Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12/02-2008, 16:26
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 4 - Tre fremtider

Jeg drar herved i gang en liten "tre fremtider"-spilling per mail: vi sender hverandre halvsides fremtider. Mail meg på ole.peder.giaever [] gmail.com hvis du vil være med. Jeg foretrekker om jeg kjenner de som melder seg på (å være på hils med holder lenge). Regner med at jeg oppretter en googlegruppe til formålet. Start i løpet av kvelden.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 12/02-2008 kl 16:28
Svar med sitat
Gammel 13/02-2008, 09:44
Kandidat 10 Kandidat 10 er offline
Medlem

jeg skrev dette spillet veldig fort. det var en tanke jeg hadde som jeg likte. glad for at noen vurderer det på sine egne premisser, selv om mange ikke vil kalle det et rollespill. enig i at det godt kunne blitt bygd litt ut. jeg hadde lyst å se hva slags oppførsel det fører til i ettertid. om folk tenker seg om, får en annen vinkling på sitt eget liv. slike ting.

ting man kunne gjort, er for eksempel:
å samles i en gruppe og lese opp en og en fremtid for hverandre
å snakke om dem etterpå og finne ut: hvilke valg førte deg hit? hva gjorde du selv for at ting ble som de ble?
å snakke om hva slags fokus de viser. hva sier teksten om hva du syns er viktig i livet? er det noe du jobber mot, er det noe du opplever allerede nå?

jeg kan trylle det om til et rollespill med tre ord. skriv tre fremtider "for rollen din". men da er det mye mindre interessant å spille, syns jeg. det er et identitetsspill. hvis folk vil stemme det ut av konkurransen, skjønner jeg jo det. men jeg håper flere vil se på det ikke ut fra originalitet, eller hvilken sjanger det tilhører, men ut fra hvordan spillerfaringen ville vært. Enrahim og Anders, hvordan ville det vært for dere å delta i Tre Fremtider? Ville dere kviet dere for å gjøre det? Eller ville dere fått noe ut av det?
Svar med sitat
Gammel 13/02-2008, 10:27
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kandidat 10 Vis post
men jeg håper flere vil se på det ikke ut fra originalitet, eller hvilken sjanger det tilhører, men ut fra hvordan spillerfaringen ville vært. Enrahim og Anders, hvordan ville det vært for dere å delta i Tre Fremtider? Ville dere kviet dere for å gjøre det? Eller ville dere fått noe ut av det?
Dette både forstår og sympatiserer jeg med. Likevel må man nesten ta i betraktning om bidraget er et rollespill før man bedømmer det. Dette er tross alt en spillskaperkonkurranse.
Gammel 13/02-2008, 16:47
Medlem

tusen takk for testing av spillet
Svar med sitat
Gammel 13/02-2008, 22:24
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kandidat 10 Vis post
Enrahim og Anders, hvordan ville det vært for dere å delta i Tre Fremtider? Ville dere kviet dere for å gjøre det? Eller ville dere fått noe ut av det?
Jeg tok utfordringen, og kjørte i gang med det med et åpent sinn. Jeg må si jeg ble overasket. Men dessverre ikke på den positive måten. Skrev med times new roman 12 punkter, og skrev på hver av fremtiden til jeg hadde fullstendig skrivesperre. Jeg greide ikke engang å fylle en side.

Det er mulig at spillet er beregnet på mer kreative personer enn meg, eller at man skal skrive med skrift og layout som spillteksten. Uansett burde det da vært nevnt noe om det. Så jeg tror i alle fall at jeg kan si at "spillet" faller gjennom på inspirasjonskriteriet.

La oss nå se på evne til å gi emosjonelle utslag (som morro etc). Her scorer faktisk spillet noe bedre enn hva jeg hadde regnet med. Det oppsto et slags følelsesmessig bånd til det å skrive som jeg ikke helt hadde sett for meg. Men det var mest et slags vemod. Mulig at det har noe med livsholdningen min, og de scenariene jeg skrev om. Uansett fristet det ikke veldig mye til gjentagelse. Og følelsen fremsto som svakere enn hva jeg er vant med å oppleve av følelsesmessig tilknytting til rollene jeg er vant med å spille som opplever noe følelsesladet.

Selvutviklingsmessig: Føler jeg meg som en ny person? På ingen måte. Men nå er jeg blitt omtalt av andre som mer selvreflektert enn de fleste, så det kan ha noe med saken å gjøre. Men hadde på en måte forventet at det ville kunne fungert for å bringe ting til bevistheten, eller hjelpe med å starte tankestrømmer. Men jeg opplevde faktisk at det var mindre egnet til å sette meg i en selvreflekterings-modus enn å bare sette meg ned på et stille sted og begynne å tenke. Selve handlingen å skrive kom for mye i veien.

Så konklusjonen etter min spilltest blir dessverre enda mer drepende enn hva jeg hadde før: Det er fullstendig uegnet som underholdning. Det er vanskelig å få gjennomført spillet i praksis, eller så er det ufullstendig beskrevet. Og til og med som personutviklingsverktøy virker det til å ha mindre effekt enn hva jeg hadde regnet med.

Så jeg vil ikke se bort ifra at denne aktiviteten kan fungere som et onde som kan brukes i en interessant aktivitet, som å f.eks analysere, diskutere eller spinne videre på det man har skrevet. Men å si at denne aktiviteten er en positiv ting på grunn av denne bemerkningen, er omtrent som å si at å vri armer å ben ut av ledd er en positiv ting fordi det kan brukes til å spille twister!

Beklager om jeg virker lite konstruktiv her. Men tiden jeg brukte på å "spille" tre fremtider _slik det ble levert_ var så bortkastet, at jeg føler at det kan være konstruktivt å prøve å hjelpe andre fra å gjøre den samme tabben.

Sist endret av Enrahim; 13/02-2008 kl 22:25
Svar med sitat
Gammel 13/02-2008, 22:46
Medlem

modig gjort å slenge seg hodestups inn i noe man er skeptisk til. kudos for det! det er tydelig at spillet ikke passer for alle. selv spiller jeg det nå, og får en del ut av det. har heller ikke hatt noe problem med å finne ting å skrive. vi er fire stykker. to av oss har levert to fremtider, to har levert en.

når jeg skriver, forsøker jeg å lage positive fremtider. det lykkes delvis. kanskje jeg er for pessimistisk eller realistisk? om jeg har utviklet meg selv av dette, vet jeg ikke. men jeg syns det er en god ting for meg å drive med. så det er nok ikke fullstendig uegnet som underholdning. men jeg forstår at det var det for deg, akkurat nå.

det hadde vært veldig spennende å se hva du skrev. ville du vært villig til å dele det på pm?
Svar med sitat
Gammel 13/02-2008, 23:05
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

PM sendt. Det er mulig at årsaken til at du føler aktiviteten er mer givende er at du tydeligvis har det som en sosial aktivitet. Dette bringer en helt annen dimensjon til aktiviteten. Dessverre er den aktiviteten beskrevet i det du sendte inn beskrevet som en individuell aktivitet, og det var på det premisset den forige posten min ble skrevet.

Men det er jo selvfølgelig også mulig at det er individuelt hvor mye utbytte man vil ha av det også om man gjør det isolert, noe jeg også peker på flere steder i "slakten" min. Eneste jeg kan slå fast er at det dessverre ikke virker til å fungere for alle.
Svar med sitat
Gammel 14/02-2008, 00:10
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Nå har jeg lest litt men ikke alt av kommentarene, og hele spillet.

Alt i alt er jeg usikker på hva jeg skal synes.

Det virker. Jeg er med på spilltesten, og har skrevet en versjon av fremtiden min hvor jeg er bitter og forkrøplet. Og jeg har vært i faen så dårlig humør resten av kvelden.

Jeg brøt regelen om en halv side (fordi jeg ikke husket den) og skrev nesten en hel. Jeg tror ikke det har begrenset spillopplevelsen.

Men det er relevant å spørre seg om dette er et rollespill, av ihvertfall to grunner. For det første er spillet med i en konkurranse med regler. Men det er vanskelig å avgjøre om Tre fremtider faller såpass langt utenfor rollespillbegrepet, at det også faller utenfor reglene. Fordi rollespillbegrepet er... ikke dødt, Erlend, (jeg bruker det vitterlig, og det er ikke gjenferd som kommer ut av munnen min,) men har ulne grenser og store gråsoner. Spillet er et helt ok RISK-bidrag.

For det andre kan en diskusjon om hvorfor dette spillet befinner seg i rollespillbegrepets randsoner si noe om spillets utviklingspotensial. Dette er den mer interessante diskusjonen.

Skal man tolke reglene helt bokstavelig, er spillet definitivt ikke et rollespill, men en skriveøvelse (riktignok en personlig en). Om det er en selvutviklingsøvelse - tja?

Men å spille det sammen, og dele historier - gir spillet en ny dimensjon. Det blir å skrive for noen, det blir å utlevere seg. Og det blir litt mer likt rollespill, som er en fellesaktivitet. (Selv om man selvsagt kan drive skriveøvelser også i fellesskap.)

Hvordan kunne spillet vært trukket enda lengre inn i rollespillbåsen? Kunne man lagt til en eller annen form for interaksjon? (F eks - nevn en av de andre spillerne i din egen tekst. Bruk et ord fra en annen tekst i din egen. Osv.?) Kunne man lagt til et element av spill? Slike spørsmål kunne det være interessant å gjøre tankeeksperimenter med i en evt. videreutviklingsprosess.

Slik spillet står nå er det et ikke så verst spill, som jeg har utbytte av å spille. Jeg har ikke fått sett på så mange av de andre ennå, så jeg vet ikke hvordan det skulle rangeres. Men jeg er ikke i taket av begeistring.

Noen ganger er mindre mer. Noen ganger tjener man på å redusere formen sin til det helt minimale, la verket tale for seg selv. Men i dette spillet er potensialet så mye større enn resultatet. Selv noen få og enkle grep kunne tilført spillet mye, uten å ta noen særlig toll i eleganse eller enkelhet.

Vel. Noen småting til slutt:

Er det meningen at man egentlig skal spille slik vi spiller nå - dele med hverandre? I så fall burde det stå i spillet. Hvis det ikke er meningen, burde det vært meningen.

Jeg ser ikke noen grunn til å kalle dette et identitetsspill, eller hva koblingen til identitet er. (Det handler om hvem man kan bli, ikke hvem man er. Selv om det jo er en sammenheng her - men andre ord ville vært mer treffende.)

Halvannen gang sin egen alder tror jeg er et akkurat passe sprang inn i fremtiden. Og det er spennende at eldre mennesker må gjøre større hopp - det passer med at perspektivene forandrer seg med alder.

Det første eksempelet er hjelpsomt. Altså, "hvis du er 20, skriv om..." osv.

Ved gjennomlesing var jeg usikker på om "kanskje skriver du..." eksemplene ville binde opp produktene, men i testspillingen har ikke det vært noe særlig problem.

Er det meningen at "kanskje overrasker du deg selv" skal stå to ganger? (I så fall ville jeg kanskje flyttet første eksemplaret en setning eller to oppover - slik det er nå ser det ut som en feiltagelse, ikke en gjentagelse.)
Gammel 14/02-2008, 00:13
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Nå har jeg lest gjennom resten av kommentarene og ser at jeg ikke har sagt så veldig mye nytt. Men jeg har sagt det med flere ord.
Gammel 14/02-2008, 00:21
Medlem

men det er bra med mange ord, så lenge de har mening. det har jo dine.

da jeg deltok i "agabadan" var jeg veldig bevisst på å forme et positivt verdensbilde, noe jeg kunne leve med. det har jeg også gjort når vi spiller "tre fremtider". men jeg tror kanskje jeg skal forsøke noen dystrere scenarier for å se hva jeg er redd for. jeg er bare litt engstelig for å mane frem den dårlige vibben som du også snakker om.

jeg har skrevet tre fremtider. jeg tror jeg må skrive noen flere. gjerne noen hvor jeg tar litt flere sjanser med meg selv. men jeg merker at jeg ikke tør å gjøre de helt store sprellene.

som jeg skrev i en pm til enrahim: jeg lurer veldig på hvordan det vil bli å se på disse tekstene senere - ikke nødvendigvis om mange år, men om to-tre år. hva vil vi se annerledes? jeg mistenker at tekstene våre er ekstremt preget av situasjonen vi er i akkurat nå, og noe av dette vil virke helt irrelevant om et par år, mens vi ikke vil forstå hvor blinde vi var for andre temaer.

for meg funker det godt å skrive for et lite og intimt publikum. jeg ser for meg at vi kanskje tar en pils og snakker om det vi har skrevet en gang. enten noen av oss eller alle sammen.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:46.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia