Gå tilbake   Hyperions webforum > Norsk Forum For Fantastiske Fritidsinteresser > Rollespill > Spillskaping > R.I.S.K.

Notiser

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Melding fra Hyperion:
Gammel 14/01-2009, 05:01
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard Tips om hvordan skrive et R.I.S.K.-spill

Å skrive et spill på en uke er en utfordring. Mange har gått i ulike feller i løpet av de fire årene konkurransen har blitt holdt. Del dine erfaringer i denne tråden, slik at vi unngår halvferdige produkter til årets konkurranse!

Mine tips:

Begrens konseptet
Det kan bli vanskelig å lage et fullstendig tradd-spill på en uke. Yumatan klarte det ganske bra, men så må forfatteren ha superkrefter siden han klarte å presse ut 54 sider på en uke. Finn deg heller et bestemt konsept innenfor den sjangeren du ønsker å formidle. Istedet for å skrive et fullstendig "fantasy-spill" kan du heller skrive et spill hvor man spiller eventyrere på vertshuset før de går på eventyr. Innskrenk konseptet og situasjonen spillet foregår i.

Du trenger ikke forklare hva rollespill er
Veldig mange spill bruker mye av spillteksten på å forklare hva rollespill er. Dette er ikke nødvendig. Det er kun nødvendig å forklare leseren hvordan dette spillet skal spilles, ikke hele hobbyen som sådan.

Spilltest det
Her er jeg skyldig. Jeg har aldri spilt noen av mine egne R.I.S.K.-spill. Det er ingen tvil om at dette er viktig. Finn noen venner og få feedback.

Lag noe du kunne tenke deg å spille
Burde være ganske opplagt, men det er ikke nødvendigvis det. Man kan fort havne i en kreativ felle hvor man lager noe som er veldig originalt, men er totalt uspillbart.

Tenk enkel mekanikk istedet for kompliserte algoritmer
D&D er laget av et svært team med designere. Du er helt alene, og har en uke å gjøre det på. Det enkleste er ofte det beste. Et R.I.S.K. spill har gjerne en til tre gode spillmekaniske ideer.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 14/01-2009, 09:24
Gorby sin avatar
Gorby Gorby er offline
Medlem

Standard Sv: Tips om hvordan skrive et R.I.S.K.-spill

OBS: Dette er ikke regler for hvordan skrive et R.I.S.K.-spill, bare tips for hvordan skrive spill under tidspress. Dere som har vært med på en runde eller to, eller har skrevet småspill tidligere, skriv gjerne deres tips i denne tråden.

Firetop Mountain
Svar med sitat
Gammel 14/01-2009, 10:04
matthijs sin avatar
matthijs matthijs er offline
Medlem

Følg vibben, men ikke vær redd for å endre den

Når du får inspirasjonen, sett deg ned og skriv. Sannsynligvis er den første idéen den beste! Hvis du likevel kommer på en annen idé senere, skriv den også. Dette er en anledning til å følge dine egne innfall og inspirasjoner!
Gammel 14/01-2009, 11:36
Kaare Berg sin avatar
Kaare Berg Kaare Berg er offline
Medlem

Bruk Troy Costik sin store tre til å holde fokus:

1. Hva handler spillet om.
2. Hva er det rollene skal gjøre.
3. Hva er det spillerene skal gjøre.

"jeg ville for eksempel aldri fått det for meg å gjøre moralske eller etiske vurderinger av den naturvitenskapelige kategorien invertebrater, selv om jeg, om jeg ble spurt, nok måtte gå med på at de er noen ryggesløse jævler alle sammen." - Anders Nygaard

Mørke Steder: Redux
For å komme ut, må du gå inn.
Svar med sitat
Gammel 14/01-2009, 14:44
HOT sin avatar
HOT HOT er offline
Eksplosiv

Ikke spilltest med andre som er med i konkurransen. Bare se hvordan det gikk med Håken. Han spilltestet "Krutrøyk", som hadde vært en sikker vinner, med Magnus. Dette ga sistnevnte inspirasjon til å skrive indieklassikeren "Inntil vi synker" som har vunnet internasjonal anerkjennelse. Ikke la dette hende med deg!

Bokmerker

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 07:47.

Drevet av: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.

Innhold ©2004 - 2018 Hyperion N4F v/Espen Sortland

Norsk Bokmål oversettelse av: Espen, futti, Xadhoom
Nynorsk oversettlse av: Kaia