Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 21/02-2008, 00:42
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Standard Sv: Årets RISK: Venstrehåndsarbeid?

Jeg står med min enighet med orginal utsagnet.

Hvorfor...

Som jeg har utrykt i flere innlegg her virker det på meg som vi driver med innovasjon for innovasjonens skyld. Mitt inntrykk av mange av spillene, spesielt en del av dem jeg ga kritikk er på håndtverk, som virker som det første man kaster ut med badevannet.

At man bare har hatt en uke holder ikke som argument.
Dette utkastet gitt til Hagazussa tok meg en skoledag å tenke ut (dvs i friminutt).
Jern-kreutzers monster ble til på en lufte tur med hunden.

Nå er ingen av disse ferdig utviklete spill, men de er godt på vei.

Og her er hele ankepunktet mitt, og det som er tistelen i buksa mi, det virker som vi panisk prøver å komme på med nye måter å finne opp nytt krutt. Istedet se på hva vi kan og så kombinere dette med disse nye ideene som heldigvis bobler overalt.

Det så jeg lite av i årets Risk.

Og det var mer av det i fjor ( f.eks. hvalfiskens buk)

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 21/02-2008, 00:56
Enrahim Enrahim er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av Kaare Berg Vis post
Og her er hele ankepunktet mitt, og det som er tistelen i buksa mi, det virker som vi panisk prøver å komme på med nye måter å finne opp nytt krutt. Istedet se på hva vi kan og så kombinere dette med disse nye ideene som heldigvis bobler overalt.
En ting som slo meg er at dette kan skyldes formatet på konkuransen. Formuleringene "En fersk ide.", og "Det er ikke lov å bruke et system som allerede eksisterer." fra reglene kan være med på å oppfordre til slik atferd. En egen nyskaperpris kan også ha sitt å si.

Vil si at for en en-ukers konkuranse så er et slikt idemyldringskonsept antageligvis det mest hensiktsmessige. Det jeg savner er at de nye tingene blir tatt videre og fiklet videre med, gjerne i fellesskap, mellom konkuransene. Og dette er litt tragisk, da jeg tror det er mye godt potensiale å hente ut av å virkelig jobbe med de tingene som kommer frem i løpet av denne uka.

Og da snakker jeg ikke om å videreutvikle selve spillene (da å utvikle på noe som er skrevet som "komplett" er heller vrient). Men å prøve å dra ut endel av esensen og lage noe større og mer ambisiøst basert på det. Dessverre virker dette til å stride med "design, ikke teori" tankegangen som råder etter forge-dillaen forsvant. (Rett meg om jeg tar feil!)
Svar med sitat
Gammel 21/02-2008, 01:13
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Jeg tolket da vitterlig nytt system som ikke kopiere rett av.

Om jeg lager en tankerekke basert på håndfuller av D10 trillet mot en verdi på 7, så ville man teknisk sett kunne argumentere for at jeg kopierte oWoD sitt system ved å føre den tankerekken.

Et system (om vil holder oss til lumpley) er totalen av hvordan ting inkluderes i fiksjonen. Man må også se på hvordan man setter en eventuell resulosjons mekanikk inn i totalen av hva spillet dreier seg om (se min kritikk av furet vær bitt) eller på hvordan fordelingen av fortellingsrett styres.

Å ikke kunne gjøre sånne ting blir innovasjon for innovasjon. Isteden for innovasjon bygd på erfaring.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Svar med sitat
Gammel 21/02-2008, 01:21
Medlem

Viktig: jeg sa at det kunne være med å oppfordre til slik atferd. Jeg skrev ikke at de reglene sa at man ikke hadde lov til å gjøre slik du nevner der. Poenget var å peke på mulige forklaringer til den situasjonen du ikke liker, og dermed mulige grepspunkter du kunne prøve å ta tak i for å prøve å gjøre noe med det. Om du ikke mener de er relevante, greit nok.

EDIT: Jeg vet i alle fall at jeg følte den formuleringen i regelene som en spore (ikke som et krav), til å prøve å pønske ut så mye nytt system som mulig.

Sist endret av Enrahim; 21/02-2008 kl 01:22
Svar med sitat
Gammel 21/02-2008, 01:23
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Jeg er enig med deg at det kan tolkes slik.

Svar med sitat
Gammel 21/02-2008, 01:32
Kaare Berg sin avatar
Medlem

Det var ikke meningen å skyte ned innlegget ditt. Det var heller ikke rettet mot deg personlig. En fersk ide og ett nytt system ekskluderer ikke å jobbe med mekanismer og metoder du vet virker. Tvert i mot så oppmuntrer det meg til å presse kunnsakpen min.

Svar med sitat
Gammel 21/02-2008, 09:21
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Jeg tror disse spesialprisene kan være med på å fokusere konkurransen, og samtidig speile hvilke verdier vi som spillskapere bryr oss om (på akkurat samme måte som Otto-ene i Danmark). Hva om vi til neste år har en egen spesialpris for Mest Gjennomarbeidede Bidrag? Som man deler ut til den kandidaten som ser ut til å ha jobbet hardest med spillet sitt?
Gammel 21/02-2008, 11:18
SirGalrim sin avatar
SirGalrim SirGalrim er offline
Medlem

Om man virkelig vil rette fokus kan man vurdere å kun ha spesialpriser og ingen generell pris som stikker av med det meste av hederen.

Sist endret av SirGalrim; 21/02-2008 kl 12:19 Begrunnelse: leif
Svar med sitat
Gammel 21/02-2008, 11:25
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av SirGalrim Vis post
Om man virkelig vil rette fokus kan man vurdere å kun å spesialpriser og ingen genrell pris som stikker av det meste av hederen.
Huh. Kanskje en tanke? Samtidig blir det litt overpedagogisk - som på karneval hvor alle barna får diplom (for "mest grønne kostyme", "best bruk av bananer" osv)?
Gammel 21/02-2008, 12:20
Medlem

Sitat:
Opprinnelig postet av matthijs Vis post
Jeg tror disse spesialprisene kan være med på å fokusere konkurransen, og samtidig speile hvilke verdier vi som spillskapere bryr oss om (på akkurat samme måte som Otto-ene i Danmark). Hva om vi til neste år har en egen spesialpris for Mest Gjennomarbeidede Bidrag? Som man deler ut til den kandidaten som ser ut til å ha jobbet hardest med spillet sitt?
Liker tanken! Pirk: Beskrivelsen bør kanskje endres slik at den ekskluderer 200-siders svada. (Garantert mye jobb å skrive, men lite gjenomarbeidet). Forøvrig sitter jeg med en følelse av at morramøtet hadde stukket av med den og i år
Svar med sitat
Svar

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 04:30.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia