Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 11/02-2008, 02:43
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 4 - Magnhilds utvalgte

Diskuter Magnhilds utvalgte av kandidat 13

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommenter gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemningsperioden.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 04:28
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 4 - Magnhilds utvalgte

Her liker jeg svært godt ideen om å skulle kjøre et grunnplott, og tilpasse reglene etter hva som skjer i de forskjellige situasjonene. Og at det samtidig er lagt nok frihet til at jeg tror det vil være underholdende å spille flere ganger er også en bragd!

Kunne godt tenke meg å spille det, selv om jeg tror dette er et spill som jeg hadde hatt større glede av om jeg hadde fulgt litt med i nyhets-verdenen.

Likte også godt madeline-ruletten
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 09:27
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Klarer ikke helt å synes Madeleine er et morsomt tema. Et eller annet sted har ungen lidd en tragisk skjebne, og da vil jeg ikke se fjeset hennes på en rulett.
Gammel 11/02-2008, 09:41
Erling Rognli sin avatar
Erling Rognli Erling Rognli er offline
Medlem

Jeg er fullstendig enig med Matthijs; dette spillet kommer jeg verken til å spille eller lese nøye gjennom.
Gammel 11/02-2008, 12:28
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Dette spillet byr meg imot. Jeg er rimelig sikker på hvem som har skrevet det, og jeg vet godt i hvilken ånd det er skrevet, men jeg synes det er smakløst.

Når det er sagt er spillet en utmerket historie-maskin. Men jeg har problemer med å lese skikkelig igjennom det pga materialet det tar for seg.
Gammel 11/02-2008, 12:33
Arvid Falch Arvid Falch er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 4 - Magnhilds utvalgte

Enig med de tre forestående. Synd at det skal være slik, men jeg gadd ikke lese spillet grundig engang. Hadde vært så lett å putte inn en fiktiv sak i stedet!
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 13:23
Madame Temple sin avatar
Madame Temple Madame Temple er offline
Medlem

Nå har ikke jeg lest gjennom hele spillet, bare lest innimellom over skulderen på Temple. Men det hele byr meg imot. Som mor og voldsoffer håper jeg at den som har skrevet dette trekker den fra konkurransen. Det er smakløst.

Madeleine saken er en sak som fremdeles går i et rettssystem, den er ikke ferdig etterforsket og det hele innvolverer enn uskyldig liten jente som ingen vet hva har skjedd med. Det er respektløst ovenfor Madeleine, hennes foreldre og alle andre savnede barn og deres foreldre å lage et spill basert på dette. Om du som har skrevet dette ikke har lagt merke til det så er det faktisk ikke gått et år ennå siden Madeleine forsvant.

Hadde det vært et av mine barn som hadde vært savnet og blitt (mis)brukt på denne måten så hadde jeg anmeldt deg. Det hadde ikke tatt deg mange kaloriene å dikte opp en fiktiv hendelse og bruke den istede for, men det gjør du ikke. Du skor deg på andres smerte. I tillegg tviler jeg på at andre navngite personer i spille setter pris på at dette kommer opp når du googler navnet deres.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 14:34
Magnar Müller sin avatar
Magnar Müller Magnar Müller er offline
A new hope!

Standard Re: R.I.S.K. Runde 4 - Magnhilds utvalgte

Jeg synes det er litt vanskelig å få oversikt over rekkefølgen scenene skal spilles i, og jeg vet ikke helt om jeg har skjønt hva en sporscene er og hvordan den relateres og skilles fra en mellomscene. Jeg synes idéen bak spillet er hysterisk morsom og håper det ikke blir for vanskelig å finne noen jeg kan spille spillet med til tross for den lunkne mottakelsen det har fått her i konkurransen. Ruletten var et kunstverk uten sidestykke.
Sist redigert av Magnar Müller; 1/04-2008 at 19:07.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 14:36
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Ved spilltest (før ferdigstillelse) fortonte spillet seg som ganske morsomt, men litt haltende i metode. Det ser ut som om det er tatt en del riktige grep etter spilltest, blant annet en tydeligere rollefordeling mellom antagonistene.

Spillet er litt sånn halv-eksperimentelt. Mange ålreite grep/teknikker å prøve ut, men jeg får litt sånn ”innfallsmetoden”-vibb av både grepene som er valgt (to antagonister, spillerne setter scenen etter tur, hjulet, forræderen) og settingen (Kleppa, Madeleine, Terra). Det er greit nok, selv om jeg i hvert fall i forhold til spillmetoden gjerne skulle sett en bedre gjennomarbeidet/mer helhetlig visjon.

Liker at rollene er veldig korte, men det mangler noe. Savner noe alá spesialegenskapene fra spilltesten.

Savner et flytskjema tidligere i teksten. Spillmetoden/flyten blir presentert litt hulter i bulter.

Veldig usikker på hvordan forræderen kommer til å fungere, siden den har blitt betydelig endret siden spilltest.

Spillet minner en del om ZJW i måten det er egne regler/instrukser for hver scene. Dette kan fungere ganske bra, men er en metode som nærmest fordrer grundige spilltester. Ellers kan det lett bli uoversiktlig.

Usikker på hvor pedagogisk/lettfattelig spillet vil fortone seg for noen som ikke er kjent med denne typen spill fra før (jamfør med Mårramøtet, som etter min mening er veldig pedagogisk lagt opp). Hvem beskriver hva? Når? Når overlates kontrollen til motstanderne? Etc.

Sluttresultatet har, som det også går frem av spillteksten, relativt lite med spillernes handlinger å gjøre. Det er mulig spillet ville tjent på en mer åpen slutt, vet ikke.

Summa summarum: metodemessig en del gode anslag, later til å være litt dårlig gjennomarbeidet.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 11/02-2008 kl 14:41
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 14:36
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

Synes det virket litt rotete (Samme tingene Herr Müller påpekte), men at spillet ser forlokkende og morsomt ut. Madeleine-referansene kunne med hell vært tonet ned eller fjernet.

Sist endret av BT; 11/02-2008 kl 14:37
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 16:13.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia