rare personlighetstrekk til heltene, jobber også klart i riktig retning.
Inndelingen i runder og restriksjonene (snakk kun om det rollen din gjør, ikke noe som involverer de to andre rollene) fungerer også (tror jeg) i spillets ånd. Her får hver rolle stadig litt utdelt tid i spotlighten.
Belønningssystemet synes jeg er kronglete løst.

Alt i alt en morsom ide med et par veldig kule tabeller, og et perfekt spill i en pause på en con eller lignende, gjerne over en øl i baren. Tror dog spillet sliter litt med spillbarhet, i hvert fall mer enn en gang.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 14:48
TorAK sin avatar
TorAK TorAK er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 4 - Beistet

Førsteinntrykk: Ideen virker god og jeg fatter øyeblikkelig interesse. I dette øyeblikk kan jeg ikke vente med å lese videre, for ikke å snakke om å teste. Som over gjennomsnittelig språkinteressert kan jeg ikke unngå å henge meg opp i litt dårlig språk som skrivefeil, grammatikkfeil og kronglete setninger, men jeg skal gjøre mitt beste for å se rundt det. Det er ikke en språkkonkurranse, og jeg er mer pirkete på denslags enn jeg egentlig har godt av.

Teksten heller litt mot å være i overkant tung flere steder, og som allerede er blitt påpekt så kunne mye av teksten godt være kuttet ut.
Rollelagingen virker veldig gøy. Personlig liker jeg det veldig godt og kan knapt vente med å rulle frem Vigoland og Dorad/Doran/Dario (fy, fy). Jeg liker forøvrig at det holder med to spillere. Det gjør det mye lettere å finne noen å spille med, og jeg kan faktisk begynne spille så snart jeg har lest ferdig.
Mens jeg leser gjennom kommer jeg til punktet som tidligere er blitt kommentert, nemlig hvor forfatteren selv påpeker at spillet på dette punktet kan virke kjedelig. Som kommentert tidligere stopper også jeg opp her og tenker "jo, når du sier det så". Jeg føler at entusiasmen har fått en liten knekk nå.

Etter hvert som jeg leser om spillets forløp virker det på meg som om man bør ha en spesiell interesse for monsterdenging og ville slosskamper for å nyte spillet. Tror ikke det er noe for alle og enhver, og jeg er veldig i tvil om det vil være gøy å spille det mer enn én eller to ganger.

Inntrykk: Jeg er litt skuffet. Utgangspunktet var bra og entusiasmen jeg følte da jeg først begynte å lese er forsvunnet og erstattet med en følelse av tvil. Det virker som friform monsterdenging, og jeg er sannelig ikke sikker på hvor gøy det kan være. Spillet må uansett testes. Det kan vise seg å være gøy.
Gammel 11/02-2008, 16:40
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Trenger stavekontroll.

Har en fin umiddelbar driv i intro, dabber litt av utover i teksten. Litt krøkkete forklart. Trenger flere tydelige avsnitt/mellomtitler.

Søtt toppscore-system

Fokuset i spillet: ”gjør mest mulig fortellermoro ut av fight-mot-boss” burde vært fortalt om tidligere/kulere. Teksten burde vært spisset inn mot denne essensen.

Interessant med 2 player-spill. Lurer litt på hvordan det hadde vært å spille.

Snålt og søtt, men usikker på om det blir noen sigar. Får litt følelsen av et spill der metoden ikke har så mye med spillets innhold/konsept å gjøre.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 11/02-2008 kl 16:46
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 21:04
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Etter å ha lest dette ville jeg heller ha satt meg ned med en fighting fantasy bok enn dette spillet. Det virker som fortelleren prøver å være hippie med et ressurshåndterings spill, og mislykkes totalt. Det er uinspirert og slett skrevet.

Jeg sliter med å komme med konkret, konstruktiv kritikk av dette da jeg virkelig ikke ser poenget med spillet.

To spilleren med hver sin rolle, og et monster. Kul idee. Men det blir et fortellings ronk hvor man sitter å prøver å overgå hverandre i beskrivelsene for å få hverandres bifall. I tillegg triller og triller man på tabeller.

Jeg ville personlig heller dratt frem ett brettspill eller Wii.

Oppsumering.
Les Beasthunters. Et konkuranse spill lagd for to spillere, se hvordan alt ble løst der. Inklusive motivasjonen for å spille spillet.
Dropp poeng systemet, og sy sammen en måte hvor man som i Wushu får ressurser man kan bruke på å avgjør hvor bra ting går basert på hvordan man beskriver ting. Eller titt på Rune.

Og ja, dette er hardt og brutalt.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 13/02-2008, 08:42
Kaia Kaia er offline
Medlem

Spelet er slik eg leser det eit slags hybrid mellom ta-rotta-på-monsteret-og-få-xp-spel og forteljespel. Eg er litt usikker på korleis det vil fungere i praksis, og kvar det vil hen med belønningssystemet. Utstyrslista er kul! Eg vil ha ein utømmelig kakeboks! Dessutan likar eg det rause, muntlege, forteljande språket. (Tips mot skrivefeil: Les gjennom teksten baklengs. Det gjer eg alltid når eg skriver ein lang tekst; det gjer at eg ser orda i staden får teksten. Eller få nokon med norsklærargener til å ta ei kjapp gjennomlesing. Men det var ikkje så ille dette, altså.) Eg fekk litt lyst til å teste dette spelet.
Svar med sitat
Gammel 13/02-2008, 17:46
RISK4Kandidat09 RISK4Kandidat09 er offline
Medlem

Mange takk for gode komentarer! Det er endel som jeg ser kan fortjene svar, og oppklaring. Men jeg venter en stund med det, for å få fremhevet det følgende.

Det jeg først og fremst ønsket å oppnå med dette spillet var et tabell-drevet rollespill. Tabellene fungerer som inspirasjonskilde, miljø og motstander for de to spillerne. Tanken er å samle endel av de tradisjonelle spillederfunksjonene inn i systemet, slik at spillerne kan spille sammen på like premisser. Det som er blitt sagt til nå kan tyde på at jeg kan ha nådd det målet, men jeg ville sette veldig pris på fokusert tilbakemelding på dette punktet!

Og et spørsmål til Matthijs: Lengden av teksten er et resultat av at jeg har prøvd å skrive det med tanke på totalt nybegynnere. Da gjerne nybegynnere i den yngere garde. For mer drevne spillere kunne nok halvparten blitt kokt ned til noe slikt som "Kast på tabellene for å finne startsituasjon". I ditt arbeid med Lærelyst antar jeg at du har opparbeidet deg litt erfaring med denne problemstillingen. Så sett i lys av dette, er den fortsatt alt for lang? Undervurderer jeg nybegynnere?

Og Kaare: Jeg setter veldig pris på måten du behandler spillet på. Dessverre som du kanskje ser over bommet du litt på målet, da du ikke kommenterte spillet i forhold til hva jeg ønsket å lage. Om du vil gjøre en ny slakt av tabell-spiller interaksjonen hadde ingenting vært mer intressant enn det!
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:13.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia