Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 14/02-2008, 00:39
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 4 - Tre fremtider

Kan nok være spesielt å lese dette i fremtiden.

Tror kanskje jeg ikke har lyst til å lese det når jeg kommer til tidspunktet det skulle vært skrevet.

Enig at det funker best for intimt publikum. Jeg ville ikke lagt ut mitt bidrag for noen offentlighet, eller for folk jeg ikke kjente litt, eller for en stor gruppe.

Pils i etterkant kan være lurt.

(En effekt det har hatt på meg personlig... som skriveøvelse... har forresten vært frigjørende. Jeg har gått steder og brukt ord jeg ikke ville gjort ellers, steder jeg kan trenge å gå til hvis jeg begynner å ta skjønnlitteraturen min på alvor.)

Sist endret av Martin Bull Gudmundsen; 14/02-2008 kl 00:40
Svar med sitat
Gammel 14/02-2008, 00:53
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

Noen tanker, etter å ha prøvd ut spillet:

* Jeg er veldig enig med Martin, som setter spørsmålstegn ved om det ER et rollespill. Jeg synes det beveger seg mildt sagt helt i grenseland. Hvis man gjør det som en sosial aktivitet: Ja. Enten som seg selv eller i rolle. Hvis man gjør det alene: Nei. Da blir det en skriveøvelse, i beste fall en forberedelse til rollespill.

* Pils etterpå er lurt. Enten bokstavelig eller metaforisk. Jeg tror nok helt klart at man, etter å ha gjennomført spillet, bør ta en prat rundt hva man har gjort og opplevd. Og pils er jo alltid en god ide

* Hva gir øvelsen meg? Vel, jeg kjente før jeg begynte at jeg måtte ta noen valg med hensyn til hvilke fremtider jeg ville skildre. Jeg endte opp med en nøktern, en ønskelig, og en midt imellom. Jeg unngikk konsekvent den "dystopiske", fordi jeg kjente at det lett kunne skli ut i klisje-aktig vrøvl. Så hva sitter jeg igjen med? Jo, har nok tvunget meg selv til å tenke litt over hva jeg vil ha ut av livet, og på den måten kan det virke som en selvutviklingsøvelse. Men, samtidig føler jeg vel kanskje at det er noe jeg gjør mest for moro skyld, som et utløp for kreativitet og ettertenksomhet. Med andre ord: underholdningsverdien blir klart høyere enn selvutviklingsverdien.

Alt i alt et morsomt eksperiment, som gjerne kunne vært bakt inn som en del av rolleutviklingen i et større rollespill, men som også kan brukes som et sosialt samspill mellom personer som er trygge på hverandre. Tror ikke jeg kunne spilt dette med totalt fremmede (selv om jeg ikke kjenner de jeg spiller med så godt, heller). En viss grad av trygghet på mot-/medspillernes personlighet og verdier må nok ligge i bunn.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 14/02-2008, 23:52
Andraax sin avatar
Andraax Andraax er offline
Medlem

En ting jeg glemte å nevne, som en av fordelene/godene med å spille det sammen med andre, er hvordan vi klarte å flette hverandres fremtider inn i våre egne. Etter hvert som vi delte flere og flere alternative fremtider, ble det mer og mer morsomt å kunne henvise til de andres "liv" i din egen fremtid, uten å måtte lage en klisjè av det.

Ja, og så glemte jeg vel å si at jeg synes det var ordentlig gøy å spille det. Men, det henger sikkert sammen med hvem jeg spilte det sammen med, og det faktum at jeg er glad i å skrive.

Vandrerne - Et norsk fantasyrollespill
L.A.R.S. - Generisk rollespillsystem på norsk
Svar med sitat
Gammel 15/02-2008, 10:45
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

En personlig og fin øvelse. Jeg er som kjent ikke så opptatt av om ting er rollespill eller ei, så akkurat den biten har jeg ikke særlig sterke formeninger om. Det fungerte, ihvertfall. Men det var nok morsommere å gjøre det innenfor rammene av fire skrivekyndige som kjente hverandre mer eller mindre på enn e-postliste enn det ville vært i ensomheten. Teksten ville blitt mindre formfullendt med slike forslag/detaljer, men kanskje mer praktisk anvendbar. Jeg lurte også først på å lage en good, en bad og en ugly fremtid, men så ble det til at jeg prøvde å være positiv heller. Selv om det var positivitet med litt friksjon i. Det var fint å lese de andres ting også. Tar gjerne en øl & en prat en dag, ja.
Svar med sitat
Gammel 15/02-2008, 12:11
Anders Nygaard sin avatar
Anders Nygaard Anders Nygaard er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kandidat 10 Vis post
jeg kan trylle det om til et rollespill med tre ord. skriv tre fremtider "for rollen din". men da er det mye mindre interessant å spille, syns jeg. det er et identitetsspill. hvis folk vil stemme det ut av konkurransen, skjønner jeg jo det. men jeg håper flere vil se på det ikke ut fra originalitet, eller hvilken sjanger det tilhører, men ut fra hvordan spillerfaringen ville vært. Enrahim og Anders, hvordan ville det vært for dere å delta i Tre Fremtider? Ville dere kviet dere for å gjøre det? Eller ville dere fått noe ut av det?
Har bare skrevet en fremtid hittil. Kvie seg? Som faen. Men spennende og givende. Skal stjele til meg noen timer til å fullføre etterhvert.

Tror ikke nødvendigvis at å skrive om slik du foreslått gjør det mer eller mindre rollespillaktig. Spill som bruker mer personlig rollemateriale enn fantasimateriale er også rollespill. Litt prat om det her: http://n4f.no/forum/showthread.php?t=7310

Jeg tror det jeg refleksivt savner er det opplagt "serielle" de fleste rollespill har - en rekke utsagn som sammen inneholder mer opplevelse enn hver enkelt del, og et samarbeid om å utforme det neste utsagnet i serien. Noe av det serielle er der allerede, siden man skriver tre fremtider og ikke en, men hva ville skje hvis man lot de tre fremtidene sette betingelser for hverandre? (Eller gjør de kanskje det helt av seg selv...?)
Svar med sitat
Gammel 15/02-2008, 12:24
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Tja, skulle det vært riktig formfullendt så skulle det bare stått "Skriv" i en stor koselig font, med søte border rundt. Prøv å se gjennom denne tråden, og se hvor mye av det som er skrevet her til nå som også godt kunne ha blitt skrevet i det tilfellet.
Svar med sitat
Gammel 20/02-2008, 00:43
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Hepz!

Da kommer jeg ut av skapet som forfatter. (Oioioi, så overrasket alle ble!)

Spillet er ikke et rollespill, og det er jo ikke så lurt i slike konkurranser hvor man skal lage rollespill. Men det har blitt spilt, og det er jeg veldig glad for.

Jeg skrev ned akkurat det spillet jeg selv hadde lyst å spille, noe som har vist seg å funke ganske bra - både i dette tilfellet og tidligere. Og jeg er stolt av min lille skapelse

Takk til alle som har kommentert!
Gammel 20/02-2008, 10:33
Kaia Kaia er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Hepz!

Da kommer jeg ut av skapet som forfatter. (Oioioi, så overrasket alle ble!)
Eg skjønte ikkje at det var du. Det fyrste eg tenkte då eg leste spelet var: "Er det ei jente som har skrive dette?"

Og Kandidat 10 skreiv jo bare små bokstavar. Luring.
Svar med sitat
Gammel 20/02-2008, 11:22
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaia Vis post
Eg skjønte ikkje at det var du. Det fyrste eg tenkte då eg leste spelet var: "Er det ei jente som har skrive dette?"
Hihihi.
Svar med sitat
Gammel 20/02-2008, 12:20
Ola J Ola J er offline
Medlem

Dette er verken et spill eller et rollespill, men en skriveøvelse eller en "bevistgjøringsøvelse". Som sådann er den uoriginal og underutviklet. Bedre og mer gjennomtenkte øvelser finnes i enhver selvhjelpsbok i populærpsykologihylla på biblioteket eller bokhandelen.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:31.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia