Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 12/02-2008, 10:36
Ole Peder Giæver sin avatar
Ole Peder Giæver Ole Peder Giæver er offline
Medlem

Standard Sv: Årets RISK: Venstrehåndsarbeid?

Jeg mener langt på vei det jeg skrev i forrige innlegg.

spillene er ferdige (positivt/vitner om gjennomarbeiding)
spillene er spillbare (positivt / vitner om gjennomarbeiding)
spillene står i vår egen tradisjon fremfor en amerikansk/tradd-tradisjon (positivt/ vitner om utvikling i miljøet)
spillene ligner kanskje litt mye på ting som har vært gjort før (båring/vitner kanskje litt om venstrehåndsarbeid)

Synes jeg det virker som om folk har arbeidet en del med spillene sine?

Ja.

Jeg synes for eksempel ”venstrehåndsspillet” tre identiteter er et av de fineste bidragene.

(Og dermed/derfor driter jeg også i grunn i om det er venstrehånds, høyrehånds eller en fot)

Det fortoner seg for meg som ganske utrülig mye viktigere at man har laget spill man faktisk selv har lyst til å spille. Det var noe av bakgrunnen for at jeg ikke leverte Livsholdning: jeg følte jeg hadde gjort tilsvarende ting før og at det ikke var morsomt nok - greit nok, at jeg ikke hadde tid til å gjøre det ordentlig - greit nok, men viktigst av alt: jeg har ikke spesielt lyst til å spille det selv.

Furet værbitt virker ganske gjennomtenkt/arbeidet? Ikke lest 36.... pr0prn0r tror jeg funker out of the box tross noen skjønnhetspletter... samme med Valgkampen selv om litt kjedelig. Og i for seg Siste utvei. + Mårramøtet, som du nevner.

Nei, vi er nok litt uenige, trur eg

Sist endret av Ole Peder Giæver; 12/02-2008 kl 10:38
Svar med sitat
Gammel 12/02-2008, 10:51
Medlem

(Det er liksom en uke, og ikke alle deltakerne jobber heltid med rollespillmakeri....)
Svar med sitat
Gammel 12/02-2008, 12:05
Erlend S. Bruer sin avatar
Erlend S. Bruer Erlend S. Bruer er offline
Medlem

Jeg er enig med Ole Peder. Selv slet jeg med å sette av tid til RISK-spillet mitt, men jeg arbeidet sent om kveldene etter både arbeidsdag og kveldsmøter, først lenge med idé og så intenst med utforming. RISK-konkurransen er en strålende mulighet til å lage og teste ut ideer og å være sikret tilbakemelding. Om ikke alle spillene er 100% ferdige, hva så? Jeg planlegger å jobbe videre med spillet mitt, og jeg sitter igjen med to ideer til andre spill jeg har såvidt begynt å skrive på. En fantastisk uke, flotte resultater og jeg har lært at selv om hverdagen er hektisk så er det alltid tid til litt spillskaping, om man virkelig vil.

Vi bør ikke dømme 80% av spillene som slett arbeid, vi bør se konkurransen som et sted hvor mange spillskapere legger mye kreativitet og arbeid i et spill over en veldig kort periode. Tilbakemeldingene folk får på spillene sine byr til og med opp til å utvikle dem videre - noe som ikke var like tydelig i fjor.
Gammel 12/02-2008, 14:02
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Jeg vil egentlig si at finpussede spill egentlig ikke hører hjemme i denne konkuransen, med mindre de er svært små og oversiktelig. Når vi har bare en uke på oss så vil omtrent ethvert større prosjekt være mer tjent ved å gå gjennom grunnmekanikkene, og se på de tingene spillet faktisk utgjør, enn å skulle flikke på presentasjon og layout. Når det gjelder det ytre på spillene så føler jeg at årets konkuranse godt på vei matcher det vi har hatt tidligere år. (endel av layout-kjempene har ikke levert, så da er litt svin å forvente der). Det er mer svakhetene i selve innholdet i bidragene jeg er litt skuffet over. Og undrer meg nå om det kan ha sammenheng med "feilprioriteringer" av hensyn til den vekten endel her inne virker til å legge på presentasjon. (husk at presentasjon bare er en underkategori i konkuransen, og den dreier seg ikke en gang om layout)
Svar med sitat
Gammel 12/02-2008, 19:36
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

[redigert, tar det på PM]

Sist endret av matthijs; 12/02-2008 kl 20:17
Svar med sitat
Gammel 13/02-2008, 09:23
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
(Det er liksom en uke, og ikke alle deltakerne jobber heltid med rollespillmakeri....)
Ikke alle jobber heltid i byggebransjen heller. Eller som journalist. Arbeidsgiveren min betaler meg ikke for å jobbe med RISK-konkurransen, vet du. Regner med det samme gjelder for deg. Eller mener du kanskje at siden jeg bruker hele dagen på rollespill, kommer det magisk ferdig arbeid flyvende til meg på kvelden?

Sist endret av matthijs; 13/02-2008 kl 09:24
Svar med sitat
Gammel 13/02-2008, 09:31
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Ikke alle jobber heltid i byggebransjen heller. Eller som journalist. Arbeidsgiveren min betaler meg ikke for å jobbe med RISK-konkurransen, vet du. Regner med det samme gjelder for deg. Eller mener du kanskje at siden jeg bruker hele dagen på rollespill, kommer det magisk ferdig arbeid flyvende til meg på kvelden?
Nei. Det mener jeg ikke.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 13/02-2008 kl 09:31
Svar med sitat
Gammel 13/02-2008, 09:32
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Ole Peder Giæver Vis post
Nei. Det mener jeg ikke.
Hva mener du med utsagnet da?
Gammel 13/02-2008, 09:52
Medlem

Sitat:
Hva mener du med utsagnet da?
Jeg mente vel ikke så veldig mye mer enn det som stod, som et apropos/en påminnelse om ulike forutsetninger. Men siden du gjerne vil ha en utbrodering kan jeg jo finne på noe. Jeg kan for eksempel skrive: "du er profesjonell spillskaper, og anklager ikke-profesjonelle spillskapere for venstrehåndsarbeid i en konkurranse der man har én uke på seg til å ferdigstille et spill. Jeg synes anklagen er uriktig, som jeg har argumentert for over, og urimelig, som jeg argumenterer for her."

(Rett nok inkluderer du deg selv i anklageskriftet, og det er jo et vesentlig moment. Menmen. Det er grenser for hvor mange nyanser man får med i en setning.)

Som det gikk frem av en del tidlige innlegg i denne tråden er mange enige med deg i anklagen, selv er jeg altså uenig (selv om "venstrehånd eller ei" er en litt annen sak enn "heltidsjobb eller ei").

Du har tydelig hengt deg opp i denne throw-away bemerkningen fra min side, så til det får jeg bare si "beklager at du er vonbroten gamle ørn, personlig la jeg ikke en promille av den vekt du later til å tillegger utsagnet i det, vi er visst offer for det skrevne ord i denne morgenkvist." Når det er sagt har jeg vel ikke akkurat opplevd deg som skåret for tungen når det gjelder å påtale tilfeller der du har opplevd meg som upresis/urettferdig her på forumet, så jeg synes den store grinet-heten i dette tilfellet er litt overraskende. Men, men. Det er tidlig på dagen, og tærne er ømme.

Sist endret av Ole Peder Giæver; 13/02-2008 kl 09:55
Svar med sitat
Gammel 20/02-2008, 21:21
matthijs sin avatar
Medlem

Sitat:
Jeg føler ikke vi har nådd samme standarden som tidligere år.
Jeg tror faktisk jeg, i etterkant, er uenig med dette. Og jeg vil sitere Andy Kitkowski, som arrangerer Iron Game Chef-konkurransen - i forkant av årets konkurranse skriver han bl.a.:

Sitat:
on the issue of lameness
There's a sense of the same elitism that I had to deal with last year, as folks talked about how great previous years were and how the (then) current contest was lame.
This happens *every year*, going back as far as I can tell at least five years. I take the kernel of feedback buried in there to heart, but pretty much ignore the "this year is lame/the Golden Past was much better" part.

Sist endret av matthijs; 20/02-2008 kl 21:22
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:45.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia