Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 11/02-2008, 22:59
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Standard Sv: Årets RISK: Venstrehåndsarbeid?

Tror ikke jeg røper noe om hvilket spill som er mitt når jeg sier at sist jeg deltok var det med et spill jeg virkelig brente for, og fortsatt brenner for. Som jeg dermed flikket til det optimale (så det lar seg gjøre på en uke). Årets ble til sammenligning en rask ide om et konsept jeg kunne tenke meg å prøve ut, og se hvordan ble mottatt. Det ligger et ikke uvesentlig arbeid bak dette bidraget heller, men det ligger på en måte ikke samme ilden bak. Og jeg regner med det skinner gjennom.

Og jeg har inntrykk av at jeg ikke er alene. At det er en god del som har hatt ideer de har syntes var gode, men rett og slett ikke brent nok for det til å sette seg ned og utviklet en fullstendig rammeverk for det. Så det hele føles mer som en samling ideer, enn komplette spill.

EDIT: Tror i alle fall ikke jeg kan anklages for å ha fulgt (nyere) forumtrender, med tanke på hvor lenge jeg har vært fraværende

Sist endret av Enrahim; 11/02-2008 kl 23:08
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 23:05
Magnar Müller sin avatar
Magnar Müller Magnar Müller er offline
A new hope!

Standard Re: Årets RISK: Venstrehåndsarbeid?

I år har jeg faktisk orket å lese hver eneste side som ble skrevet med RISK-spill. Noen har vært en anstrengelse, men i år har jeg faktisk kommet meg gjennom alle, der jeg tidligere år bare har gitt opp etter en halv side. Og det uten at jeg hadde satt meg noe spesielt mål om å lese alt som kom.

Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i at årets spill mangler konkrete og orginale mekanikker i større grad enn tidligere års spill, og jeg synes uansett det er feil kriterie å vurdere spillene etter. Jeg har nemlig aldri før hatt lyst til å prøve så mange RISK-spill uten engang å ha hørt andre snakke om hvor kule de var å spille, og for meg vitner det om større kvalitet på årets bidrag enn det man har hatt tidligere år.

Jeg tror også man skal være forsiktig med å antyde at andres innsats er venstrehåndsarbeid, og jeg tror ikke det er bra å etablere en kollektiv enighet om at årets risk var en nedtur før konkurransen er avsluttet.
Svar med sitat
Gammel 11/02-2008, 23:07
Temple sin avatar
Temple Temple er offline
Medlem

Standard Sv: Re: Årets RISK: Venstrehåndsarbeid?

Sitat:
Opprinnelig postet av Magnar Müller Vis post
[..] jeg tror ikke det er bra å etablere en kollektiv enighet om at årets risk var en nedtur før konkurransen er avsluttet.
Kloke ord.
Gammel 11/02-2008, 23:17
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Magnar Müller Vis post
Jeg tror også man skal være forsiktig med å antyde at andres innsats er venstrehåndsarbeid
Njeh. Jeg vet jo etter det folk har postet her, og ting jeg har hørt fra folk, at en del av disse spillene er satt rimelig raskt sammen. Jeg ser, og leser, og hører, at mange ikke har blitt spilltestet. Jeg ser på gjennomlesning at mange ikke har blitt korrekturlest, redigert, eller sannsynligvis lest av noen andre enn spillskaperne. Jeg vet med meg selv at jeg har levert noe jeg syns er kult, men som ikke holder når det gjelder innsats, fordi det andre konseptet mitt ville krevd for mye jobb. Jeg har snakket med flere som ikke har levert i år, fordi fordi fordi.

Selvsagt har sikkert minst 30% jobbet ordentlig! Men det tar ikke bort at i fjor virket det som om 70%-80% hadde jobbet ordentlig.
Gammel 12/02-2008, 00:53
TorAK sin avatar
TorAK TorAK er offline
Medlem

Standard Re: Årets RISK: Venstrehåndsarbeid?

Jeg kan forstå de følelsene folk sier de sitter igjen med. Det var mange spill som lovte mye, men som ikke leverte. Mange av ideene hadde potensiale, men jeg ble skuffet etter å ha lest gjennom bidraget.
Selv er jeg ikke fornøyd med mitt eget bidrag. Har rett og slett ikke hatt tid denne uken til å sette meg ned og jobbe skikkelig med spillet, så i helgen ble jeg nødt til å ta det jeg hadde og raske sammen et produkt jeg selv føler ikke er fullstendig. Ble liggende våken om natten og tenke på alt jeg glemte å inkludere.
Så nei... jeg er ikke helt fornøyd, men jeg føler jeg har et brukbart utgangspunkt, og jeg har i alle fall presentert et førsteutkast (for det er det det er)

Jeg kan ikke uttale meg om hvordan det er i forhold til tidligere R.I.S.K. siden dette er første gang jeg deltar (og setter meg inn i det), og jeg har bare lest noen av de tidligere bidragene.
Gammel 12/02-2008, 01:06
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Njænjænjæ! Alt var ikke som det engang RR. Men bedrefør. Gammel nå. Grå i skjegg og hugleik i husken. Syt og tyt. Tyttebær. Hyllebær. Gamle spill blir nye. Alt er sagt før. Uff åg huff.

Jeg tror bare jeg har vært med på 2 av 4 risker. Og da stort sett kun pseudonymt. Men jeg har fulgt alle med arge argusøyne. Det JEG ser i år er at alle spillene (har kun lest åtte av 12 p.t., forbehold orbehold) faktisk ser ut til å være mer eller mindre spillbare. Sml. med runde 1 er dette en ENORM forbedring.

JOA. Noe plagiarisme og uorginalitet og gjentakelser blirrejo. Det mener jeg bestemt å ha observert i runde 1 oxo. Men der vi dengang for 3-4-5 år siden plagiarierte amerikanske spill plagiarierer vi nå våre egne. Degenerering? Undergang? Venstrehånd? Incest? Vites ei.

Det er 12 mer eller mindre spillbare NORSKE spill laget på én uke og nedover.

IT'S A FOOKIN MIRACLE!!!

og hold dere unna einebærbusken min

>hikk<

Sist endret av Ole Peder Giæver; 12/02-2008 kl 01:08
Svar med sitat
Gammel 12/02-2008, 01:19
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Jeg har snakket med flere som ikke har levert i år, fordi fordi fordi.
Gnæk. Er det "venstrehåndsarbeid" ikke å levere? Eller er det en vurdering av at man ikke vil levere noe som er venstrehåndsarbeid? Gnæk.
Svar med sitat
Gammel 12/02-2008, 04:02
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Var mange som ikke leverte i år som jeg trodde ville levere. Dumminger
Real life and all that shebang!

Jeg er fornøyd med at folk har laget spill, punktum.

Jeg tror kanskje litt av grunnen til at vi har sett færre deltagere i år er at nå finnes det alternativer til RISK. Folk har fått med seg at det går an å gjennomføre spill, og det trengs ikke gjøres akkurat i denne uken. Sånn sett er RISKs rolle noe utvannet. Det betyr ikke at RISK ikke har sin plass i norsk rollespillmiljø. Det kan hende den trenger nytt blod i ledelsen *gulp*. Det har fortsatt en rolle å spille, men den er ikke lenger den opprørske pønkeren den var for 4 år siden

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 12/02-2008, 09:18
matthijs sin avatar
Medlem

Serriserri... For meg, personlig, er denne tråden noe som skal spore til vekst. Jeg trenger å vite når jeg gjør bra, middels bra eller dårlige ting, så jeg har noe å måle meg etter. Jeg vil at folk sier "hør, Matthijs, det der kunne du gjort bedre med litt innsats. Kom igjen nå!"

Så det er det jeg sier, i hovedsak til meg selv, men også til mange andre. Også de som ikke leverte. Hør, alle oss, det her er greit nok, men vi vet jo at vi kunne gjort bedre med litt innsats. Neste gang tar jeg/vi en runde ekstra - pusser litt på idéen, leser spillet én gang til, ferdigstiller det vi halvveis begynte på... det lille ekstra.
Gammel 12/02-2008, 09:42
matthijs sin avatar
Medlem

For å presisiere: Originalitet eller ikke er ikke poenget mitt, selv om jeg skjønner at det ser slik ut fra første post. Og jeg er enig i at det er mange spillbare spill her. Jeg snakker bare om hvor mye innsats som har gått inn i spillene. Hvor mye love.

Magnhild har noen jobbet med, for eksempel. Og Morramøte. Disse spillene har tydeligvis gått gjennom noen runder med tenkning, og (såvidt jeg skjønner) spilltest. Det er slikt jeg etterlyser.

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:46.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia