Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 11/02-2008, 02:49
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard R.I.S.K. Runde 4 - Valgkampen

Diskuter Valgkampen av kandidat 11

OBS, hvis du er forfatter av dette rollespillet: kommenter gjerne ditt eget spill, men ikke røp at du er forfatteren i avstemningsperioden.

Jeg ber dere om å holde dere til saklig kritikk.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 08:53
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Standard Sv: R.I.S.K. Runde 4 - Valgkampen

Et festlig spill, som gir meg et smil om munnen (og en ny signatur).

Spillet bruker grepet at en av spillerne er debattleder - som skal piske opp stemningen og holde rede på tiden. Dette er en ganske åpen rolle, som kan være meget sentral, på samme måte som en god eller dårlig programleder gjør et show bra eller dårlig.

Hver kandidat har tre sanger - en valgkampsang, en seierssang og en nederlagssang - som de kommer til å synge. Her er det også potensiale for en del moro, spesielt hvis sangene velges i hemmelighet. Samtidig kan det ta litt lang tid; for hver runde skal noen synge sin valgkampssang, og noen sin nederlagssang. Spesielt valgkampssangen kan bli litt døll, ettersom det er ganske stor sjanse for at noen av dem synges to sanger. Synger man hele sanger (på 2-3 minutter), vil halve spilltiden gå med til synging.

Med noen små justeringer, og et godt sammensatt panel av debattanter osv, tror jeg dette hadde vært et morsomt HolmCon-spill.
Gammel 11/02-2008, 12:40
Arvid Falch Arvid Falch er offline
Medlem

Standard Re: R.I.S.K. Runde 4 - Valgkampen

Tror dette kunne vært veldig morsomt hvis man hadde hatt publikum! Og det er vel første gang jeg har ment om noe som helst av rollespill eller laiv.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 15:08
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Ser ut som en småmorsom selskapslek. Klarer ikke egentlig mene så mye mer om det. Tror det kan være både hyggelig og morsomt å spille, men sitter igjen med følelsen av at man kunne gjort mer ut av konseptet "debating society."
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 16:43
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Jeg tror dette kunne være morsomt!
Jeg savner litt mer føringer for hvem rollene kan/skal være, og flere føringer for debatten. "En politisk-type person som stiller til valg for noe" er ikke så mye å gå etter, føler jeg. Jeg savner også noe annet ved Valgkampen,men jeg er usikker på hva det er. Spillet befinner seg liksom i krysningspunktet mellom "rollespill" og "selskapslek," og jeg tror det er et eller anet som får det til å bikke over fra det ene til det andre for meg, uten at jeg kan sette fingeren på det.

Sikkert morsomt sammen med en sekser øl og Singstar!
Gammel 11/02-2008, 21:55
BT sin avatar
BT BT er offline
En vanlig fyr

En litt rotete selskapslek uten dypere mening? Jeg savner flere instrukser, men dette er sikkert noe jeg hadde blitt med på om det hadde vært bedre gjennomarbeidet. Versjon 2.0?
Svar med sitat
Gammel 15/02-2008, 14:29
Håken sin avatar
Håken Håken er offline
Medlem

Valgkamp er en fin og tidsaktuell tematikk for et rollespill. I dette spillet foregår alt i åpne debatter. Jeg savner korridorpolitikk og skitne knep.

Å bruke karaoke gir spillet noe ekstra, selv om jeg mistenker at det kan bli litt repetetivt.
You have been pwned by a grue.
Svar med sitat
Gammel 18/02-2008, 16:33
Martin Bull Gudmundsen sin avatar
Martin Bull Gudmundsen Martin Bull Gudmundsen er offline
Medlem

Jeg har ikke testet spillet, eller lest de andre kommentarene.

Valgkampen ser ut til å være en selskapslek, med rollespillelementer. (Er dette en trend i år.) Jeg kunne tenkt meg å prøve dette spillet i lystig lag, gjerne sammen med folk som ikke hadde noen erfaring med rollespill, men er ikke sikker på om jeg ville invitert noen hjem til meg bare for å spille det.

Spillet overlater fullstendig til spillerne å avgjøre hvilket verv man skal kjempe om – det kan være alt fra president i USA til formann i borettslaget. Jeg har selv pleid å lage spill hvor parametrene er såpass åpne, og sjelden hatt hell med det. Derfor har jeg nå en generell oppfordring til spillskapere, som også gjelder her: Gjør noen valg på forhånd!

Debattlederen i dette spillet virker overflødig. Denne personen skal passe tiden, annonsere tema for debatten, samle inn stemmer og kåre en vinner – og ikke noe av dette er oppgaver som ikke kan fordeles mellom kandidatene. På den måten får alle være med. (Debattlederen skal også ”piske opp stemningen,” men det går ikke frem av teksten hva dette egentlig innebærer – særlig ikke når kandidatene uansett har tilmålt taletid og ikke trenger noen ordstyrer.)

(Ordstyrer ville uansett vært et bedre navn på denne funksjonen)

Dette er også et generelt råd til spillskapere (og det vil si at det inkluderer meg selv), at tradisjonelle rollespillelementer som spilleder ikke alltid er nødvendige i et spill. Noen ganger kan spillederens funksjoner fordeles på spillerne – som her, og i så fall er det også et tegn på at det neppe vil være særlig moro å være spilleder. Man har jo ikke noe unikt å bidra med til spillet.

Avsnittet om rollelaging er greit nok (selv om jeg ville kalt det noe annet enn rollelaging, prøvd å finne noe som mer spesifikk beskrev hva denne prosessen handlet om i akkurat dette spillet.) Bra eksempel (tror jeg, jeg kjenner ikke låta, men tittelen er treffende). Jeg er usikker på om man skal velge sang åpenlyst, eller om man velger sang i smug, og så overrasker de andre når turen kommer for å synge. Har spillskaperen selv noen formening om dette?

Reglene for spill er også enkle og greie. Men jeg måtte lese gjennom avsnittet flere ganger for å få noen formening om hvordan det egentlig skulle gjøres. Særlig hvem som skal synge hva når. En mer skjematisk regeloversikt ville vært en stor fordel, evt om spillskaperen først satte opp et slikt skjema for seg selv, og så beskrev det med egne ord.

Generelt for spillet: Presentasjonen er fin og ledig, men jeg får også en følelse av at den kunne være mer gjennomarbeidet – spillskaperen kunne tatt en runde eller to til på både språk og disposisjon, uten å miste den ledige tonen.

Spillets styrke er at det er enkelt, sjarmerende, og tilgjengelig. Men jeg stiller samme spørsmål som til ”tre identiteter” – er det så enkelt at man med fordel kunne lagt til et element eller to, uten at det gikk på bekostning av sjarm eller tilgjengelighet? (Langt på vei samme kommentar som til språket, i avsnittet over.)

Jeg kunne tenke meg å prøve ut dette spillet, på Holmcon eller kanskje på burdsagsfesten min som nærmer seg? Eller kanskje det rett og slett burde erstatte karaokeseansen på neste sommerkongress…
Gammel 20/02-2008, 09:28
Kaia Kaia er offline
Medlem

Tusen takk for kommentarane. Alle som har bidratt med kommentarar her har hatt noko konstruktivt å komme med, og ved å sjå over spelet ein gang til med kommentarane i bakhaudet trur eg det kan heve seg eit par hakk.

Matthijs: Eg hadde eigentleg tenkt å legge inn at ingen skulle synge valgkampsangen meir enn ein gang. Takk for at du gjorde meg merksam på at dette mangla i reglane.

Håken: Korridorpolitikk og skitne knep? Kanskje det ja.

Martin Bull Gudmundsen: Eg hadde tenkt at dei skulle velge sangane i smug. Eg trur nok det kan ha noke for seg å høyre på rådet ditt om å ta nokre valg på førehand.
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:42.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia